Publicatie Geldrop Actueel, 3 oktober 2001
AMBITIEUS ACTIVITEITENPROGRAMMA IN SLUITEND JAARPLAN 2002
Vorige week heeft het college van Geldrop het Jaarplan 2002 aan de gemeenteraad aangeboden. Het is inmiddels alweer de vierde productbegroting. De financiële positie voor 2002 is ten opzichte van vorig jaar verbeterd. De ontwikkelingen op langere termijn maken een blijvende aandacht voor de financiële positie echter noodzakelijk. In het jaarplan 2002 staan opvallend `lage' cijfers. Dit komt niet door verandering in kosten en baten, maar door de invoering van de Euro. De daadwerkelijke invoering van de Euro op 1 januari 2002 noodzaakte de opstellers tot een Jaarplan in Euro's.
ONROERENDE-ZAAKBELASTING
Voor het jaar 2002 wordt een stijging van de totale opbrengst van de
onroerende-zaakbelasting geraamd van 2,5%. Dit is lager dan in de
vorige meerjarenraming werd aangegeven. Toen werd nog uitgegaan van
een percentage van 4,5%. Gelet op de financiële positie voor het jaar
2002 is een verdere stijging boven de 2,5% echter niet nodig.
Als gevolg van eerdere besluitvorming zal de stijging toch iets meer
bedragen dan het genoemde percentage, omdat de kosten van de inning
van de derde betalingstermijn en van een permanente marktanalyse in de
tarieven worden verwerkt.
ZALMSNIP
Wat de Zalmsnip betreft, wordt dit jaar hetzelfde beleid gevoerd als
in 2001. Dat wil zeggen dat E 34,04 (75% van de zalmsnip) wordt
uitgekeerd aan Geldropse huishoudens en dat E 11,34 (25%) wordt
besteed aan doelgroepenbeleid. De intentie van deze maatregel blijft
ongewijzigd, namelijk het doorgeven van de lastenverlichting aan alle
huishoudens.
RIOOLRECHT
In 2001 is het Gemeentelijk Riolerings Plan (GRP) vastgesteld. De
tarieven voor 2002 zijn hierop gebaseerd. Naast de stijging met 2,5%
op basis van het indexcijfer zullen de tarieven met een vast bedrag
per jaar stijgen. Voor het jaar 2002 betekent dit een stijging van
7,55%.
AFVALSTOFFENHEFFING
Met betrekking tot de tarieven voor 2002 is op dit moment nog niet
alles duidelijk. Als gevolg van de invoering van het DIFTAR-systeem en
de onzekerheid over de hoogte van de diverse kosten is het nog te
vroeg om hierover duidelijkheid te kunnen geven.
INVESTERINGSPROGRAMMA
De gemeente Geldrop heeft in het jaarplan 2002 een bedrag van E
14.982.348 gereserveerd voor het activiteitenplan. Hieruit blijkt dat
de gemeente een hoog ambitieniveau heeft.
In het jaarplan 2002 is een aanzienlijk bedrag gereserveerd voor de
aanleg en reconstructie van wegen. Op het programma staan onder meer
de revitalisering van de bedrijventerreinen Spaarpot en Emopad (E
680.670) en het bouw- en woningrijp maken van het industrieterrein
Hooge Akker fase II (E 1.831.911). Verder zal dit jaar worden gestart
met het aankopen van grond voor de in 2003 geplande herinrichting van
het Bogardeind (van het Emopad tot aan de A67).
Voor het begrotingsjaar staat eveneens de herinrichting van de
Raadstraat gepland. In het kader van een stadsvernieuwingsplan worden
enkele voormalige bedrijfspanden gesloopt en worden deze vervangen
door een appartementencomplex.
Evenals vorig jaar is ook dit jaar in het activiteitenplan een grote
rol weggelegd voor de aanleg en de reconstructie van de riolering. In
totaal is hiervoor het aanzienlijke bedrag van E 5.500.724
gereserveerd. Het grootste deel van dit bedrag (E 3.511.805) wordt
besteed aan het aanleggen van een bergbezinkbassin aan het
Queensvenpad in het dal van de Kleine Dommel, dat is bedoeld om de
vuiluitworp in de rivier te beperken. In verband hiermee worden er
nieuwe riolen gelegd in en tussen de Laan der vier Heemskinderen, de
Goorstraat en in de Roelantlaan, waar tevens een stuwopening wordt
aangebracht.
Wat betreft het onderwijs staat dit begrotingsjaar vooral in het teken
van renovatie en onderhoud. Zo zullen Nutsbasisschool Beneden Beekloop
en de dislokatie De Windroos worden gerenoveerd.
Grote bedragen zijn eveneens gereserveerd voor het realiseren van een
appartementengebouw met 26 woningen en het opknappen van de
buitenomgeving van winkelcentrum Coevering (E 226.890). Hierbij is de
nieuwbouw van wijkcentrum de Dreef overigens niet meegerekend.
BELEIDSVOORNEMENS
Hieronder volgt een aantal beleidspunten voor het komende jaar.
