28-9-2001
Volgende generatie Jaguar XJ wordt van aluminium
De volgende generatie van Jaguars vlaggenschip, de Jaguar XJ Saloon, zal het eerste seriemodel van dit merk zijn met een grotendeels van aluminium vervaardigde carrosserie, aandrijving en onderstel.
Jaguar is in de autowereld een pionier op het gebied van
vooruitstrevende technieken. De Britse fabrikant gaat de hoeveelheid
hightech in haar producten nu nog verder verhogen. De volgende
generatie van Jaguars vlaggenschip, de Jaguar XJ Saloon, zal het
eerste seriemodel van dit merk zijn met een grotendeels van aluminium
vervaardigde carrosserie, aandrijving en onderstel. Dit werd tijdens
de IAA door Jaguar Cars managing director Jonathan Browning
bekendgemaakt.
Browning zei voor de verzamelde autopers: Een Jaguar is altijd een
auto die emotie opwekt. Dat zit hem in de vormgeving, de prestaties,
de luxe en de allure. Wij hebben de laatste jaren ook veel werk
gemaakt van meer rationele aspecten als kwaliteit, betrouwbaarheid,
lage bedrijfskosten en een nuttige toepassing van geavanceerde
technologie. Bij onze toekomstige modellen houden we alle befaamde
Jaguar-merkeigenschappen volledig in ere, maar de autos zullen ook op
rationeel gebied nog aantrekkelijker worden. Zo zal onder meer de
uitgebreide toepassing van aluminium in de autos die wij de komende
jaren introduceren een nog meer prominente rol spelen. Dat zal ook een
nieuwe dimensie geven aan de huidige transformatie van ons bedrijf van
een nichefabrikant in een toonaangevende speler in het luxe en
topklasse-segment. Een transformatie die overigens in de afgelopen
drie jaar al tot een verdubbeling van het aantal verkopen heeft
geleid.
Gewichtsbesparing door het gebruik van aluminium
De nieuwe grote, luxueuze XJ Saloon die Jaguar momenteel ontwikkelt,
is een ideale auto voor de toepassing van nieuwe gewichtsbesparende
constructies. Een uitgebreid gebruik van aluminium voor carrosserie,
onderstel en aandrijving biedt immers aanzienlijke voordelen voor het
prestatieniveau, het brandstofverbruik en de emissie. Ofschoon de
volgende XJ-generatie Jaguars eerste echt in serieproductie gebouwde
aluminium auto zal zijn, heeft Jaguar al een immense ervaring met het
bouwen van speciale aluminium koetswerken. Zo hadden de eerste
exemplaren van de XK120 roadster in 1948 een aluminium carrosserie, en
hetzelfde geldt voor de C-type- en D-type-racewagens uit de jaren 50,
de lightweight E-types uit de jaren 60 en de ravissante XJ 220
supersportwagen uit het begin van de jaren 90. Jaguar past al jaren op
uitgebreide schaal aluminium toe voor de V6- en V8-motoren (volledig
van lichtmetaal) en voor tal van onderdelen in o.a. de wielophanging.
De combinatie van het lage gewicht met de enorme sterkte van het
materiaal heeft dan ook al een aanzienlijke bijdrage geleverd aan
Jaguars faam op het gebied van hoge prestaties, levendige
rijeigenschappen en trendsettend veercomfort.
