Gemeente Rotterdam

masterplan voorziet in metamorfose
Kralingse Zoom wordt mobiliteitscentrum

De gemeente Rotterdam wil het knooppunt Kralingse Zoom herontwikkelen tot een belangrijk stedelijk knooppunt met een uitgebreid openbaar vervoersnet, parkeerplaatsen, kantoren en voorzieningen. Dit gebeurt in publiekprivate samenwerking. De gemeente en Blauwhoed Vastgoed BV laten tot 2003 gezamenlijk een haalbaarheidsstudie uitvoeren naar het potentieel van de locatie. De Architekten Cie. (het bureau van Pi de Bruijn) maakte in opdracht van de gemeente het masterplan. De betrokken wethouders Hans Kombrink (Ruimtelijke Ordening) en Nico Janssens (Verkeer en Vervoer) benadrukten bij de presentatie dat het knooppunt van groot belang is voor de bereikbaarheid van de binnenstad en de ruimte voor bedrijvigheid in Rotterdam.

Het masterplan Kralingse Zoom rust op twee pijlers: een vernieuwing van het openbaar vervoer met een transferium, en kantoren. Het transferium heeft een capaciteit van ruim 2100 parkeerplaatsen. Voor kantoren is ruim 117.000.m2 gereserveerd die beschikken over achthonderd parkeerplaatsen. Verder is er 3000m2 beschikbaar voor voorzieningen. Het transferium moet een hoogwaardig voorzieningencentrum gaan herbergen met restaurants, winkels en uitgaansgelegenheden.

Het plangebied ligt aan weerszijden van de Rotterdamse ringweg 'de ruit' tussen de van Brienenoordbrug en het Terbregseplein waar de oostwestlijn van de metro de A16 kruist. Het knooppunt ligt bij de kantorenlocaties BrainparkI, II en III en de Erasmusuniversiteit.

Het masterplan wordt gefaseerd uitgevoerd. Fase 1 kan in aansluiting op het haalbaarheidsonderzoek van start gaan tussen 2003 en 2008. Fase 1 betreft het
's Gravenwegdeel met de vernieuwing van het transferium en de realisatie van ongeveer eenderde van de kantoorruimte. De vervolgfasen zijn gepland tussen 2008 en 2016.

Voor de uitstraling van het transferium hebben Branimir Medic en Pero Puljiz van de Architekten Cie. het lommerrijke Kralingen als uitgangspunt genomen. Het ontwerp voorziet in een groene, parkachtige omgeving met veel openbaar groen en een landschapsbrug over de A16 die Rotterdam met Capelle (ten oosten van de A16) met elkaar verbindt. Parkeren gebeurt grotendeels ondergronds in een 'groene heuvel'. Vides in de parkeerheuvel zorgen voor daglicht in de parkeerverdiepingen. Naast drie markante kantoorgebouwen worden de overige kantoren in compacte, verspreid liggende villages ondergebracht om de landschappelijke kwaliteit van de tussenruimte te behouden.

De herontwikkeling van het knooppunt Kralingse Zoom is een logische vervolgstap in het Ruimtelijk Plan Rotterdam 2010 waarin ruimte voor bedrijven en goede bereikbaarheid voorop staan. Uitbreiding van de Park en Ride-voorzieningen bij Kralingse Zoom zorgt voor een blijvende goede bereikbaarheid van het centrum.

Het masterplan wordt ter advisering voorgelegd aan de deelraden van de deelgemeenten Prins Alexander (8 oktober) en Kralingen-Crooswijk (9 oktober). De raadscommissie Ruimtelijke Ordening en Grondzaken bespreekt het plan op 30 oktober. De Gemeenteraad zal op 6 december een besluit nemen over het masterplan.