Milieudefensie

Persbericht

Europees Hof geeft omwonenden vliegveld Heathrow gelijk
'Nachtvluchten zijn schending mensenrechten'

Amsterdam, 3 oktober 2001 --- Het Europese Hof voor de Mensenrechten in Straatsburg heeft gisteren uitspraak gedaan in een zaak die was aangespannen door omwonenden van de Londense luchthaven Heathrow tegen het lawaai van nachtvluchten. Het Hof oordeelt dat de Britse overheid de belangen van de omwonenden onvoldoende heeft gewogen. Deze uitspraak is een belangrijke steun in de rug voor organisaties van omwonenden.
Voor Nederland betekent dit vonnis dat minister Netelenbos, wil ze juridische procedures voorkomen, de veel te ruime nachtnorm voor Schiphol uit de ontwerpwet Luchtvaart zal moeten herzien. Aanstaande maandag behandelt de Tweede Kamer dit wetsvoorstel.

Dit vonnis is een mijlpaal in de al jarenlange strijd tussen omwonenden en luchthavens die overal in Europa aan de gang is. Het Hof oordeelt dat de Britse overheid niet heeft aangetoond dat de extra toegevoegde economische waarde van deze nachtvluchten dusdanig was dat het ontnemen van nachtrust te rechtvaardigen was. De overheid had zich uitsluitend gebaseerd op de economische rapporten die door de luchtvaartsector zelf waren gepresenteerd en vond het niet nodig te onderzoeken of deze claims waar zijn. Ook heeft de Britse overheid onvoldoende onderzoek gedaan naar de effecten van de nachtvluchten op de nachtrust en gezondheid van de omwonenden, aldus het Hof.

Het Hof oordeelt dat er door de uitbreiding van het aantal nachtvluchten in 1993 op Heathrow sprake is van overtreding van artikel 8 van de Conventie voor Mensenrechten. Dit artikel beschermt ieders recht op huiselijke rust en respect voor privé- en gezinsleven. Het Hof veroordeelt de Britse overheid tot het betalen van 4.000 pond als schadevergoeding voor de ontstane schade door de toename van nachtvluchten aan ieder van de acht omwonenden die de klacht hebben ingediend. Daarnaast moet de Britse staat 70.000 pond betalen aan de omwonenden als vergoeding voor gemaakte onkosten, zoals advocaatkosten.

Consequenties voor Nederland
De luchthaven Schiphol heeft nog meer nachtvluchten dan Heathrow Airport. In 1999 waren er tussen 23.00 en 6.00 uur op Schiphol 14.702 nachtvluchten. Op Heathrow vonden in datzelfde jaar 14.596 nachtvluchten plaats. De piekniveau's van 80 tot 90 decibel die rond Heathrow worden gemeten, komen rond Schiphol ook voor.
De eventuele extra toegevoegde economische waarde van nachtvluchten op Schiphol is nooit aangetoond. De schadelijke effecten van nachtvluchten op nachtrust en gezondheid zijn al wel wetenschappelijk in kaart gebracht. Milieudefensie verwacht dat de Tweede Kamer nu een onderzoek van Netelenbos zal verlangen dat de economische waarde van nachtvluchten kwantificeert. In afwachting van dit onderzoek dient minister Netelenbos de nachtelijke geluidsnormen voor Schiphol aanzienlijk aan te scherpen.

Voor meer informatie
Persvoorlichting Milieudefensie tel. 020 5507 333