Benutten ICT is een vanzelfsprekende zaak
Gelukkig ligt de periode van opgeklopte en overdreven aandacht voor
wat ik kortheidshalve maar aanduid als de dotcom-industrie achter ons.
In weerwil van wat de internet-goeroes iedereen in de jaren negentig
wilden doen geloven, is de maakindustrie een vernieuwende industrie.
En al sinds haar ontstaan.
Vanuit de prehistorie van het computertijdperk ontwikkelt de
metalektro dus ook nieuwe technologieën en past deze toe bij het maken
van allerlei producten. Software voor het maken van technische
tekeningen en ook computergestuurde verspaningsmachines en robots zijn
bekende technologische toepassingen in onze sector die jaren geleden
ingang hebben gevonden.
In de huidige kennis-intensieve economie blaast de metalektro mede
daarom ook nog steeds een stevige partij mee. Veel bedrijven in onze
bedrijfstak kunnen zich door innovatieve technologische toepassingen
scharen onder de high tech-bedrijven. Dat gegeven is buiten beeld
geraakt en veel deskundigen die van achter hun bureau dikke rapporten
produceren blijven eraan voorbijgaan.
Hoe kom ik tot deze constatering? Bij de kilos rapporten die ik elke
maand onder ogen krijg, zat onlangs de nota Het MKB in de digitale
delta van het ministerie van Economische Zaken. De rode draad daarin
is dat het inzetten van internet en van informatie en communicatie
technologie (ICT) in het midden- en kleinbedrijf te traag gaat. De
nota gaat over ondernemingen met maximaal honderd medewerkers, de
categorie waar 80 procent van de leden van de Vereniging FME-CWM onder
valt.
Ik zet daar vraagtekens bij. Binnen de metalektro zie ik steeds meer
voorbeelden van bedrijven die internet inzetten als extra kanaal voor
informatie of verkoop. Er zijn revolutionaire ontwikkelingen die
onderhoud van machines op afstand mogelijk maken. Bovendien staat voor
mij nog niet vast dat zakendoen via internet voor elk bedrijf per
definitie zinvol is. Dat ligt ook aan wat de onderneming doet. Niemand
bestelt toch ooit een schip van 50 miljoen via internet?
Ondernemers die al jarenlang nieuwe technologieën ontwikkelen voor het ontwerpen en maken van producten, vinden hun weg ook wel als het gaat om het inzetten van internet bij verkoop en after sales-service. Een ding is zeker: al die notas uit Den Haag spelen geen rol bij de afwegingen de zakelijke mogelijkheden van ICT te benutten.
Drs. A. Kraaijeveld, voorzitter Vereniging FME-CWM.