Ingezonden persbericht


Media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

19-08-2001; Betreft wedstrijdverslag ONK-races Raalte - Luttenbergring

JARNO JANSSEN CONCENTREERT ZICH VERDER OP EK-RACES

Race nummer 7 voor het Open Nederlands Kampioenschap wegrace speelde zich af op het Raalter stratencircuit De Luttenbergring. Daar wilde Jarno Janssen zijn kansen op de Nederlandse 250cc titel vergroten met een overwinning, en daar leek het ook op. Maar een carambolage met een veel langzamere achterblijver deed de titelaspiraties van de talentvolle Brabander smelten als sneeuw voor de zon. "Nu het Nederlands Kampioenschap niet meer haalbaar is, concentreer ik me volledig op de laatste twee races voor het Europees Kampioenschap. Want ondanks dat aan het begin van het seizoen mijn doelstelling een plaats bij de top 3 was, ben ik nu alleen maar tevreden als ik die EK-titel pak", meldt de De Graaf Contracting-Sent Waninge coureur.

Na vorige week tijdens de verregende halve race tijdens de Rizla+ Racing Day met lege handen te hebben gestaan, wilde Jarno Janssen zijn gram halen in Raalte. Het was voor het eerst sinds 3 jaar dat Janssen weer op een stratencircuit in actie kwam en dat was wel even wennen. "Ik schrok me een hoedje toen ik zaterdag de eerste ronden op een natte baan moest maken. Het verschil met de permanente race-banen is enorm groot", bemerkte Janssen, die evenwel de trainingen volledig domineerde met een pole positions maar liefst 0,8 seconden sneller dan naaste titelkandidaat Henk van de Lagemaat. "Er lagen twee tactische mogelijkheden voor de race. Kopstart pakken en wegrijden van de meute, of me met de race gaan bemoeien, zorgen dat de kopgroep bij elkaar blijft zodat Van de Lagemaat wellicht geen 2e plaats achter mij zou kunnen pakken. Voor het publiek en de mogelijke extra punten koos ik voor de laatste optie", vervolgde Janssen, wiens strategie echter in de eerste bocht al gedeeltelijk werd gedwarsboomd omdat hij na een touché met Van de Lagemaat samen met zijn concurrent naast de baan raakte en naar een 10e plaats werd verwezen. "Vier ronden later lag ik weer op een 2e plaats, achter Gert Pieper, maar voor Van de Lagemaat. Ik wilde tot de laatste ronde wachten om Pieper te pakken en zo wellicht Van de Lagemaat niet verder dan een 3e plaats te laten komen. Dat moest wel, want als ik 3x zou winnen, kon Van de Lagemaat 3x 2e worden en toch nog kampioen worden. Maar 3 ronden voor de finish ging het mis. We snelden op de betonnen chicane af en toen ik er door kwam doemde een veel te langzame achterblijver voor me op. Hij stond zowat stil en ik ramde er vol achterin en belandde in de sloot. Geen punten of titelkansen meer, maar wel een nat pak met kroos", aldus een ontgoochelde Janssen. Het verschil met de top van Nederland en de staart van het 250cc deelnemersveld was simpelweg te groot. 15 Seconden verschil per rondje tussen de man op pole position en de laatste man op de trainingslijst, kan dergelijke gevolgen hebben. "En er werd voor de achterblijver niet eens een blauwe vlag gezwaaid", mompelde Janssen nog even. "Maar de NK-titel is door het samenvallen van enkele ONK s en EK-races weg en ik neem dan ook niet deel aan de ONK-races op de stratencircuits in Tolbert en Hengelo. Want ik wil me nu volledig concentreren op het behalen van de EK-titel. We hebben een fabrieksblok van vorig jaar weten te bemachtigen. Dat gaan we in de komende weken prepareren en nog een aantal keren testen", besluit Janssen, voor wie het laatste weekeinde in september en het eerste in oktober cruciaal wordt.

Uitslag 250cc ONK-wegrace Raalte:


1. Gert Pieper, Honda; 2. Henk van der Lagemaat, Aprilia; 3. Rob Filart, Honda; 4. Arnold Litjens, Honda; 5. Jaap Hoogeveen, Yamaha; 6. Jan Blok, Honda; 7. Stuart Voskamp, Honda; 8. Rudy de Haes (B), Honda; 9. Bram Appelo, Honda; 10. Raphael Sinke, Honda. Jarno Janssen, De Graaf Contracting-Sent Waninge Honda, kwam 3 ronden voor de finish in 2e positie in aanraking met een achterblijver.

Tussenstand na 7 van 10 wedstrijden:


1. Henk van der Lagemaat, 110,5 punten; 2. Jaap Hoogeveen, 83,5; 3. Gert Pieper, 76; 4. Jarno Janssen, 70; 5. Jan Blok, 61; 6. Jarno Boesveld, 59,6; 7. Rob Filart, 52; 8. Arnold Litjens, 50,5; 9. Marc Geenen, 44; 10.Arno Visscher, 39.

EK-races nog te rijden:

30 september Braga (Portugal) en 7 oktober Cartegena (Spanje).