Toonaangevend in technologie
Jaguars technici in het Jaguar Research and Development Centre in
Whitley, vlakbij Coventry, werken ondertussen ook hard aan de
ontwikkeling en toepassing van andere nieuwe technieken en systemen
voor toekomstige Jaguar-modellen. Tot de spraakmakende systemen die
Jaguar Cars Ltd. de laatste jaren als eerste introduceerde en ging
leveren, behoren onder meer Jaguars Adaptive Cruise Control (ACC) en
het Adaptive Restraint Technology System (A.R.T.S.), waarmee het een
pioniersrol op het gebied van veiligheid vervulde. De groeiende
reputatie van Jaguar op het gebied van in-car telematica- en
communicatiesystemen is onder meer het resultaat van de levering van
spraakgestuurde bediening voor tal van functies in de S-TYPE en X-TYPE
en van JaguarNet, dat een zeer geavanceerd systeem voor noodoproepen,
informatievoorziening, spraakgestuurde bediening, glasvezelbekabeling
en een Touch Screen-display omvat. JaguarNet werd eerder dit jaar in
een aantal landen leverbaar op de compacte, succesvolle Jaguar X-TYPE.
Sterkere en bredere aantrekkingskracht
De sterkere nadruk op nieuwe technologieën is een duidelijke
verandering van Jaguars strategie richting de toekomst. Dat zal het
imago en de aantrekkelijkheid van onze producten zeker verder
versterken, aldus Jonathan Browning. Wij waren in het verleden vaak
koplopers met nieuwe producten; een bekend voorbeeld daarvan is dat
Jaguar als eerste schijfremmen ging toepassen. Onze reputatie is
sindsdien uitgebouwd met stijlvolle, sensueel ogende en luxueuze autos
die minstens even goed presteren als ze eruit zien. Daar zijn wij de
laatste jaren steeds meer nieuwe technologieën aan gaan toevoegen. De
komende tijd zullen dus in verhoogde mate nog meer intelligente
systemen, klantgerichte innovaties en het toepassen van nieuwe
materialen en constructies gaan volgen. Dat zal zeer beslist positieve
gevolgen hebben voor de kwaliteit, de veiligheid, de beveiliging en de
value-for-money van onze autos en bovendien de Jaguar-merkwaarden op
het gebied van vormgeving, prestaties en rijeigenschappen versterken.
Wij hebben dus ook wat dit betreft veel buitengewoon spannende,
boeiende ontwikkelingen voor de boeg.
Een aantal voorbeelden van recente Jaguar-innovaties
Het Adaptive Cruise Control-systeem (ACC) dat in 1999 op de XK Serie
werd geïntroduceerd, versterkte Jaguars vooraanstaande positie op
veiligheidsgebied. Jaguars werden o.m. in het Verenigd Koninkrijk op
basis van ongeval-analyses al beschouwd als de autos die hun
inzittenden de meeste veiligheid en bescherming boden. Met de ACC was
Jaguar de eerste die dit fraaie systeem daadwerkelijk als optie in
productiemodellen leverbaar maakte, en er werd met groot enthousiasme
gereageerd op de sublieme werking ervan. Het gaat hier om een cruise
control die is uitgebreid met een radarsysteem in de neus van de auto
dat microgolven uitzendt en automatisch de snelheid van de auto en de
afstand ten opzichte van voorliggers kan aanpassen. De ACC is een
belangrijke verbetering ten opzichte van conventionele cruise
control-systemen. De bestuurder hoeft hiermee niet meer zelf het
systeem in- en uit te schakelen en de snelheid en afstand ten opzichte
van het overige verkeer aan te passen, want dat wordt, zonodig
aangevuld met bediening van de remmen, door het systeem overgenomen.
De ACC zorgt ervoor dat de ingestelde afstand ten opzichte van
voorliggers wordt aangehouden, waarschuwt bij de noodzaak om hard te
remmen en regelt op een uitermate gelijkmatige manier de snelheid van
de auto. Het levert zo een aanzienlijke bijdrage aan het comfort en de
veiligheid van bestuurder en passagier(s).
