AutoRai

28-9-2001

Volgende generatie Jaguar XJ wordt van aluminium

De volgende generatie van Jaguars vlaggenschip, de Jaguar XJ Saloon, zal het eerste seriemodel van dit merk zijn met een grotendeels van aluminium vervaardigde carrosserie, aandrijving en onderstel.

Jaguar is in de autowereld een pionier op het gebied van vooruitstrevende technieken. De Britse fabrikant gaat de hoeveelheid hightech in haar producten nu nog verder verhogen. De volgende generatie van Jaguars vlaggenschip, de Jaguar XJ Saloon, zal het eerste seriemodel van dit merk zijn met een grotendeels van aluminium vervaardigde carrosserie, aandrijving en onderstel. Dit werd tijdens de IAA door Jaguar Cars managing director Jonathan Browning bekendgemaakt.

Browning zei voor de verzamelde autopers: Een Jaguar is altijd een auto die emotie opwekt. Dat zit hem in de vormgeving, de prestaties, de luxe en de allure. Wij hebben de laatste jaren ook veel werk gemaakt van meer rationele aspecten als kwaliteit, betrouwbaarheid, lage bedrijfskosten en een nuttige toepassing van geavanceerde technologie. Bij onze toekomstige modellen houden we alle befaamde Jaguar-merkeigenschappen volledig in ere, maar de autos zullen ook op rationeel gebied nog aantrekkelijker worden. Zo zal onder meer de uitgebreide toepassing van aluminium in de autos die wij de komende jaren introduceren een nog meer prominente rol spelen. Dat zal ook een nieuwe dimensie geven aan de huidige transformatie van ons bedrijf van een nichefabrikant in een toonaangevende speler in het luxe en topklasse-segment. Een transformatie die overigens in de afgelopen drie jaar al tot een verdubbeling van het aantal verkopen heeft geleid.

Gewichtsbesparing door het gebruik van aluminium De nieuwe grote, luxueuze XJ Saloon die Jaguar momenteel ontwikkelt, is een ideale auto voor de toepassing van nieuwe gewichtsbesparende constructies. Een uitgebreid gebruik van aluminium voor carrosserie, onderstel en aandrijving biedt immers aanzienlijke voordelen voor het prestatieniveau, het brandstofverbruik en de emissie. Ofschoon de volgende XJ-generatie Jaguars eerste echt in serieproductie gebouwde aluminium auto zal zijn, heeft Jaguar al een immense ervaring met het bouwen van speciale aluminium koetswerken. Zo hadden de eerste exemplaren van de XK120 roadster in 1948 een aluminium carrosserie, en hetzelfde geldt voor de C-type- en D-type-racewagens uit de jaren 50, de lightweight E-types uit de jaren 60 en de ravissante XJ 220 supersportwagen uit het begin van de jaren 90. Jaguar past al jaren op uitgebreide schaal aluminium toe voor de V6- en V8-motoren (volledig van lichtmetaal) en voor tal van onderdelen in o.a. de wielophanging. De combinatie van het lage gewicht met de enorme sterkte van het materiaal heeft dan ook al een aanzienlijke bijdrage geleverd aan Jaguars faam op het gebied van hoge prestaties, levendige rijeigenschappen en trendsettend veercomfort.

Toonaangevend in technologie
Jaguars technici in het Jaguar Research and Development Centre in Whitley, vlakbij Coventry, werken ondertussen ook hard aan de ontwikkeling en toepassing van andere nieuwe technieken en systemen voor toekomstige Jaguar-modellen. Tot de spraakmakende systemen die Jaguar Cars Ltd. de laatste jaren als eerste introduceerde en ging leveren, behoren onder meer Jaguars Adaptive Cruise Control (ACC) en het Adaptive Restraint Technology System (A.R.T.S.), waarmee het een pioniersrol op het gebied van veiligheid vervulde. De groeiende reputatie van Jaguar op het gebied van in-car telematica- en communicatiesystemen is onder meer het resultaat van de levering van spraakgestuurde bediening voor tal van functies in de S-TYPE en X-TYPE en van JaguarNet, dat een zeer geavanceerd systeem voor noodoproepen, informatievoorziening, spraakgestuurde bediening, glasvezelbekabeling en een Touch Screen-display omvat. JaguarNet werd eerder dit jaar in een aantal landen leverbaar op de compacte, succesvolle Jaguar X-TYPE.

Sterkere en bredere aantrekkingskracht
De sterkere nadruk op nieuwe technologieën is een duidelijke verandering van Jaguars strategie richting de toekomst. Dat zal het imago en de aantrekkelijkheid van onze producten zeker verder versterken, aldus Jonathan Browning. Wij waren in het verleden vaak koplopers met nieuwe producten; een bekend voorbeeld daarvan is dat Jaguar als eerste schijfremmen ging toepassen. Onze reputatie is sindsdien uitgebouwd met stijlvolle, sensueel ogende en luxueuze autos die minstens even goed presteren als ze eruit zien. Daar zijn wij de laatste jaren steeds meer nieuwe technologieën aan gaan toevoegen. De komende tijd zullen dus in verhoogde mate nog meer intelligente systemen, klantgerichte innovaties en het toepassen van nieuwe materialen en constructies gaan volgen. Dat zal zeer beslist positieve gevolgen hebben voor de kwaliteit, de veiligheid, de beveiliging en de value-for-money van onze autos en bovendien de Jaguar-merkwaarden op het gebied van vormgeving, prestaties en rijeigenschappen versterken. Wij hebben dus ook wat dit betreft veel buitengewoon spannende, boeiende ontwikkelingen voor de boeg.