* Herindeling gemeenten Geldrop en Mierlo
Op 14 mei 2001 heeft minister De Vries zijn plannen gepresenteerd
met betrekking tot de door hem gewenste gemeentelijke herindeling
van de stadsregio Eindhoven-Helmond. Zijn optie tot samenvoeging
van de gemeenten Geldrop en Mierlo werd door beide gemeenten
positief ontvangen. Beide gemeenten gaven zelfs aan dat zij bereid
zijn om deze samenvoeging ook op vrijwillige basis en als
gelijkwaardige partners gestalte te geven. Hoewel de definitieve
besluitvorming waarschijnlijk tot 2003 op zich zal laten wachten,
zal al begonnen worden met het opbouwen van een nieuwe
organisatie. Ook zal er in beide gemeenten bij de besluitvorming
over allerlei zaken rekening worden gehouden met de toekomstige
ontwikkelingen.
Als gevolg van de herindelingsplannen is de vorm van financieel
toezicht door de provincie Noord-Brabant veranderd. Voor een
aantal besluiten zal voortaan gelden dat deze goedgekeurd moeten
zijn door de provincie voordat deze ten uitvoer kunnen worden
gebracht. De provincie heeft echter aangegeven dat deze
toezichtsvorm terughoudend zal worden gehanteerd als de
partnergemeenten gezamenlijk overeenstemming hebben bereikt over
bepaalde besluiten.
* Nieuwe Generatie Reisdocumenten
Met ingang van 1 oktober 2001 wordt de Nieuwe Generatie
Reisdocumenten ingevoerd, wat zowel voor de burger als voor de
gemeente grote consequenties heeft. Nu het reisdocument voortaan
centraal wordt gepersonaliseerd, moet de burger twee keer naar het
gemeentehuis komen. Bovendien neemt de aanvraagprocedure tot de
afgifte van het reisdocument meer tijd in beslag.
Als gevolg van de nieuwe wetgeving is de personele capaciteit van
de afdeling Burgerzaken aangepast. Eind juni 2002 worden de
gevolgen van de invoering van de Nieuwe Generatie Reisdocumenten
geëvalueerd, waarbij ook het niveau van de gemeentelijke service
naar de burger wordt betrokken.
* Instelling woonoverlastteams/buurtpreventiefonds
De gemeente Geldrop heeft de laatste jaren getracht om het lokale
veiligheidsbeleid gestalte te geven volgens de gedachte dat de
`last' van de veiligheidsproblemen niet uitsluitend op de
schouders kan worden gelegd van politie, justitie en brandweer.
Een nieuw initiatief, dat met name in 2002 verder zal worden
ingevuld, is de instelling van woonoverlastteams. De gemeente
kiest ervoor om woonoverlast gezamenlijk aan te gaan pakken met
andere partners, zoals de politie, de GGD en woningcorporaties.
Door een buurtpreventiefonds in te stellen, wil de gemeente
bovendien een verdere impuls geven aan de totstandkoming van
buurtpreventieprojecten in buurten en wijken. Om de betrokkenheid
van de burger bij de leefbaarheid van de directe leefomgeving te
vergroten, worden de burgers gestimuleerd om binnen hun wijk
buurtpreventieprojecten op te starten. Deze moeten eveneens de
kwaliteit van het woon- en leefmilieu in de beleving van de burger
optimaliseren. Door de instelling van een buurtpreventiefonds
kunnen goede initiatieven in dit kader ook financieel worden
ondersteund. Buurtpreventieprojecten, buurt- en wijkverenigingen
of groepjes burgers kunnen jaarlijks projecten indienen die
vervolgens worden beoordeeld aan de hand van vastgestelde
criteria. Vervolgens wordt het beschikbare budget verdeeld over
projecten die in aanmerking komen voor financiële ondersteuning.
* Invoering DIFTAR-systeem
Het voornemen bestaat om per 1 januari 2002 het DIFTAR-systeem in
te voeren. Dit houdt in dat de burgers gaan betalen naar rato van
de frequentie van lediging. Uiteraard zal de gemeente komend jaar
de aangeboden hoeveelheden onder het nieuwe DIFTAR-systeem
nauwlettend volgen en door inzet van milieuwachters ook speciaal
aandacht schenken aan illegaal aangeboden vuil.
Tevens zal een actiever zwerfvuilbeleid worden gevoerd, waarbij
wijkverenigingen en scholen zullen worden gevraagd mee te doen aan
acties die door de gemeente zullen worden ondersteund.
* Wijzigingen minimabeleid
Het minimabeleid zal op een aantal punten worden verruimd. De
belangrijkste wijziging heeft betrekking op de aanpassing van het
huidige beleid ten aanzien van de kosten voor de vervanging c.q.
de aanschaf van duurzame gebruiksgoederen, zoals een wasmachine of
een gasfornuis. Mensen die drie jaar of langer afhankelijk zijn
van een minimumuitkering, kunnen bijstand om niet aanvragen voor
deze kosten.
Een tweede beleidswijziging heeft betrekking op een versoepeling
van de leenbijstand. Voorheen werd de restantlening al
kwijtgescholden na 36 termijnen (3 jaar na correcte aflossing).
Volgens de wijziging in het minimabeleid geldt dit nu ook in die
gevallen waarin sprake is van leenbijstand in verband met de
kosten van woninginrichting.
MEER JARENRAMING
In de vorige meerjarenraming sloot de jaarschijf 2002 met een nadelig
saldo van E 348.957. In de voorjaarsnota 2001 was dit tekort al
teruggebracht naar E 91.210, nu kan een sluitende jaarschijf 2002
worden gepresenteerd. Voor de jaren na 2002 resteren er echter nog
tekorten. Van jaar tot jaar zal bezien worden hoe deze opgevangen
kunnen worden. In de meerjarenraming is rekening gehouden met een
stijging van de onroerende zaakbelastingen van 4,5% per jaar.