Carros

Grand Prix de lAutomobile 2001

Sensationeel en mooi

(01 oktober 2001)

Jaarlijks top-auto evenement voor de Nederlandse Auto-Elite, waarin prestaties met de auto op rallye gebied worden beloond met de meest sprookjesachtige diners op locaties waar men normalitair slechts van dromen kan. En dat alles in een sfeer van vervlogen tijden; èn frans, vooral frans wat de klok slaat. John Möllenkamp, de organisator is dan ook francofiel in hart en nieren. Son rêve devient réalité: Bruxelles Paris Le Mans Paris.

Met deze twee kwalificaties valt de onlangs verreden Grand Prix de lAutomobile 2001 het best te omschrijven.Het programma was er ook naar, de -als altijd- bijzondere autos in deze rallye en niet in de laatste plaats het weer dat dit evenement kennelijk op handen droeg. Blije berichten alom van moegestreden deelnemers aan de finish op Château de Dampierre (tussen Rambouillet en Versailles). Men had het wel gehad!

De temperatuur gaf precies aan welke dag van het programma werd verreden; vóór de start in Brussel (dag 0) was het 30 graden Celsius en die temperatuur nam precies één graad per dag toe om met 34 graden de deelnemers te verwelkomen in de kasteeltuinen van Château de Dampierre waar ieder zijn lunch genoot in het gras aan de rand van de vijvers. Na een kennismaking tussen de deelnemers en de organisatie vóór Autoworld in Brussel was daar het openingsdiner in Crowne Plaza.

Dag 1 werd gekenmerkt door de opvallende strijdlust van 100 équipes die er voor gingen. Ze wisten nog niet welke verschrikkingen hen te wachten stonden. Prominent aanwezig de (Kennemer) Bentley Boys met hun 28er Bentleys 4 ½ liter, een 4 ½ liter Blower en een 30er Speed Six. Op de voet gevolgd door (accountant) Han Brouwers met een unieke 1937e Chrysler Indianapolis Racer, voor de gelegenheid zo uit het Automuseum Deventer gerold. Die auto trok wel de meeste aandacht op het Brusselse Esplanade du Cinquantenaire of was het de van sobere eenvoud stralende Lagonda van de Deen Kjeld Jessen die aan de start verscheen. Zeldzaam mooi die auto met een motorkap zónder cooling louvres dit keer. Een bijzonder elegante verschijning daarenboven was de Delahaye 135M uit 1950 met aan het stuur de heer Delahaye (!! Ja, ja, familie dus!)

En daar gingen ze dan, vol goede moed Brussel uit op weg naar Waterloo. Daar al vond de Chrysler zijn Waterloo; het linker achterwiel liep er zomaar, spontaan vanaf; de spline onder de borgmoer had te veel speling op de as, of was door het enorme vermogen van de motor op die as uitgehoond. Hij reed overigens spoedig weer. Wat alle deelnemers als een plaag zouden ondergaan waren de wegtikkende minuten. Steeds weer die terreur van de klok. De koffie met croissant moest aan een meertje in 29 minuten worden verorberd.

Incidenten; tot dan nog niet, of het moest de geweldig mooie Lancia Flaminia Zagato 3C Sport 2.8 zijn geweest die daar op het gras staand, spontaan en uit zichzelf begon te rollen richting meertje: één der deelnemers wist de inmiddels naar beneden rijdende auto in te klimmen en zo een tewaterlating te voorkomen. De meest gehoorde ongecensureerde uitspraak van deelnemers was de erkenning dat het noorden van Frankrijk, boven Parijs onverwacht mooi is; dat wist men gewoon niet en had het ook nooit vermoed. Château de Pierrefonds was exclusief voor de deelnemers van de Grand Prix de lAutomobile en dus gesloten voor alle publiek. Dit middeleeuwse, koninklijke paleis op een berg was een van de eerste zeldzame locaties die organisator John Möllenkamp had weten los te peuteren van le Patrimoine historique de France. Er werd (zeg maar) ruim gelunched in een der zalen en na het nemen van een staatsiefoto ging iedereen, hors-concours, naar Parijs waar de gehele rallyekaravaan werd ondergebracht in Hotel Concorde LaFayette, waaronder een parkeergarage welke door bewaking met honden werd gezekerd.

