DLV METEO BV
NOS weerman Gerrit Hiemstra start nieuw weerbureau WeerOnline
NOS weerpresentator Gerrit Hiemstra start per 1 oktober een nieuw
weerbureau onder de naam WeerOnline. Bekendste activiteit van het
nieuwe bedrijf is de website www.weeronline.nl. Met meer dan 6 miljoen
pageviews per maand is WeerOnline de populairste weerwebsite van
Nederland.
Gerrit Hiemstra was de afgelopen vijf jaar directeur van DLV Meteo BV
een dochter-onder-neming van DLV Adviesgroep NV. Door een management
buy out is Hiemstra, samen met mededirecteur Erik Brink, eigenaar van
het bedrijf geworden. Door het succes op internet heeft WeerOnline een
grote naamsbekendheid gekregen. Om die reden is het bedrijf omgedoopt
in WeerOnline. Het nieuwe weerbureau is gevestigd in Wageningen en
heeft op dit moment 8 medewerkers.
WeerOnline BV ontwikkelt met behulp van nieuwe ICT-technieken kant en
klare oplossingen voor internet, WAP, voice response services, SMS,
fax, enz. Hiermee onderscheidt WeerOnline zich duidelijk van andere al
langer bestaande weerbureaus.
Voor de produktie van deze diensten beschikt WeerOnline over unieke
weersinformatie. Enkele voorbeelden zijn: hooikoortsweerberichten,
sneeuwhoogtes, weerberichten gericht op surfen en zeilen,
beregeningsadviezen voor de landbouw, infectiemodellen voor ziekten en
plagen in akkerbouwgewassen en actuele radarbeelden.
De combinatie van unieke weerinformatie en nieuwe ICT-technieken is een sterk punt van WeerOnline. De multi-channel-strategie komt tot uiting in het motto: WeerOnline: altijd binnen handbereik.
WeerOnline heeft drie hoofdactiviteiten:
1. WeerOnline Nieuws en Info: leveren van weerapplicaties,
weerinformatie, weerdata en klimaatgegevens.
2. WeerOnline Media: presenteren van weerinformatie op o.a. internet,
radio en televisie.
3. WeerOnline Professional: uitvoeren van projecten en consultancy op
het gebied van de meteorologie.
WeerOnline is actief in zowel de consumentenmarkt, de B2B-markt
(business-to-business) als de professionele markt. In de
consumentenmarkt bereikt WeerOnline met de website www.weeronline.nl
meer dan 1 miljoen bezoekers per maand. De B2B-activiteiten van
WeerOnline zijn vooral gericht op internetuitgevers, agri-business,
boer en tuinder. In de professionele markt worden vooral
waterbeheerders en adviesorganisaties bediend.
WeerOnline vormt samen met WetterOnline GmbH (Duitsland) en
WeatherOnline (U.K.) een netwerk van weerbedrijven dat actief is in
Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Ierland,
Groot-Brittannië en China. Het aantal landen zal de komende jaren
worden uitgebreid.