Nieuw paspoort en nieuwe identiteitskaart
OP TIJD NAAR GEMEENTE VOOR REISDOCUMENTEN
Vanaf maandag 1 oktober is er een nieuw paspoort en een
nieuwe identiteitskaart.
In de gemeente Axel kunt u tot en met 26 september een aanvraag
indienen voor het huidige paspoort. Vanaf 1 oktober dienen de
aanvragen te voldoen aan de eisen die gelden voor de aanvraag van een
nieuw paspoort. Want tegelijk met de invoering van de nieuwe
reisdocumenten veranderen de regels voor het aanvragen ervan, evenals
voor het bijschrijven van kinderen. Het terugdringen van het risico
van fraude maakt deze wijzigingen helaas noodzakelijk.
De nieuwe reisdocumenten worden met het oog op een betere beveiliging
op een centrale plaats in Nederland van ieders persoonlijke gegevens
voorzien. Daarom krijgt u een paspoort of identiteitskaart niet meteen
meer mee. Bij het aanvragen moet het huidige reisdocument worden
overlegd, net als een recente, professionele pasfoto. De pasfoto moet
recht van voren zijn genomen. U als klant dient straks minstens twee
keer naar het stadhuis te komen: 1 keer voor het doen van de aanvraag
en 1 keer om het paspoort op te halen. Uw nieuwe paspoort of de
identiteitskaart ligt na 4 à 5 werkdagen aan de balie Burgerzaken in
het stadhuis voor u gereed. Het is dus belangrijk dat u op tijd naar
de gemeente gaat!
Kinderen bijschrijven: kind en pasfoto mee
Ook het bijschrijven van kinderen verandert per 1 oktober. Kinderen
van elke leeftijd mogen een eigen paspoort hebben. Tot en met 15 jaar
kan een kind ook worden bijgeschreven in het paspoort van de ouder. Om
de identiteit van het kind vast te stellen, moet voortaan het kind bij
de aanvraag aanwezig zijn en moet een pasfoto van het kind worden
meegenomen. Ook voor het bijschrijven van kinderen geldt voortaan een
wachttijd van enkele werkdagen. De pasfoto van het kind moet eveneens
recht van voren zijn genomen. Het kind hoeft niet mee om het paspoort
met bijschrijving op te halen.
Spoedprocedure
Indien men sneller over een paspoort, identiteitskaart of
bijschrijving moet kunnen beschikken, kan in bepaalde situaties
gebruik gemaakt worden van een spoedprocedure. Normaal gesproken kan
het document dan de eerstvolgende werkdag worden opgehaald. Aan de
spoedprocedure zijn wel extra kosten verbonden. In de eerste week van
oktober kan overigens géén beroep gedaan worden op deze
spoedprocedure.
Meer informatie
Voor vragen kunt u terecht op www.paspoortinformatie.nl of bij de
afdeling Publiekszaken van de gemeente Axel, telefoon 0115-568335 of
568407.