De Nederlandse Auto Elite werd gefêteerd met een prachtig diner in le Palais dOrsay (het huidige Musée dOrsay), alweer zon locatie waar een normaal mens niet inkomt: typisch Grand Prix de lAutomobile. Datzelfde keurkorps van 250 mensen stond de volgende morgen geparkeerd op het Place dArmes in Versailles, vóór het Château de Versailles. Even kaarten intekenen in la Salle des Glaces (Spiegelzaal) alvorens aan Etappe 5 te beginnen. Via een prachtige route én een regelmatigheidsetappe werd de lunch bereikt in Chartres, aan de voet van de fameuze kathedraal; de Franse TV-zender FR3 versloeg hier de Nederlandse invasie. De middag werd geheel gevuld met een Etappe weg-nummers, alweer zon plagerijtje van de organisatie; voer voor navigatoren dus. Le Mans werd zo na 3 ½ uur rijden bereikt en kijk nou; daar stond Jan Lammers de deelnemers op te wachten. Het diner in de sereniteit van een oud klooster uit 1229, de Abbaye de lEpau, was meer nog dan de avond te voren, dé plaats om gezamenlijk terug te blikken op het rallye-avontuur tot dan toe.

En dan de derde dag: Was dit een droom? Eerst rijden op het buitencircuit van Le Mans (13,6 km) om daarna het Mekka van de autosport binnen te gaan; het Circuit des 24 Heures, le Circuit de la Sarthe. De weergoden straalden van blijdschap met al dat geflonker van chroom op het circuit Bugatti. Na 2 jaar onderhandelen had organisator John Möllenkamp bij de Directeur Sportive du Circuit, Hervé Guyomard (ook wel Monsieur Securité genoemd) voor elkaar gekregen om hier vrije races te organiseren mét authentieke Le Mans start. Er waren overigens 5 programma onderdelen, de lunch boven in het VIP restaurant niet meegerekend. Bijzonder: Henri Pescarolo, viervoudig Le Mans winnaar kwam per helicopter ingevlogen om kleine delegaties van de Grand Prix de lAutomobile te ontvangen in zijn atelier-Proto: hier bouwt hij de Courage-Peugeot racewagens. De Piste de la Maison Blanche werd door 110 autos bereden, evenals het afnemen van een accelleratie- en remproef volgens een originele KNAC behendigheidstest uit 1937 (helemaal nagebouwd door Hans Kloos).

Jan Lammers reed met een Jaguar D-type (Ecurie Ecosse) guest of honour Tonio Hildebrand rond, die de hele rallye in rolstoel heeft gevolgd (!!!) Patrias Familias van de Nederlandse autosport Tonio met zijn Jantje, glunderden terwijl ze ónder de borden Défense de fumer sigaren stonden uit te delen. Het circuit heeft de gehele dag bol gestaan van het geluid van brullende motoren. De Bentleys beheersten het circuit, als altijd, en vooral door de nadrukkelijke aanwezigheid van de Bentley Boys in hun witte overalls. Hans Deen schaamde zich er niet voor om zijn kunstje te laten zien (quote: Kijk, als je dat trucje beheerst, is het toch ook leuk om het breed uit te meten, dat is toch lol).