Een aantal voorbeelden van recente Jaguar-innovaties

Het Adaptive Cruise Control-systeem (ACC) dat in 1999 op de XK Serie werd geïntroduceerd, versterkte Jaguars vooraanstaande positie op veiligheidsgebied. Jaguars werden o.m. in het Verenigd Koninkrijk op basis van ongeval-analyses al beschouwd als de autos die hun inzittenden de meeste veiligheid en bescherming boden. Met de ACC was Jaguar de eerste die dit fraaie systeem daadwerkelijk als optie in productiemodellen leverbaar maakte, en er werd met groot enthousiasme gereageerd op de sublieme werking ervan. Het gaat hier om een cruise control die is uitgebreid met een radarsysteem in de neus van de auto dat microgolven uitzendt en automatisch de snelheid van de auto en de afstand ten opzichte van voorliggers kan aanpassen. De ACC is een belangrijke verbetering ten opzichte van conventionele cruise control-systemen. De bestuurder hoeft hiermee niet meer zelf het systeem in- en uit te schakelen en de snelheid en afstand ten opzichte van het overige verkeer aan te passen, want dat wordt, zonodig aangevuld met bediening van de remmen, door het systeem overgenomen. De ACC zorgt ervoor dat de ingestelde afstand ten opzichte van voorliggers wordt aangehouden, waarschuwt bij de noodzaak om hard te remmen en regelt op een uitermate gelijkmatige manier de snelheid van de auto. Het levert zo een aanzienlijke bijdrage aan het comfort en de veiligheid van bestuurder en passagier(s).

In de zomer van 2000 presenteerde Jaguar als eerste autofabrikant ter wereld het Adaptive Restraint Technology System (A.R.T.S.) als standaardvoorziening in de XK Serie. Dit systeem maakt gebruik van sensoren die de aanwezigheid en de zitpositie van een passagier voorin registreren en meten, en van een tweede reeks sensoren die het gewicht van de bestuurder, de afstand tot het stuurwiel en het gebruik van de veiligheidsgordel registreren. Bij een aanrijding meet het A.R.T.S. allereerst in milliseconden de ernst van de botsing. Op basis van alle informatie over de bestuurder en diens eventuele voorpassagier wordt dan de noodzakelijke mate van beveiliging berekend en geboden. Daarbij wordt bepaald of beide airbags en side-airbags moeten worden bediend of bijvoorbeeld slechts één airbag; hoe hard de airbags moeten worden opgeblazen en met welke trekkracht de gordelspanners moeten functioneren. Het systeem reduceert het risico van verwondingen door de airbags en voorkomt bovendien dat een airbag onnodig wordt geactiveerd.

Eerder dit jaar versterkte de introductie van de nieuwe compacte X-TYPE de reputatie van Jaguar Cars op het gebied van in-car telematica- en communicatiesystemen. Als eerste auto in zijn prijsklasse biedt de X-TYPE de optie van een LCD Touch Screen-display die door de toegepaste TFT-techniek tiptoetsbediening mogelijk maakt van de Climate Control, het audio- en navigatiesysteem, de televisieontvanger en de Jaguar Dual Band GSM-telefoon. Door het gebruik van glasvezelbekabeling vindt de data-transmissie extra snel plaats, wordt een uitzonderlijke transmissiekwaliteit gegarandeerd en is een werkelijk buitengewoon makkelijk te bedienen kwaliteitssysteem gecreëerd.

Een andere innovatie in de X-TYPE is het optionele JaguarNet. Dit is een van de eerste systemen ter wereld dat de autotelefoon en satellietnavigatie combineert tot een formidabele veiligheids- en comfortvoorziening. JaguarNet maakt het mogelijk via een druk op een toets hulp onderweg in te roepen of informatie op te vragen. De koppeling aan het Global Positioning Satellietsysteem zorgt ervoor dat steeds de locatie van de auto kan worden gevolgd. Via de telefoon kan contact worden opgenomen met een meldkamer/call centre voor assistentie onderweg. Wordt bij een botsing een airbag geactiveerd, dan wordt meteen automatisch een noodoproep verzonden. Als de meldkamer vervolgens geen contact met de inzittenden krijgt, worden hulpdiensten naar de locatie waar de auto zich bevindt gedirigeerd. Dit kan levens redden als de inzittenden dringend hulp nodig hebben en niet in staat zijn zelf de hulpdiensten te alarmeren.

Jaguar was ook de eerste die de mogelijkheid aanbood om systemen in de auto via de stem te bedienen. De in het voorjaar van 1999 gepresenteerde Jaguar S-TYPE kan in een aantal landen als optie met voice activation worden besteld, waarbij via korte commandos de belangrijkste functies van de Climate Control, de audio-installatie en de Jaguar GSM-telefoon kunnen worden bediend. Het systeem is ook leverbaar in de Jaguar X-TYPE, waarin desgewenst tevens, als primeur, het navigatiesysteem en de tv-tuner via gesproken opdrachten kunnen functioneren. De stembediening is inmiddels uitgebreid met modules voor de Duitse taal, voor het Italiaans en voor diverse soorten Engels.

Met al deze systemen heeft Jaguar Cars nog eens onderstreept dat het niet alleen autos bouwt die tot de mooiste, meest stijlvolle en fijnst rijdende ter wereld worden gerekend, maar dat die autos ook op het gebied van technologische vernieuwing tot de absolute wereldtop behoren. Met de toekomstige uitgebreide toepassing van aluminium in haar autos en de andere nieuwe systemen en voorzieningen die in ontwikkeling zijn, zal door Jaguar aan haar koploperspositie een volgende boeiende dimensie worden gegeven.