4-10-2001
Mijlpaal: 250.000 Mercedes-Benz S-Klassen geproduceerd
Vorige maand is de 250.000e Mercedes-Benz S-Klasse van de
productielijn gelopen; een in briljantzilver gespoten S 430. De
S-Klasse (bouwserie 220) wordt sinds de introductie in 1998
geproduceerd in het Duitse Sindelfingen.
Fabrieksdirecteur Hans-Heinrich Weingarten: De concurrentiestrijd in
deze categorie kan alleen worden gewonnen door kwaliteit, comfort,
veiligheid, innovatieve techniek en overtuigend design. Het
verkoopsucces van de huidige S-Klasse bevestigt het belang van deze
criteria. Met de 250.000 autos die sinds de introductie in oktober
1998 op de markt zijn gebracht, hebben wij onze ambitieuze
doelstellingen ruimschoots overtroffen.
Ook in Nederland is de S-Klasse een groot succes. In de drie jaar dat
de auto hier op de markt is, zijn reeds meer dan 3.000 exemplaren
verkocht. De afdeling milieuverantwoorde productontwikkeling in
Sindelfingen analyseerde de S-Klasse vanaf de ontwikkeling tot en met
300.000 gereden kilometers op de teller. Parallel aan de hele
ontwikkeling onderzochten de medewerkers meer dan duizend processen en
componenten en ruim tweeduizend materiaalstromen. Meer dan honderd
toeleveranciers werden bij dit grondige onderzoek betrokken. Externe
deskundigen bogen zich vervolgens over de resultaten: het researchteam
werd beloond met een uitstekende beoordeling volgens milieunorm ISO
14040.
In de praktijk vertaalt het resultaat zich als volgt: in vergelijking
met de vorige modellen scoort de S-Klasse milieutechnisch duidelijk
beter. Zo is de milieubelasting per auto, gerekend over de gehele
levenscyclus, met 200 Gigajoule verminderd dat is meer dan normaliter
nodig is om een hele auto te bouwen. De emissies per auto zijn
gereduceerd met 20 kg zwaveldioxide, 25 kg stikstofoxide en 8 ton
kooldioxide.
S-Klasse onderscheiden
Het wereldwijde succes van de Mercedes-Benz S-Klasse wordt
onderstreept door hoge internationale designonderscheidingen.
Herhaaldelijk hebben designexperts het Mercedes-topmodel geprijsd voor
zijn hoge ontwerpkwaliteit. Zo kende het Industrie Forum Design
Hannover de limousine de iF product Design Award 1999 toe voor
excellent design en hoogste productiekwaliteit. Het Design-Zentrum
Nordrhein-Westfalen bedeelde de S-Klasse met de Rote Punkt für Höchste
Design-Qualität. En bij een ontwerpwedstrijd van het Italiaanse
Automobilia won de Mercedes in de luxecategorie; de jury loofde de
S-Klasse als mooiste auto ter wereld. In het Duitse
ondernemersmagazine impulse (augustus 1999) werd de S-Klasse verkozen
tot Directieauto van het Jaar. De auto liet daarbij twaalf
concurrenten ver achter zich. De grootste, jaarlijkse lezersverkiezing
op automobielgebied in Europa wordt gehouden door het gerenommeerde
tijdschrift auto motor und sport; hier kreeg de S-Klasse in de
luxeklasse vorig jaar de titel Beste auto van 2000.