Invoering nieuwe reisdocumenten per 1 oktober
Vraag ruim op tijd een paspoort of identiteitskaart aan!
Op 1 oktober 2001 worden er in heel Nederland een nieuw paspoort en
een nieuwe identiteitskaart ingevoerd. Tegelijkertijd veranderen de
regels voor het aanvragen van een nieuw reisdocument en het
bijschrijven van kinderen. De 'klaar terwijl u wacht service' komt te
vervallen. Daartegenover staat dat u van de gemeente een seintje
krijgt als uw reisdocument verloopt. Toch wordt het belangrijk dat u
op tijd naar de gemeente gaat om het document aan te vragen. Ook de
prijzen veranderen.
5 werkdagen wachten op een paspoort of identiteitskaart
Paspoorten en identiteitskaarten worden vanaf 1 oktober op een
centrale plaats in Nederland van persoonsgegevens voorzien. Hiervoor
is gekozen om over nog beter beveiligde reisdocumenten te kunnen
beschikken. Daardoor krijgt u het nieuwe reisdocument niet meer meteen
mee, maar kan het 5 werkdagen na de aanvraag worden opgehaald. Als een
reisdocument wordt aangevraagd moeten alle huidige reisdocumenten
worden meegebracht, alsook één recente, professionele pasfoto, die
recht van voren is genomen (dus niet van opzij).
Bijschrijven kinderen
Ook het bijschrijven van kinderen verandert per 1 oktober. Ten behoeve
van een betere beveiliging wordt de bijschrijving voorzien van een
foto. Om de identiteit van het kind vast te stellen, moet bij het
aanvragen van een bijschrijving het kind aanwezig zijn en een pasfoto
van het kind worden meegenomen. Ook voor het bijschrijven van kinderen
geldt voortaan een wachttijd van 5 werkdagen. De pasfoto van het kind
moet eveneens recht van voren zijn genomen. Het kind hoeft niet mee om
het paspoort met bijschrijving op te halen.
Eerste week oktober aangepaste procedure
In verband met de invoering van de nieuwe reisdocumenten op 1 oktober
kunnen gedurende de eerste week van oktober wel reisdocumenten worden
aangevraagd maar in die week nog niet worden uitgereikt. Ook zal
gedurende deze eerste week van oktober nog geen gebruik gemaakt kunnen
worden van de zogenoemde spoedprocedure. In bepaalde situaties kan bij
het aanvragen van een paspoort, identiteitskaart of bijschrijving
gebruik worden gemaakt van de spoedprocedure. Normaal gesproken kan
het document dan de eerstvolgende werkdag worden opgehaald. Aan de
spoedprocedure zijn wel hoge kosten verbonden.
Kosten
De prijs van het paspoort was 1 april 2001 al fors verlaagd. Deze
prijs wordt per 1 oktober dan ook nauwelijks veranderd. De prijs van
de identiteitskaart en van het bijschrijven van kinderen stijgt
daarentegen behoorlijk. De prijzen zijn in landelijk overleg met het
Rijk bepaald, maar moeten officieel nog door de Gemeenteraad worden
vastgesteld. Naar verwachting worden dit de nieuwe prijzen.
Normale procedure Spoed
procedure
Paspoort fl. 73,55
( 33,37) fl. 147,10
( 66,74)
Zakenpaspoort fl. 82,15
( 37,27) fl. 155,70
( 70,64)
Identiteitskaart fl. 59,20
( 26,87) fl. 132,75
( 60,24)
Bijschrijving in nieuw paspoort per kind fl. 15,00
( 6,81) fl. 15,00
( 6,81)
Bijschrijving in al afgegeven paspoort per kind fl. 35,00
( 15,88) fl. 70,00
( 31,76)
Huidige reisdocumenten
Uw huidige paspoort of identiteitskaart blijft gewoon geldig tot op de
datum die op het document staat vermeld. U hoeft dus uw huidige, nog
geldige reisdocument niet om te wisselen op 1 oktober. Ook kunt u
kinderen bij laten schrijven op uw nog geldige paspoort.
Vragen?
Voor meer informatie kan men terecht op www.paspoortinformatie.nl of
bij de afdeling Burgerzaken en Belastingen, Johan de Wittstraat 45.
Telefoon 070 51 22 260/262/342.