STICHTING AXIS
Rectificatie pb:130 basisscholen gaan van start met techniek
Dit persbericht is een rectificatie van het persbericht verzonden op
27 september om ca. 17.30 uur onder embargo tot en met 01-10-2001,
12:00 uur
Staatssecretaris Karin Adelmund start landelijk programma
130 BASISSCHOLEN GAAN VAN START MET 'TECHNIEK IN HET ONDERWIJS'
Delft, 28 september 2001 - Karin Adelmund, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCenW), luidt maandag 1 oktober aanstaande om 12.00 uur het landelijk programma 'Verbreding Techniek Basisonderwijs' (VTB) in op een van de deelnemende scholen 'De Stuifhoek' in Made. Het landelijk programma is een gezamenlijk initiatief van overheid en bedrijfsleven om techniek te verankeren in het onderwijsprogramma van alle basisscholen in Nederland. Het programma heeft als doelstelling een positieve attitude ten opzichte van 'techniek' te bewerkstelligen bij leerlingen, leraren en ouders.
Stichting AXIS - Nationaal Platform voor natuur en techniek in
onderwijs en arbeidsmarkt - heeft samen met de staatssecretaris van
OCenW en het bedrijfsleven het initiatief genomen om een plan te
ontwikkelen voor de verdere verankering van techniek in het
basisonderwijs. Uitgangspunt is om techniek een integraal onderdeel te
laten zijn van bestaande vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis en
lichamelijke opvoeding. Daarmee komt techniek niet als een apart vak
boven op een vaak al overvol vakkenpakket. De verwachting is dat het
VTB-programma een positieve attitude ten opzichte van techniek zal
bewerkstelligen en daarmee de studieloopbaan zal beïnvloeden. Op het
onderwijskundige vlak heeft de omgang met techniek een positief effect
op het leerproces in andere vakken. VTB is de eerste systematische
stap op landelijk niveau om de verankering van 'techniek' in het
basisonderwijs te realiseren. Het VTB heeft een looptijd van vier
jaar.
Voor de basisschool, door de basisschool
VTB gaat uit van de behoefte techniek breder te integreren in het
basisonderwijs. PABO's, basisscholen en het lokale bedrijfsleven
werken in het VTB samen. Gezamenlijk is besloten om methoden en
materialen te ontwikkelen om techniek een vanzelfsprekende plaats te
kunnen geven in het basisonderwijs. Uitgangspunt daarbij is 'Voor de
basisschool, door de basisschool'. De methoden die zij de komende vier
jaar ontwikkelen staan ter beschikking van alle (nog niet deelnemende)
PABO's en basisscholen. Uiteindelijk moet het programma duurzame
integratie van 'techniek' in alle basisscholen en alle PABO's tot
gevolg hebben. Bij de start van het VTB-programma, op 1 oktober
aanstaande, zijn 11 PABO's en 130 basisscholen betrokken.
Van stoom tot stroom
Voorbeelden van de inbedding van techniek in het reguliere
lesprogramma zijn bijvoorbeeld het programma 'Van stoom tot stroom'.
In dit programma wordt techniek een onderdeel van de
geschiedenislessen en komt bovendien de maatschappelijke kant van het
energievraagstuk aan de orde. Een ander voorbeeld is het bouwen van
een nestkastje of een terrarium tijdens de lessen biologie. De
leerlingen maken zo niet alleen kennis met de werking van de natuur,
maar ze worden ook in staat gesteld zelf iets te bouwen.
CITO
In het programma 'Verbreding Techniek Basisonderwijs' speelt ook het
CITO een belangrijke rol als ontwikkelaar van speciale
techniektoetsen. Deze toetsen zijn niet alleen een effectief
hulpmiddel om techniek in het basisonderwijs te verankeren, ze vormen
bovendien een belangrijk oriëntatiepunt voor Educatieve
Uitgeverijen.In oktober 2001 zal een discussie-versie van het CITO van
de Domeinbeschrijving techniek beschikbaar zijn.
Het VTB wordt gefinancierd door het ministerie van OCenW (2 miljoen), het bedrijfsleven (3,5 miljoen) en de elf regio's (1,2 miljoen).