Algemeen nieuws week 39
Nieuws en Persberichten
* Ophalen huisvuil
* Landelijke collecten
* Eindelijk een eigen jeugdhonk voor jongeren in Cadzand
* Bedrijfshulpverlening, niet alleen voor de overheid pure noodzaak
* Opplusdag Cadzand
* Actie 'glas voor glas'
* Nieuwe regels voor paspoorten en identiteitskaarten.
Ophalen huisvuil
Week 40: 1 t/m 5 oktober groene container
Week 41: 8 t/m 12 oktober grijze container
Week 42: 15 t/m 19 oktober groene container
Week 43: 22 t/m 26 oktober grijze container
top
Landelijke collecten
30-09 t/m 6-10-2001 Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Dieren
01-09-2001 tot februari 2002 Nationale Euro Collecte: "Coins for Care" 30-09 t/m 06-10-2001 Ned. Vereniging tot Bescherming van Dieren 07-10 t/m 13-10-2001 Nederlandse Brandwonden stichting 28-10 t/m 03-11-2001 Diabetes Fonds Nederland
WAFELAKTIE (in IJzendijke)
13-10-2001 Showband IJzendijke
top
Eindelijk een eigen jeugdhonk voor jongeren in Cadzand
Tweeënhalf jaar moesten de jongeren in Cadzand wachten totdat
ze een eigen honk hadden.
Op zaterdag 8 september j.l. werd de opening door wethouder Rein
Leentfaar aan de Erasmusweg te Cadzand verricht.
Jongeren uit Cadzand hebben een hele poos geduld moeten uitoefenen
vooraleer ze een eigen honk hadden. In 1999 werd aan de Badhuisweg een
illegale caravan gebruikt, die later in vlammen opging. Een
braakliggend stuk grond aan de Nieuwe Leusenerstraat werd aangeboden,
maar door een reeks van protesten van omwonenden die voor overlast
vreesden, ging dit niet door. Daarna bood Sander de Putter een stukje
grond aan de Erasmusweg ter beschikking. Van het daarbij gelegen
trapveldje kon ook gebruik gemaakt worden. De gemeente Oostburg heeft
zorggedragen dat er een gebouwtje werd neergezet, sponsoren vanuit het
bedrijfsleven hebben voor de inventaris zorggedragen.
Er is bij de totstandkoming grote inzet vertoont van de zijde van de
jeugdclub zelf, ook de Dorpsraad en de rol van de Stichting Welzijn
mag in deze niet vergeten worden.
Het clubhuis krijgt de naam "The Green House". Deze naam is bedacht
door Mark Radder en voor deze naam is gekozen uit de inzendingen die
binnengekomen zijn.
top
Bedrijfshulpverlening, niet alleen voor de overheid pure noodzaak
Tegenwoordig zijn werkgevers wettelijk verplicht om in de werkomgeving
gepaste maatregelen te treffen voor eerste hulp en brandbestrijding.
Deze maatregelen zijn gericht om de veiligheid te garanderen van zowel
werknemers als bezoekers en gasten. De uitvoering is in handen van
vrijwilligers uit de eigen bedrijfsorganisatie die hiervoor een
opleiding krijgen en worden voorzien van geschikt materiaal en
uitrusting. Deze organisatie wordt bedrijfshulpverlening (BHV)
genoemd.
Voor bedrijven met ten hoogste 250 werknemers dient tenminste één
BHV-er per 50 aanwezige werknemers te zijn. De werkgever is verplicht
om de BHV-er naast de basis-opleiding deel te laten nemen aan
herhalingscursussen, oefeningen en andere activiteiten zodat de kennis
en vaardigheden blijven gehandhaafd.
Het gemeentehuis bijvoorbeeld herbergt gemiddeld zo'n 120 personen
(zowel ambtenaren als gasten én bezoekers). Dit houdt in, dat een
BHV-team bestaande uit drie personen wettelijk voldoende moet worden
geacht; de praktijk toont aan dat acht personen zich vrijwillig hebben
aangemeld. Het gemeentelijk bedrijfshulpverleningsteam staat onder
leiding van een Coördinator tevens Hoofd BHV die ook de taak heeft van
ambtenaar openbare veiligheid. Hij zorgt onder meer voor de opbouw en
instandhouding van de BHV-organisatie, stelt hulpverlenings- en
ontruimingsplannen voor het gemeentehuis op en schaft de benodigde
alarmerings- en andere technische middelen aan.
De bedrijfshulpverlener verleent de eerste hulp (optreden bij onwel
worden en bij levensbedreigend letsel), beperkt/bestrijdt branden en
ongevallen en werkt nauw samen met de brandweer en andere
hulpverleningsorganisaties zoals ambulances. In de praktijk ligt de
nadruk van bedrijfshulpverlening op eerste hulp en brandbestrijding.
Met ingang van 1 juli 2001 kunnen zij, die informatie wensen uit te
wisselen op het gebied van bedrijfshulpverlening een klankbord vinden
in de gemeentelijk coördinator Bedrijfshulpverlening, de heer H.L.
Saffrie. Hij is tijdens kantooruren bereikbaar via het volgende
telefoonnummer: 0117 457132.
top
Opplusdag Cadzand
Op 21 september j.l. werd er in Cadzand een opplusdag
gehouden in samenwerking met de Dorpsraad van deze kern. Cadzand is
dit jaar de derde kern waar de opplusdag wordt georganiseerd.
