GRAFISCHE CULTUURSTICHTING
Nederlandse Huisstijlprijs
Bekroningen voor huisstijlen Mama Cash en Asko Ensemble/Schönberg
Ensemble
De huisstijl van Mama Cash, ontworpen door Esther Noyons, en de
huisstijl van het Asko Ensemble/Schönberg Ensemble, ontworpen door UNA
Amsterdam Designers, zijn beide (in afzonderlijke categorieën)
bekroond met de Nederlandse Huisstijlprijs 2001. Dat bleek tijdens de
prijsuitreiking op woensdagmiddag 3 oktober in het voormalig
Vormgevings- instituut in Amsterdam.
De Nederlandse Huisstijlprijs wordt elke twee jaar toegekend aan de
vormgever en de opdrachtgever van een huisstijl die zich onderscheidt
op het gebied van originaliteit, functionaliteit en technische
uitvoering.
De ingezonden huisstijl van Mama Cash, die voornamelijk uit
huishoudelijk drukwerk zoals briefpapier, enveloppen en dergelijke
bestond, viel volgens de jury op door de toepassing van tekst als
illustratief en ondersteunend element ('she's here', 'she cares', 'she
means business') en werd behalve mooi 'vrouwelijk en tegelijk
zakelijk' gevonden, precies zoals het moet: Mama Cash is een
instelling die wereldwijd projecten van vrouwen financiert.
De inzending van het Asko Ensemble/Schönberg Ensemble omvatte veel
meer elementen dan het huishoudelijk drukwerk en werd om die reden in
een aparte categorie beoordeeld. Het juryrapport spreekt over een 'een
prachtig, muzikaal ontwerp met een sterke identiteit' en verwijst
hierbij naar het kleurgebruik van De Stijl en de typografie van het
dadaïstisch constructivisme. Voor UNA is het tweede keer dat een door
hen ontworpen huisstijl met de Nederlandse Huisstijlprijs is
bekroond.
De Nederlandse Huisstijlprijs wordt georganiseerd door de Grafische
Cultuurstichting, in samenwerking met het Gerrit Jan Thiemefonds en
met steun van Océ-Nederland. De genomineerde inzendingen zijn te zien
op www.grafischecultuur.nl/huisstijlprijs en in de catalogus. Beide
(website en catalogus) werden ontworpen door Samenwerkende Ontwerpers.
De catalogus (gedrukt door Flevodruk Harderwijk, op transparantpapier
en Lynx van Grafisch Papier, en gebonden door Verkerke) kan worden
besteld door overmaking van f 29,- (13,15 EURO) op postgirorekening
85181 van de Grafische Cultuurstichting, onder vermelding van
'Huisstijlprijs'.
CATALOGUS
Een recensie-exemplaar van de catalogus wordt op aanvraag
toegezonden.
ISBN 90-70896-15-X
FOTO
Foto's van de uitreiking van de Nederlandse Huisstijlprijs worden op
aanvraag toegezonden.
NADERE INLICHTINGEN
Alwin van Steijn, Arjen Woudenberg
TEL 020-5435675
03 okt 01 16:00