In de zomer van 2000 presenteerde Jaguar als eerste autofabrikant ter
wereld het Adaptive Restraint Technology System (A.R.T.S.) als
standaardvoorziening in de XK Serie. Dit systeem maakt gebruik van
sensoren die de aanwezigheid en de zitpositie van een passagier voorin
registreren en meten, en van een tweede reeks sensoren die het gewicht
van de bestuurder, de afstand tot het stuurwiel en het gebruik van de
veiligheidsgordel registreren. Bij een aanrijding meet het A.R.T.S.
allereerst in milliseconden de ernst van de botsing. Op basis van alle
informatie over de bestuurder en diens eventuele voorpassagier wordt
dan de noodzakelijke mate van beveiliging berekend en geboden. Daarbij
wordt bepaald of beide airbags en side-airbags moeten worden bediend
of bijvoorbeeld slechts één airbag; hoe hard de airbags moeten worden
opgeblazen en met welke trekkracht de gordelspanners moeten
functioneren. Het systeem reduceert het risico van verwondingen door
de airbags en voorkomt bovendien dat een airbag onnodig wordt
geactiveerd.
Eerder dit jaar versterkte de introductie van de nieuwe compacte
X-TYPE de reputatie van Jaguar Cars op het gebied van in-car
telematica- en communicatiesystemen. Als eerste auto in zijn
prijsklasse biedt de X-TYPE de optie van een LCD Touch Screen-display
die door de toegepaste TFT-techniek tiptoetsbediening mogelijk maakt
van de Climate Control, het audio- en navigatiesysteem, de
televisieontvanger en de Jaguar Dual Band GSM-telefoon. Door het
gebruik van glasvezelbekabeling vindt de data-transmissie extra snel
plaats, wordt een uitzonderlijke transmissiekwaliteit gegarandeerd en
is een werkelijk buitengewoon makkelijk te bedienen kwaliteitssysteem
gecreëerd.
Een andere innovatie in de X-TYPE is het optionele JaguarNet. Dit is
een van de eerste systemen ter wereld dat de autotelefoon en
satellietnavigatie combineert tot een formidabele veiligheids- en
comfortvoorziening. JaguarNet maakt het mogelijk via een druk op een
toets hulp onderweg in te roepen of informatie op te vragen. De
koppeling aan het Global Positioning Satellietsysteem zorgt ervoor dat
steeds de locatie van de auto kan worden gevolgd. Via de telefoon kan
contact worden opgenomen met een meldkamer/call centre voor
assistentie onderweg. Wordt bij een botsing een airbag geactiveerd,
dan wordt meteen automatisch een noodoproep verzonden. Als de
meldkamer vervolgens geen contact met de inzittenden krijgt, worden
hulpdiensten naar de locatie waar de auto zich bevindt gedirigeerd.
Dit kan levens redden als de inzittenden dringend hulp nodig hebben en
niet in staat zijn zelf de hulpdiensten te alarmeren.
Jaguar was ook de eerste die de mogelijkheid aanbood om systemen in de
auto via de stem te bedienen. De in het voorjaar van 1999
gepresenteerde Jaguar S-TYPE kan in een aantal landen als optie met
voice activation worden besteld, waarbij via korte commandos de
belangrijkste functies van de Climate Control, de audio-installatie en
de Jaguar GSM-telefoon kunnen worden bediend. Het systeem is ook
leverbaar in de Jaguar X-TYPE, waarin desgewenst tevens, als primeur,
het navigatiesysteem en de tv-tuner via gesproken opdrachten kunnen
functioneren. De stembediening is inmiddels uitgebreid met modules
voor de Duitse taal, voor het Italiaans en voor diverse soorten
Engels.
Met al deze systemen heeft Jaguar Cars nog eens onderstreept dat het
niet alleen autos bouwt die tot de mooiste, meest stijlvolle en fijnst
rijdende ter wereld worden gerekend, maar dat die autos ook op het
gebied van technologische vernieuwing tot de absolute wereldtop
behoren. Met de toekomstige uitgebreide toepassing van aluminium in
haar autos en de andere nieuwe systemen en voorzieningen die in
ontwikkeling zijn, zal door Jaguar aan haar koploperspositie een
volgende boeiende dimensie worden gegeven.