Een team van gemeentewerken en enkele leden van de dorpsraad hebben
kleine karweitjes uitgevoerd, die door de inwoners zelf zijn
aangedragen.
Tijdens deze dag was wethouder mevrouw Carien Bolijn aanwezig om de
informatie te verstrekken over de uit te voeren werkzaamheden op deze
dag.
Via een advertentie zijn de inwoners van Cadzand opgeroepen om kenbaar
te maken welke klusjes er in hun kern aandacht vergden. Door de
inwoners waren circa 30 karweitjes aangedragen die op enkele na
allemaal op 21 september j.l. zijn verholpen.
top
Actie 'glas voor glas'
De actie Glas voor Glas is een initiatief van de stichting
Kringloop Glas.
Sinds enkele jaren wordt regelmatig in een willekeurige gemeente aan
en toevallige gebruiker van de glasbak een glasservies uitgereikt.
De actie is bedoeld om het gebruik van de glasbak te bevorderen.
Nederland is een van de koplopers wat betreft de inzameling van
eenmalig glas. In 1999 werd 91% via de glasbak voor herverwerking
aangeboden. Landelijk gaat per inwoner gemiddeld 28 kilo aan flessen
en potten langs de kassa, waarvan 24 kilo wordt teruggebracht en
gerecycled. Dit is goed voor het milieu en de glasfabrieken zijn er
blij mee, omdat op die manier geen kostbare grondstof voor nieuw glas
verloren gaat.
Momenteel staan er in Nederland circa 23.000 glasbakken, waarvan meer
dan de helft geschikt is voor kleurscheiding. Inzameling op kleur is
nodig om al het glas te kunnen recyclen. In 1999 werd 51% op kleur
ingezameld. De doelstelling is deze kleurscheiding in de naaste
toekomst verder op te voeren.
De actie is een geste richting glasbakgebruiker in het algemeen en
heeft het karakter van een loterij. Alle gemeenten in Nederland maken
kans in de prijzen te vallen.
Een notaris heeft alle gemeenten in willekeurige volgorde getrokken.
In deze volgorde wordt regelmatig in een gemeente een servies
uitgereikt. De glasfabriek Royal Leerdam stelt de glasserviezen
belangeloos ter beschikking.
Voor week 38 was de gemeente Oostburg uitgeloot. Gekozen is voor de
kern Zuidzande.
De heer Marco Fossen en mevrouw Bea Tolboom van het Olaz, de wethouder
voor milieuzaken van de gemeente Oostburg, de heer Leen Wille. de heer
Mieremet van de Stichting Kringloop Glas en de heer Cees Westerweele
beleidsmedewerker milieu waren aanwezig bij de uitreiking.
Wethouder Leen Wille reikte aan mevrouw M. de Lijser-Eversdijk het
glasservies uit. Mevrouw De Lijser was de toevallige gebruiker van de
glasbak in Zuidzande op 21 september 2001.
top
Nieuwe regels voor paspoorten en identiteitskaarten.
Vanaf 1 oktober 2001 gelden er nieuwe regels voor paspoorten
en identiteitskaarten (reisdocumenten). Zo moet u voortaan een aantal
dagen wachten op een nieuw reisdocument. Bovendien gelden er andere
regels voor het bijschrijven van kinderen.
EVEN WACHTEN
Paspoorten en identiteitskaarten worden (voor een betere beveiliging)
vanaf 1 oktober op een centrale plaats in Nederland van uw
persoonlijke gegevens voorzien. U krijgt uw nieuwe reisdocument daarom
niet meteen mee. Na een aantal dagen kunt u het ophalen. Reken op een
week, dan bent u op tijd.
WAT HEEFT U NODIG
Een nieuw reisdocument moet u persoonlijk aanvragen. U moet daarvoor
uw huidige reisdocument meenemen en een recente pasfoto van goede
kwaliteit. Deze foto moet recht van voren zijn genomen, dus niet van
opzij. Kinderen tot achttien jaar die een paspoort willen aanvragen,
hebben schriftelijke toestemming nodig van beide ouders (of degene die
het gezag van het kind heeft.) Hetzelfde geldt voor kinderen tot
twaalf jaar die een identiteitskaart willen aanvragen.
KINDEREN BIJSCHRIJVEN
Kinderen van elke leeftijd mogen een eigen paspoort hebben. Tot en met
vijftien jaar kunt u ze als ouder ook laten bijschrijven in uw eigen
paspoort. Om de identiteit van kinderen beter te kunnen controleren,
dient u in het vervolg bij het aanvragen van een bijschrijving uw kind
en een pasfoto van het kind (recht van voren genomen) mee te nemen.
Daarnaast blijft schriftelijke toestemming van de andere ouder (ook
als uw kind al in uw huidige paspoort staat!) en een legitimatiebewijs
van de andere ouder vereist. Kinderen bijschrijven? Ook voor
bijschrijven van kinderen geldt voortaan een wachttijd van een aantal
dagen.
Meer over weten over de nieuwe identiteitskaart of het nieuwe
paspoort, zoals:
* is er een spoedprocedure mogelijk?
* wat te doen als het oude document zoek is? enz.
kunt u lezen op www.paspoortinformatie.nl of haal de folder bij de
sectie bevolking van het gemeentehuis op. top