|
Persberichten
|
Havenvisie 2010: Amsterdam op koers
Havenvisie 2010: Amsterdam op koers
De Amsterdamse haven heeft zich altijd ontwikkeld in nauwe relatie tot
de stad. Ze is vergroeid met de industrie in de regio en vormt een
belangrijke vestigingsvoorwaarde voor een flink aantal industriële
activiteiten. Daarbij geldt de Amsterdamse haven voornamelijk als
verwerkingshaven in plaats van doorvoerhaven, met een regionale
bestemming voor 70% van de aanvoer. De haven is, naast onder andere
Schiphol en de zakelijke dienstverlening, één van de belangrijkste
pijlers van de Amsterdamse economie.
Waarom een visie?
De ontwikkelingen in de Amsterdamse haven hangen meer dan ooit samen
met de ontwikkelingen die zich op regionaal, nationaal en
internationaal niveau voordoen. Om het huidige karakter van de haven
te versterken komt het dan ook in belangrijke mate aan op samenwerking
met overheden en bedrijfsleven, op kennisontwikkeling en
kennisoverdracht. De Havenvisie 2010 vormt als het ware een
gemeenschappelijk denkraam voor alle betrokken partijen.
Sterke en zwakke punten
Er is in de Amsterdamse haven in ieder geval tot 2010 voldoende ruimte
(in zowel fysieke omvang als in milieutechnische zin) voor
bedrijfsvestiging. Daarnaast zijn het brede pakket aan lading en de
hoge lokale verwerkingsgraad sterke punten voor de Amsterdamse haven.
Bovendien zijn er op verschillende niveaus perspectief biedende
samenwerkingsverbanden ontstaan. Zo heeft de haven niet alleen
(inter)nationale partners op het gebied van kennisontwikkeling en
milieu, maar ook de samenwerking met bedrijven in de haven zelf komt
goed op gang. Relatief zwak is het tot nu toe ontbreken van capaciteit
om de groei in het internationale containervervoer adequaat te kunnen
opvangen. Hier hangt mee samen dat een relatief klein aantal schepen
ook weer met een retourlading vanuit Amsterdam zee kiest. Verder is de
bereikbaarheid van de haven, zowel vanuit zee als via de weg, een punt
van aandacht.
Ontwikkelingen
De huidige economische ontwikkelingen worden gekenmerkt door begrippen
als schaalvergroting, concentratie en globalisering. Allianties tussen
en fusies van 2 havens, rederijen en grote bedrijven wereldwijd zijn
eerder regel dan uitzondering. Het belang van samenwerking binnen
internationale logistieke netwerken neemt daarmee toe. Met het oog
hierop zal het Havenbedrijf nieuwe samenwerkingsverbanden aangaan en
bestaande verbanden op verschillende niveaus intensiveren en
uitbouwen. Op nationaal en internationaal niveau zullen allianties met
andere havens en vervoersregio's een grotere rol gaan spelen. Door een
actieve rol te spelen kan Amsterdam invloed uitoefenen op het behoud
en het vergroten van vervoersketens. Strategische allianties met
andere havens en overige mainports kunnen hiervoor noodzakelijk zijn.
Het Havenbedrijf wil bijvoorbeeld de samenwerking met de mainports
Schiphol en Rotterdam intensiveren om de locatievoordelen van de
Amsterdamse haven beter te benutten. Ook wil de haven de regionale
samenwerking in het kader van het Masterplan Amsterdam
Noordzeekanaalgebied (ANZKG) en de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij
Noordzeekanaalgebied (RON) uitbouwen.
Acquisitie
Om de efficiency van de haven te kunnen waarborgen, is het van belang
dat er een goede balans bestaat tussen doorvoer en verwerking. In het
acquisitiebeleid ligt het accent met name op activiteiten met een hoge
toegevoegde waarde en werkgelegenheid. De komende jaren zal de
vestigingsacquisitie zich richten op de sectoren chemie,
voedingsmiddelen, metaalbewerking en -industrie, distributie, value
added logistics en recycling. De acquisitie van nieuwe bedrijven zal
vooral gericht zijn op West-Europa, USA en Zuidoost-Azië (Japan, Korea
en Taiwan). Het aantrekken van ladingsstromen gebeurt veelal in
samenwerking met de gevestigde havenbedrijven en richt zich vooral op
de ondersteuning van deze bedrijven, met als uiteindelijk doel de
concurrentiekracht van de haven te vergroten.
Actieprogramma
Het strategisch beleidsprogramma van de Amsterdamse haven vormt de
basis voor het jaarlijkse bedrijfsplan van het Havenbedrijf waarin de
benodigde acties per jaar verder worden uitgewerkt. Er worden zes
programmaonderdelen onderscheiden, waaronder de eerder genoemde
samenwerkingsverbanden en project- en kennisontwikkeling en het
acquisitiebeleid in samenhang met vestigingsvoorwaarden en
ladingsstromen. Daarnaast is er onder andere aandacht voor de
ruimtelijke ontwikkeling en het vestigingsklimaat (herstructurering en
intensivering ruimte) en duurzame ontwikkeling (milieuvriendelijke
energie, gescheiden rioolwaterzuiveringsinstallatie). Wat betreft de
bereikbaarheid van de haven wordt ingezet op een snelle uitbreiding
van het sluizencomplex Zeepoort IJmond, de realisatie van een tweede
aansluiting van Westpoort op het nationale spoorwegennet en de aanleg
van de Westrandweg en de Tweede Coentunnel. Ook is voorzien in
verbeteringen in de bestaande infrastructuur, waaronder het stimuleren
en verbeteren van het openbaar vervoer, het ontwikkelen van
shuttlediensten (via water en spoor) en het ICT-project Portnet. Tot
slot verwacht het Havenbedrijf een groei van meer dan 20% van de
personele bezetting als gevolg van de uitbreiding van de nautische
taken, de verregaande regionale samenwerking en de uitbreiding van het
gebied met de Afrikahaven.
Ditte Papousek
^
-
© gemeente Amsterdam - 28-09-2001