persbericht 3 oktober 2001
Malversaties bij grootschalig project in Gelderland
Milieudefensie eist heroverweging van MTC
Een rapport van het Crisis Onderzoeksteam toont aan dat de plannen voor een
Multimodaal Transportcentrum (MTC) in de Over-Betuwe op een ondeugdelijke
wijze tot stand zijn gekomen. De conclusies wijzen onder meer op gesjoemel
met Europese subsidiegelden, belangenverstrengeling en onvoldoende
democratische controle. Milieudefensie vindt dat de Gelderse bestuurders de
gebrekkige besluitvorming moeten corrigeren. Eventueel stapt de vereniging
daarvoor naar de rechter.
Volgens de plannen moet MTC een enorm bedrijventerrein voor de
transportsector worden. Een nieuwe containerhaven en verbindingen met A15,
A73 en Betuwelijn zijn onderdeel van dit MTC. Het bedrijventerrein aan de
rand van Nijmegen gaat ten koste van 500 hectare open gebied in de
Over-Betuwe. Vanwege de negatieve gevolgen voor landschap en leefmilieu is de
komst van het MTC zeer omstreden. Milieudefensie zet zich als landelijke
vereniging samen met lokale partners in om het project tegen te houden.
Enkele conclusies over de bestuurlijke voorbereiding van het MTC uit het nu
vrijgegeven rapport:
· verantwoordelijkheden en bevoegdheden waren juridisch onvoldoende geregeld
· aanbestedingen gebeurden niet volgens de richtlijnen
· aanwenden van Europese subsidiegelden gebeurde niet rechtmatig
· ontbreken van adequate checks en balances bij de politieke aansturing
· controlerende taak van Provinciale Staten is onvoldoende waargemaakt
· ambtelijke informatie over tegenspoed en problemen werd achtergehouden
· risico's van belangenverstrengeling zijn ten onrechte niet serieus genomen
Bij de belangenverstrengeling vallen met name de dubbelfuncties van de
toenmalige secretaris van het College van Bestuur van het Knooppunt
Arnhem-Nijmegen op. De heer De Gouw heeft als projectleider van de zogeheten
Stuurgroep MTC Valburg een opdracht tot het opstellen van een
Milieu-effectrapportage verstrekt aan zichzelf in de hoedanigheid van
medewerker van Arcadis/Heidemij. Vervolgens heeft hij als hoogste ambtenaar
de KAN-raad voorgesteld met de op deze wijze tot stand gekomen MER in te
stemmen.
Milieudefensie vindt de gang van zaken onverenigbaar met een bestuurlijk
correcte handelswijze. Bij een grootschalig en verstrekkend project als het
MTC dient de overheid op een uiterst zorgvuldige wijze te handelen. Zelfs de
schijn van belangenverstrengeling moet vermeden worden. Milieudefensie
bepleit dan ook een correctie van de besluitvorming. Een zorgvuldige
heroverweging over de wenselijkheid van het MTC kan daarbij niet langer uit
de weg worden gegaan.
In december 2000 kwam het vermoeden van belangenverstrengeling via een
uitgelekte notitie aan het licht. Milieudefensie heeft daarop het bestuur van
het Knooppunt Arhem-Nijmegen formeel al om een heroverweging van het MTC
verzocht. Dit verzoek is afgewezen omdat er volgens het KAN niets verkeerds
zou zijn voorgevallen. Milieudefensie heeft tegen dat besluit een
bezwaarschrift ingediend, dat op 18 oktober in de KAN-raad wordt behandeld.
Indien dat bezwaarschrift ook wordt afgewezen zal Milieudefensie de kwestie
aan de rechtbank voorleggen. Mede op basis van het nu vrijgegeven rapport van
het Crisis Onderzoeksteam wordt die juridische procedure met vertrouwen
tegemoet gezien.
Contactpersoon: Pieter Jansen, 024 3882309 of 06 20712191
Meer informatie over het MTC is beschikbaar via www.milieudefensie.net/mtc Het rapport van het Crisis Onderzoeksteam is te lezen via www.gelderland.nl