masterplan voorziet in metamorfose
Kralingse Zoom wordt mobiliteitscentrum
De gemeente Rotterdam wil het knooppunt Kralingse Zoom herontwikkelen
tot een belangrijk stedelijk knooppunt met een uitgebreid openbaar
vervoersnet, parkeerplaatsen, kantoren en voorzieningen. Dit gebeurt
in publiekprivate samenwerking. De gemeente en Blauwhoed Vastgoed BV
laten tot 2003 gezamenlijk een haalbaarheidsstudie uitvoeren naar het
potentieel van de locatie. De Architekten Cie. (het bureau van Pi de
Bruijn) maakte in opdracht van de gemeente het masterplan.
De betrokken wethouders Hans Kombrink (Ruimtelijke Ordening) en Nico
Janssens (Verkeer en Vervoer) benadrukten bij de presentatie dat het
knooppunt van groot belang is voor de bereikbaarheid van de binnenstad
en de ruimte voor bedrijvigheid in Rotterdam.
Het masterplan Kralingse Zoom rust op twee pijlers: een vernieuwing
van het openbaar vervoer met een transferium, en kantoren. Het
transferium heeft een capaciteit van ruim 2100 parkeerplaatsen. Voor
kantoren is ruim 117.000.m2 gereserveerd die beschikken over
achthonderd parkeerplaatsen. Verder is er 3000m2 beschikbaar voor
voorzieningen. Het transferium moet een hoogwaardig
voorzieningencentrum gaan herbergen met restaurants, winkels en
uitgaansgelegenheden.
Het plangebied ligt aan weerszijden van de Rotterdamse ringweg 'de
ruit' tussen de van Brienenoordbrug en het Terbregseplein waar de
oostwestlijn van de metro de A16 kruist. Het knooppunt ligt bij de
kantorenlocaties BrainparkI, II en III en de Erasmusuniversiteit.
Het masterplan wordt gefaseerd uitgevoerd. Fase 1 kan in aansluiting
op het haalbaarheidsonderzoek van start gaan tussen 2003 en 2008. Fase
1 betreft het
's Gravenwegdeel met de vernieuwing van het transferium en de
realisatie van ongeveer eenderde van de kantoorruimte. De vervolgfasen
zijn gepland tussen 2008 en 2016.
Voor de uitstraling van het transferium hebben Branimir Medic en Pero
Puljiz van de Architekten Cie. het lommerrijke Kralingen als
uitgangspunt genomen. Het ontwerp voorziet in een groene, parkachtige
omgeving met veel openbaar groen en een landschapsbrug over de A16 die
Rotterdam met Capelle (ten oosten van de A16) met elkaar verbindt.
Parkeren gebeurt grotendeels ondergronds in een 'groene heuvel'. Vides
in de parkeerheuvel zorgen voor daglicht in de parkeerverdiepingen.
Naast drie markante kantoorgebouwen worden de overige kantoren in
compacte, verspreid liggende villages ondergebracht om de
landschappelijke kwaliteit van de tussenruimte te behouden.
De herontwikkeling van het knooppunt Kralingse Zoom is een logische
vervolgstap in het Ruimtelijk Plan Rotterdam 2010 waarin ruimte voor
bedrijven en goede bereikbaarheid voorop staan. Uitbreiding van de
Park en Ride-voorzieningen bij Kralingse Zoom zorgt voor een blijvende
goede bereikbaarheid van het centrum.
Het masterplan wordt ter advisering voorgelegd aan de deelraden van de
deelgemeenten Prins Alexander (8 oktober) en Kralingen-Crooswijk (9
oktober). De raadscommissie Ruimtelijke Ordening en Grondzaken
bespreekt het plan op 30 oktober. De Gemeenteraad zal op 6 december
een besluit nemen over het masterplan.