28-9-2001
Twintig procent besparing met Volvo's ISG
De Integrated Starter Generator (ISG) die tijdens de Frankfurt Motor
Show 2001 wordt gepresenteerd kan het brandstofverbruik bij het rijden
in de stad met zon 20% terugdringen.
De Integrated Starter Generator (ISG), die zowel de startmotor als de
wisselstroomdynamo vervangt, wordt tussen de motor en de
versnellingsbak geplaatst en wordt rechtstreeks verbonden met de
krukas. ISG voorziet diverse toepassingen die normaal gesproken op
brandstof zouden werken, van energie.
Het ISG-systeem maakt hierbij gebruik van een 42-volt-technologie en
heeft een aparte accu in de kofferruimte op de plek van het
reservewiel. Het is niet nodig een nieuw model te ontwerpen of
bestaande modellen drastisch aan te passen. ISG kan in de meeste van
onze huidige modellen moeiteloos worden toegepast. Als je het
vergelijkt met andere oplossingen die het milieu ten goede moeten
komen, zoals hybride autos, is het systeem zeer kostenbesparend, aldus
Hans Gustavsson. Een Volvo met ISG ziet er net zo uit als een normale
Volvo. Ook gedraagt hij zich nagenoeg hetzelfde. Het enig merkbare
verschil is dat de motor afslaat als de auto stil komt te staan én dat
een bestuurder minder vaak een bezoek hoeft te brengen aan het
tankstation.
Zelfdenkende motor
Door het afslaan van de motor als de auto stil komt te staan, gebruikt
hij geen onnodige brandstof als de automobilist bijvoorbeeld moet
wachten voor een rood stoplicht. Als het licht vervolgens op groen
springt en de bestuurder het gaspedaal intrapt, start het ISG-systeem
de motor onmiddellijk en geruisloos. Op het moment dat de auto
vervolgens wegrijdt, voorziet ISG de motor van energie. Dit geldt ook
voor het acceleren, een handeling waarvoor de auto normaal gesproken
extra brandstof zou verbruiken. Vooral bij het rijden in de stad,
betekent dit een behoorlijke brandstofbesparing en dus een positieve
milieubijdrage.
Alerter dan een conventionele auto
ISG blijft tijdens het hele rijproces actief. Ook bij het inhalen of
op andere momenten wanneer extra brandstof nodig is. In bepaalde
situaties zal de auto met ISG zelfs alerter lijken te reageren dan een
vergelijkbaar model zonder dit systeem. Denk bijvoorbeeld aan een
situatie waarin je in een hoge versnelling met een laag toerental
rijdt. De achterliggende gedachte achter ISG? De verbrandingsmotor
moet zo weinig mogelijk werken, waardoor het brandstofverbruik en de
uitstoot van schadelijke stoffen afnemen, aldus Gustavsson.
Als de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt, zal de voorwaartse beweging van de auto het ISG-systeem in werking stellen. Hierdoor wordt de 42-volt-accu automatisch opgeladen met energie. ISG is daarnaast veel efficiënter dan een conventionele wisselstroomdynamo, wat eveneens een bijdrage levert aan de brandstofbesparing. Dit betekent ook dat zaken als de airconditioning en stuurbekrachtiging, die normaal gesproken brandstof verbruiken, op elektriciteit kunnen werken. De airco kan op deze manier blijven functioneren als de motor zichzelf uitschakelt. Dit is een voordeel dat Volvos concurrenten op het gebied van ISG nog niet kunnen leveren.
Betrouwbare energietoevoer
Naast het in werking stellen van het ISG-systeem biedt de 42-volt-accu
nog meer voordelen. Zo heeft de nieuwe technologie, die in steeds meer
autos wordt toegepast - denk aan veiligheids- en informatiesystemen -
door het gebruik van een 42-volt-accu een betrouwbaarder
energie-toevoer. Bovendien zal het mogelijk zijn veel meer
elektronisch aangestuurde onderdelen in te bouwen die het comfort van
de automobilist nog verder vergroten. Denk aan een voorziening die
blikjes koel of koffie warm houdt. Dit en meer is mogelijk door het
gebruik van 42-volt-technologie. De ontwikkelingen zijn al in volle
gang en Volvos moedermaatschappij, de Ford Motor Company, voert
momenteel op dit gebied al diverse projecten uit.