Persbericht
Europees Hof geeft omwonenden vliegveld Heathrow
gelijk
'Nachtvluchten zijn schending mensenrechten'
Amsterdam, 3 oktober 2001 --- Het Europese Hof
voor de Mensenrechten in Straatsburg heeft
gisteren uitspraak gedaan in een zaak die was
aangespannen door omwonenden van de Londense
luchthaven Heathrow tegen het lawaai van
nachtvluchten. Het Hof oordeelt dat de Britse
overheid de belangen van de omwonenden
onvoldoende heeft gewogen. Deze uitspraak is een
belangrijke steun in de rug voor organisaties
van omwonenden.
Voor Nederland betekent dit vonnis dat minister
Netelenbos, wil ze juridische procedures
voorkomen, de veel te ruime nachtnorm voor
Schiphol uit de ontwerpwet Luchtvaart zal moeten
herzien. Aanstaande maandag behandelt de Tweede
Kamer dit wetsvoorstel.
Dit vonnis is een mijlpaal in de al jarenlange
strijd tussen omwonenden en luchthavens die
overal in Europa aan de gang is. Het Hof
oordeelt dat de Britse overheid niet heeft
aangetoond dat de extra toegevoegde economische
waarde van deze nachtvluchten dusdanig was dat
het ontnemen van nachtrust te rechtvaardigen
was. De overheid had zich uitsluitend gebaseerd
op de economische rapporten die door de
luchtvaartsector zelf waren gepresenteerd en
vond het niet nodig te onderzoeken of deze
claims waar zijn. Ook heeft de Britse overheid
onvoldoende onderzoek gedaan naar de effecten
van de nachtvluchten op de nachtrust en
gezondheid van de omwonenden, aldus het Hof.
Het Hof oordeelt dat er door de uitbreiding van het aantal nachtvluchten in 1993 op Heathrow sprake is van overtreding van artikel 8 van de Conventie voor Mensenrechten. Dit artikel beschermt ieders recht op huiselijke rust en respect voor privé- en gezinsleven. Het Hof veroordeelt de Britse overheid tot het betalen van 4.000 pond als schadevergoeding voor de ontstane schade door de toename van nachtvluchten aan ieder van de acht omwonenden die de klacht hebben ingediend. Daarnaast moet de Britse staat 70.000 pond betalen aan de omwonenden als vergoeding voor gemaakte onkosten, zoals advocaatkosten.
Consequenties voor Nederland
De luchthaven Schiphol heeft nog meer
nachtvluchten dan Heathrow Airport. In 1999
waren er tussen 23.00 en 6.00 uur op Schiphol
14.702 nachtvluchten. Op Heathrow vonden in
datzelfde jaar 14.596 nachtvluchten plaats. De
piekniveau's van 80 tot 90 decibel die rond
Heathrow worden gemeten, komen rond Schiphol ook
voor.
De eventuele extra toegevoegde economische
waarde van nachtvluchten op Schiphol is nooit
aangetoond. De schadelijke effecten van
nachtvluchten op nachtrust en gezondheid zijn al
wel wetenschappelijk in kaart gebracht.
Milieudefensie verwacht dat de Tweede Kamer nu
een onderzoek van Netelenbos zal verlangen dat
de economische waarde van nachtvluchten
kwantificeert. In afwachting van dit onderzoek
dient minister Netelenbos de nachtelijke
geluidsnormen voor Schiphol aanzienlijk aan te
scherpen.
Voor meer informatie
Persvoorlichting Milieudefensie
tel. 020 5507 333