AutoRai

4-10-2001

Mijlpaal: 250.000 Mercedes-Benz S-Klassen geproduceerd

Vorige maand is de 250.000e Mercedes-Benz S-Klasse van de productielijn gelopen; een in briljantzilver gespoten S 430. De S-Klasse (bouwserie 220) wordt sinds de introductie in 1998 geproduceerd in het Duitse Sindelfingen.

Fabrieksdirecteur Hans-Heinrich Weingarten: De concurrentiestrijd in deze categorie kan alleen worden gewonnen door kwaliteit, comfort, veiligheid, innovatieve techniek en overtuigend design. Het verkoopsucces van de huidige S-Klasse bevestigt het belang van deze criteria. Met de 250.000 autos die sinds de introductie in oktober 1998 op de markt zijn gebracht, hebben wij onze ambitieuze doelstellingen ruimschoots overtroffen.

Ook in Nederland is de S-Klasse een groot succes. In de drie jaar dat de auto hier op de markt is, zijn reeds meer dan 3.000 exemplaren verkocht. De afdeling milieuverantwoorde productontwikkeling in Sindelfingen analyseerde de S-Klasse vanaf de ontwikkeling tot en met 300.000 gereden kilometers op de teller. Parallel aan de hele ontwikkeling onderzochten de medewerkers meer dan duizend processen en componenten en ruim tweeduizend materiaalstromen. Meer dan honderd toeleveranciers werden bij dit grondige onderzoek betrokken. Externe deskundigen bogen zich vervolgens over de resultaten: het researchteam werd beloond met een uitstekende beoordeling volgens milieunorm ISO 14040.

In de praktijk vertaalt het resultaat zich als volgt: in vergelijking met de vorige modellen scoort de S-Klasse milieutechnisch duidelijk beter. Zo is de milieubelasting per auto, gerekend over de gehele levenscyclus, met 200 Gigajoule verminderd dat is meer dan normaliter nodig is om een hele auto te bouwen. De emissies per auto zijn gereduceerd met 20 kg zwaveldioxide, 25 kg stikstofoxide en 8 ton kooldioxide.

S-Klasse onderscheiden
Het wereldwijde succes van de Mercedes-Benz S-Klasse wordt onderstreept door hoge internationale designonderscheidingen. Herhaaldelijk hebben designexperts het Mercedes-topmodel geprijsd voor zijn hoge ontwerpkwaliteit. Zo kende het Industrie Forum Design Hannover de limousine de iF product Design Award 1999 toe voor excellent design en hoogste productiekwaliteit. Het Design-Zentrum Nordrhein-Westfalen bedeelde de S-Klasse met de Rote Punkt für Höchste Design-Qualität. En bij een ontwerpwedstrijd van het Italiaanse Automobilia won de Mercedes in de luxecategorie; de jury loofde de S-Klasse als mooiste auto ter wereld. In het Duitse ondernemersmagazine impulse (augustus 1999) werd de S-Klasse verkozen tot Directieauto van het Jaar. De auto liet daarbij twaalf concurrenten ver achter zich. De grootste, jaarlijkse lezersverkiezing op automobielgebied in Europa wordt gehouden door het gerenommeerde tijdschrift auto motor und sport; hier kreeg de S-Klasse in de luxeklasse vorig jaar de titel Beste auto van 2000.