Het verschil tussen rollen en schuiven: De rode Alfa Romeo Giulia 1600 GT moest voor zijn baasje in iedere bocht geheel dwars. Driften zonder einde. De lunch had iedereen wel nodig om op adem te komen; Een rijk buffet boven het circuit reikte van Saumon fumé tot Terrine de Rillettes du Mans, vooral de laatste was de omweg meer dan waard. We zagen demonstratieronden van Jan Lammers in diverse autos en we zagen ook daarna de blauwe rook van de remschijven omhoog stijgen; het hele circuit gevuld met 250 Nederlandse autofanaten, een bedevaart met offerandes; niet iedere auto bleef hier heel. Wel die van John Möllenkamp die maar door bleef rijden met zn Alpine Berlinette A110, net als Kees de Waard Wagner met zon zelfde pretfabriek. Kees: met zon auto moet je net zo lang racen tot de tank leeg is, dit is pure verwennerij, wat een feest!. (tegen oververhitting van de deelnemers bij deze 33 graden Celsius had de organisatie 300 flessen mineraalwater klaargezet).

De trailer was zo (over-)vol dat enkele autos moesten achterblijven in Le Mans. s Avonds was er een diner in het Musée de lAutomobile de la Sarthe op het circuit waar tussen de bolides, welke ooit Le Mans gewonnen hadden, werd gegeten. De sfeer was ontspannen en ongedwongen. De directeur van het museum expliqueerde alle top-stukken en deed ook nog eens goede zaken in zijn Boutique du Musée. Autoliefhebbers onder elkaar: toen de organisatie de museumdirecteur vertelde dat er zoveel autos met mechanische storingen achterbleven bood hij meteen aan die autos voor een weekje in het museum te plaatsen; een betere en eervoller plek is niet te bedenken.

De autos die overbleven, waren het er nog 82 ??, moesten de 4e dag het ultieme doel van de berijders waarmaken; aankomen op de finish. s Morgens werd eerst naar een koffiestop gekoerst in la Ferté-Vidame, alweer zon historisch koninklijk domein waar de deelnemers met grand café en croissant konden uithuilen van de smerige rotstreken van de rallye-organisatie: een heel listig opgestelde finish van een regelmatigheidsetappe in St-Cyr-la-Rosière. Door via een Puntenrit over 95 kilometer in 2 uur: daar hadden de deelnemers moeite mee, want het venijn zat m in de staart. Ontspanning echter in de kasteeltuinen van Château de Dampierre, lunchen met zwanen aan je voeten. Is er een koninklijker gevoel denkbaar?

Ja: In de Salon de lOpéra, hartje Parijs aan de Boulevard des Capucines, als sprookjes écht bestaan dan was het hier. De lakijen met pruiken en pofbroeken en met kandelaars in hun hand inviteerden de deelnemers om de mooiste zaal van Parijs te betreden. Daar op het podium stond een (Wegtransport-)vrachtauto-lading aan prijzen te wachten op wie ze verdiend hadden en naar het applaus te oordelen, hadden Jaap en Hansje van den Broek met hun Citroën DS 21 het meeste recht op de hoofdprijs. De deelnemers waren het er unaniem over eens dat RoadAdvertising, die de hele organisatie van dit evenement verzorgde, eigenlijk ook de hoofdprijs verdiend had.

Schaap -/-Citroen als hoofdsponsor beloonde de algemeen winnaars met 2 kostbare horloges van Jaeger-leCoultre, de vrouw van de organisator werd met een diamant verrijkt en de Bentley Boys zetten de opperstalmeester van dit ongekende auto-circus, John Möllenkamp, ook in het zonnetje alvorens zij hem een bijzonder sieraad aanboden. Mercedes-Benz tenslotte prijste zich gelukkig op zon manier hun 100-jarig merkfeest te kunnen inluiden. Het was een autospektakel dat zich maar op één manier laat omschrijven: sensationeel en mooi.

Algemeen klassement
1 Van den Broek/Van den Broek Citroën DS 21 Rallye 2 Kessels/Van der Meer Porsche 911 L
3 Gatsma/Gatsma MG-MGB

Oscar Féminin
Van der Kroft/Van Doorn Morgan +4 DHC