PERSBERICHT
Hilversum, 3 oktober 2001
Joint venture met grootste Mexicaanse mediaconcern
ENDEMOL EN TELEVISA STARTEN PRODUCTIE IN MEXICO
Grupo Televisa, het grootste mediaconcern van Mexico, richt samen met
Endemol Holding een nieuw productiebedrijf op dat zich met name gaat richten
op de Mexicaanse markt voor televisie- en interactieve producties. Endemol
Mexico, zoals de onderneming gaat heten, is een 50/50 joint venture tussen
beide partijen die wordt gevestigd in Mexico City.
De zenders van het Televisa-concern garanderen de komende vijf jaar voor een
substantieel bedrag aan entertainment-producties - waaronder het wereldwijd
succesvolle 'Big Brother' - te zullen afnemen van Endemol Mexico. De
overeenkomst biedt Televisa een eerste optie op programma's uit de
Endemol-catalogus die op dit moment ruim 400 formats beslaat. Het staat
Endemol Mexico verder vrij om ook voor andere opdrachtgevers te werken.
Mexico telt circa 100 miljoen inwoners en 16 miljoen huishoudens. Grupo
Televisa is het grootste beursgenoteerde mediabedrijf in de Spaanstalige
wereld. Het bedrijf beschikt over vier Spaanstalige en drie Engelstalige
TV-stations en 17 Spaanstalige radiostations. Met het dochterbedrijf
Cablevision is Televisa tevens de grootste kabelmaatschappij in het land.
Bovendien heeft het bedrijf een 10%-belang in de pay-TV-marktleider SKY,
waarvan de zenders ook in de Verenigde Staten een grote dekking hebben. In
Univision, veruit de grootste Spaanstalige TV-zender van de Verenigde
Staten, heeft Televisa een belang van 6%. Naast televisie- en
radio-activiteiten exploiteert Televisa onder andere een internetportal. Tot
slot is het bedrijf de grootste uitgever en distributeur van Spaanstalige
bladen.
In het afgelopen jaar werden 185 van de 200 best bekeken programma's in
Mexico via de zenders van Televisa uitgezonden. Hiermee heeft Televisa
veruit de best bekeken zenders op het gebied van nieuws, entertainment en
sport. Televisa beschikt over de exclusieve uitzendrechten van tal van
sportevenementen.
Endemol is een vooraanstaande internationale ontwikkelaar en producent van
content voor televisie en online platforms. De onderneming, die haar
hoofdkwartier in Nederland heeft, beschikt al over dochterbedrijven en
joint-ventures in 20 landen, waaronder alle grote Europese markten, de
Verenigde Staten, Zuid-Afrika en Australië. Mexico is het derde
Latijns-Amerikaanse land, na Argentinië en Brazilië, waar Endemol
productie-activiteiten start.
Hubert Deitmers, lid van de Raad van Bestuur van Endemol, onder meer belast
met corporate development, is enthousiast over de samenwerking met Televisa.
Hij zegt: " Evenals in Brazilië hebben wij nu ook in Mexico de best denkbare
partner aan ons weten te binden. Omdat Mexico zo'n enorme markt is, zien wij
veel groeipotentie voor onze joint venture met Televisa. Endemol beleeft een
razendsnelle opmars in dit deel van de wereld. Wij hebben dit jaar in
Latijns-Amerika al volumedeals gesloten voor in totaal circa $200 miljoen."
José Bastón, Televisa's corporate Vice President Televisie, voegt daar aan
toe: "Wij vinden het geweldig om met Endemol te kunnen samenwerken. De joint
venture verbindt Televisa's 50-jarige ervaring in het produceren van
Spaanstalige kwaliteitstelevisie met de creativiteit en vernieuwende kracht
van Endemol. Deze samenwerking geeft ons de gelegenheid nieuwe
programmaformules - die overal in de wereld al bewezen hebben succesvol te
zijn - aan te bieden aan onze kijkers. De door Endemol ontwikkelde content
is aantoonbaar aantrekkelijk voor kijkersgroepen tussen de 15 en 35 jaar
oud. Dat is precies in lijn met de doelgroepen die onze klanten graag willen
bereiken. De overeenkomst met Endemol verstevigt bovendien onze goede
betrekkingen met Telefónica Media, een van onze beste partners in de
Latijns-Amerikaanse media-industrie."
---