Start campagne over veilig internetten
Den Haag, 3 oktober, 4 oktober 2001 - Minister Jorritsma van
Economische Zaken en staatssecretaris De Vries van Verkeer &
Waterstaat hebben op woensdag 3 oktober in Den Haag het startsein voor
de landelijke campagne surfopsafe gegeven. De campagne moet de
particuliere gebruiker en de MKB-ondernemer bewust maken van de
noodzaak van veilig internetten en informatie verschaffen over de
mogelijke maatregelen.
lage beleving
Internetveiligheid is een essentiële randvoorwaarde voor een
verantwoorde ontplooiing van de informatiemaatschappij. Uit een recent
gehouden onderzoek blijkt echter dat veiligheid bij gebruikers van
internet een lage beleving scoort. Zo zijn de meeste gebruikers (86
procent) zich bewust van de risicos die virussen met zich meebrengen,
maar weten minder gebruikers van risicos zoals inbreuk op privacy (20
procent); onveiligheid van betalingen op internet (23 procent) en
inbraak op de computer (39 procent).
Op de installatie van een virusscanner en de verwijdering van
onbekende e-mails na, neemt de Nederlandse internetgebruiker weinig
maatregelen. Daar waar men zich bewust is van risicos, worden deze
veelal als een bijkomstigheid van internetgebruik gezien. De overheid
wil via de campagne echter duidelijk maken dat gebruikers wel degelijk
zelf wat kunnen doen aan de risicos, zoals virussen, computerinbraak,
privacyschending en fraude. Dit komt tegemoet aan de verwachtingen van
een grote groep (69 procent) thuisgebruikers, die vindt dat de
overheid meer moet doen aan voorlichting hierover (bron: Pro Active).
website
De campagne bestaat uit advertenties in verschillende dag- en
weekbladen, op OV-bussen en uiteraard internet. Tevens is er een
beknopte, informatieve brochure die verspreid wordt via bibliotheken
en Postbus 51. Tenslotte is er een website die bezoekers de weg wijst
naar de manier waarop de gebruiker zich in de eigen situatie kan
beveiligen tegen risicos op de elektronische snelweg. Deze website is
te vinden op www.surfopsafe.nl
samenwerking
Rijksoverheid, gebruikersorganisaties en bedrijfsleven gaan in deze
campagne een nauwe samenwerking aan. Hiermee nemen de bij veilig
internetten betrokken partijen hun eigen verantwoordelijkheid om ook
zelf naar hun publieksgroepen over dit onderwerp te communiceren.