28 september 2001
Eindhoven/Helmond krijgt 6 miljoen voor elektronische dienstverlening
Verbreden, verdiepen, verkennen: onder dat motto komt de realisatie van elektronische diensten van de gemeenten Eindhoven en Helmond in een versnelling. Op donderdag 27 september tekenden de Eindhovense wethouder Van den Biggelaar en zijn Helmondse collega Bethlehem in Den Haag het convenant Superpilot. Minister Van Boxtel van Grote Steden- en Integratiebeleid stelt voor drie gebieden elk 6 miljoen gulden beschikbaar. Eindhoven en Helmond vormen samen een van die gebieden. De andere gebieden zijn Den Haag en Enschede. Het convenant stelt `samen werken aan zinvolle en volwaardige gemeentelijke elektronische dienstverlening' centraal. Een grotere klantgerichtheid, betere dienstverlening en efficiëntere bedrijfsvoering staan daarbij voorop.
Door het bedrag dat minister Van Boxtel beschikbaar stelt, kunnen
bestaande projecten van o.a. Kenniswijk sneller van de grond komen en
kunnen nieuwe initiatieven sneller ontwikkeld worden. Verbreden,
verdiepen en verkennen dat zijn de termen die in 2001 en 2002 naar
verwachting centraal staan.
In de praktijk betekent dit het volgende. Onder verbreden wordt
verstaan dat er een zo groot mogelijk aanbod van elektronische
diensten komt. In Eindhoven zijn dat met name de volgende projecten:
- Loket bouwen & wonen: elektronische toegang tot overzichten van
vergunningverleningen,
- Loket zorg & welzijn: de bezoeker krijgt op proactieve wijze
informatie voorgeschoteld die op hem of haar van toepassing is,
- Strijp digitaal: een virtueel loket op stadsdeelniveau.
Verdiepen houdt in dat het dienstniveau van afzonderlijke diensten
verhoogd gaat worden om zo de functionaliteit aan te scherpen. Onder
deze noemer kan o.a. gedacht worden aan:
- Proactieve dienstverlening: het elektronisch benaderen van burgers
over bijvoorbeeld het verlopen van hun paspoort,
- Virtue: een kleine, nog meer geavanceerde proeftuin binnenn
Kenniswijk.
Het verkennen betekent in dit geval dat er ervaring wordt opgedaan en
kennis wordt toegepast die nodig is om de elektronische
dienstverlening vanuit de interne gemeentelijke bedrijfsvoering te
kunnen faciliteren. In deze fase komt vooral het pilotachtige van het
hele verhaal naar voren. Het opzetten van de backoffice en het
integreren ervan in een bedrijfsproces is nog redelijk onbekend. Op
dat gebied moet er dus nog behoorlijk geëxperimenteerd worden met
nieuwe concepten. Het voordeel van de samenwerking met andere
gemeenten is dan ook dat ze niet allemaal het wiel hoeven uit te
vinden. Bovendien kunnen andere gemeenten hier weer hun voordeel mee
doen.
De wethouders Scherf van Eindhoven en Bethlehem van Helmond,
verantwoordelijk voor het organisatie- en backoffice-verhaal in deze,
zeggen in het voorwoord van het Superpilot-plan over het belang voor
deze regio:
` Om voorop te kunnen lopen in de ontwikkeling van innovatieve
dienstverleningsvormen is het echter nodig om zelf kennis en ervaring
op te doen met het gebruik van nieuwe technologieën en te leren van
hoe anderen hier in de dagelijkse werkpraktijk gebruik van maken. Het
initiatief `Superpilot' van het ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties sluit hier naadloos op aan.'
Dit persbericht is ook te lezen op de websites van de gemeente
Eindhoven en van de gemeente Helmond