Persberichten
E-Commerce omzet stagneert
's-Hertogenbosch - 04-10-2001. Online onderzoeksbureau Multiscope
heeft voor de derde keer het onderzoek 'E-Commerce Nederland'
uitgevoerd. Uit het online onderzoek onder 2.200 respondenten blijkt
dat E-commerce bedrijven vaak niet aan de verwachtingen van de
internetgebruikers kunnen voldoen. Ook blijkt dat de internetcrash en
de teruglopende economie overduidelijk haar sporen achterlaat, zeker
in de online bestedingen. De voorspelde toename van aankopen via
Internet is nauwelijks waargemaakt. De verwachting voor dit jaar laat
daarentegen wel een aantal lichtpunten zien.
E-commerce omzet
Voor het eerst sinds lange tijd blijkt de totale Nederlandse
E-commerce niet te zijn gestegen. In 2000 heeft circa 32% van alle
internetgebruikers online gekocht, wat overeenkomt met 2,5 miljoen
kopers. In totaal hebben zij 3,4 miljard gulden besteed. Deze cijfers
komen overeen met die van 1999. Aan de ene kant zijn er nieuwe kopers
bijgekomen, maar er zijn er evenveel afgehaakt. Als voornaamste reden
wordt daarbij het gebrek aan vertrouwen in internet genoemd. Degenen
die in 2000 voor het eerst online zijn gekomen, blijken bovendien zeer
voorzichtig met aankopen via internet.
Ervaringen
Een aantal internetshops blijken nog altijd grote problemen te hebben
een klant als zodanig te behandelen. Men weet de internetgebruiker met
goede marketing en een mooie website warm te maken voor een aankoop,
maar bij de orderafhandeling laat men nogal wat steken vallen. Liefst
1 op de 10 kopers heeft een negatieve ervaring met kopen via internet.
Opmerkelijk genoeg wordt de reden 'het product is nooit geleverd' het
meest genoemd. Verder blijken de internetshops nogal eens het
verkeerde product te leveren of de bedragen niet correct af te
rekenen.
Populaire producten
Er zijn twee productgroepen die de internetmalaise voorlopig lijken te
ontlopen. De marktgrootte van reizen en vakanties blijkt binnen een
jaar met bijna 90% te zijn gestegen (de gevolgen voor de online
reisbranche na de gebeurtenissen in Amerika zijn hierin echter niet
verwerkt). Daarnaast blijkt dat kleding met een vergelijkbare stijging
enorm aan populariteit gewonnen heeft. Internet blijkt ook steeds
vaker de vindplaats voor verzamelobjecten; de marktgrootte steeg met
75% in één jaar. De productgroep 'Hard- en software' heeft met
respectievelijk 19% en 29% daling in marktgrootte de zwaarste klap
gekregen. Dit houdt gelijke tred met onder andere dalende pc-verkopen.
Verwachtingen
Het lijkt er sterk op dat de E-commerce bedrijven het afgelopen jaar
zijn afgerekend op de vaak slechte orderafhandeling. Ondanks de
stagnatie in 2000 zijn de vooruitzichten voor het lopende jaar beter.
Het aantal online kopers zal eind 2001 gestegen zijn tot 3,2 miljoen
en zij zullen in totaal 1,5 miljard gulden meer (4,9 miljard) besteden
dan in 2000. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door een stijgend aantal
kopers en anderzijds door meer bestedingen van de huidige kopers. Er
blijkt namelijk een sterk verband tussen de verrichten van online
aankopen en het jaar van eerste internetgebruik. Positief is verder
dat bijna 55% van de online kopers al eerder bij diezelfde aanbieder
een aankoop heeft gedaan. Er kan dus wel degelijk klantentrouw worden
opgebouwd.
Meer informatie
Meer informatie over dit onderzoek kunt u vinden op de site van
Multiscope (www.multiscope.nl). In het rapport 'E-Commerce Nederland'
bevinden zich een groot aantal interessante gegevens, die nog niet
gepubliceerd zijn. Deze Engelstalige rapportage is beschikbaar voor
995 gulden (excl. B.T.W.). Bestellingen kunnen geplaatst worden via de
rapportshop op de Multiscope site of door te bellen naar: 073 - 621 21
22.