Informatie onder embargo tot 17u30, vrijdag 28 september
Brussel, 28 september 2001 Persbericht
Slechte resultaten van de Publishing- en de e-services-pool van Best Of
Group in eerste halfjaar versnellen beslissing van de Groep om zich te
concentreren op Marketing Communications
Overdracht van de niet-strategische activa leveren Best of Group aanzienlijke financiële middelen op, zodat ze haar positie als Belgische marktleider kan verstevigen
De beslissingen van de raad van bestuur van Best Of Group, die sinds
augustus 2001 geleid wordt onder het voorzitterschap van Eric Everard,
hebben een aanzienlijke weerslag gehad op de resultaten. Op die manier wil
de Groep duidelijkere en doorzichtigere informatie geven aan de
aandeelhouders. De waarderingsregels voor de afschrijving van de goodwill
van de bedrijven die niet tot haar core business behoren, werden gewijzigd.
Dat uitte zich in uitzonderlijke afschrijvingen, om de goodwillwaarde af te
stemmen op een objectieve wederverkoopwaarde.
In het eerste halfjaar 2001 waren de resultaten van Best Of Group negatief.
De Groep haalde een geconsolideerde omzet van 23,68 miljoen euro (115%
t.o.v. het eerste halfjaar 2000), een bedrijfsresultaat (EBIT) van -1,49
miljoen euro en een bedrijfsresultaat vóór afschrijvingen en
voorzieningenschommelingen (EBITDA) van -0,621 miljoen euro.*
De afschrijving van de goodwill, de waardeverminderingen van de goodwill en de participaties in het eerste halfjaar 2001 bedroeg 3,3 miljoen euro.
De slechte resultaten van Best Of Group zijn hoofdzakelijk te wijten aan
twee factoren:
* De crisis in de informatica- en de internetsector hebben een
aanzienlijke vertraging veroorzaakt van de reclame- en
marketinginvesteringen. In die context hebben de Publishing- en
e-services-activiteiten van de Groep hun doelstellingen niet bereikt.
* De concentratie van de Groep op haar core business, Marketing
Communications, heeft tot waardeverminderingen bij de andere
participaties geleid.
De resultaten van het eerste halfjaar en al deze factoren hebben ertoe
geleid dat de Groep haar toekomst wil veiligstellen. Daarvoor moeten
fundamentele veranderingen doorgevoerd worden in het beheer van Best Of
Group.
* Een nieuwe CEO. Eric Everard, CEO van Artexis, heeft de leiding genomen
van Best Of Group. Hij vervangt Jean de Gheldere en krijgt Philippe
Gelder naast zich als COO.
* Een nieuw aandeelhouderschap. De controlemaatschappij KIFM heeft 48 %
van de aandelen overgenomen van Best Of Group, die voordien in handen
waren van Jean de Gheldere. Het aandeelhouderschap van KIFM wordt
verdeeld tussen managers van de Marcom-pool van Best Of Group en
diverse investeerders, waaronder hoofdaandeelhouder Eric Everard.
Marketing Communications
Het nieuwe managementteam heeft een strategieplan uitgewerkt dat de volgende
punten omvat:
* het dienstenaanbod zal voortaan gericht zijn op de core business van de
Groep, Marketing en Communicatie. Best Of Group wordt verdeeld in drie
polen, zodat ze haar klanten alle mogelijke communicatiediensten kan
aanbieden:
* Corporate Communications (public relations, financiële communicatie,
interne communicatie, corporate publishing),
* Brand Communications (strategie, reclame en merkbeheer) en
* Marketing Services (promotie, direct marketing, organisatie van
evenementen, incentives, ...).
Deze drie polen zullen ondersteund worden door eenheden die
gespecialiseerd zijn in een specifieke technologie of tool (CRM, Web,
IT, databases, media, multimedia en digitale productie).
* De activa die niet tot de core business van Best Of Group behoren of
verliesposten zijn, worden overgedragen. Het stopzetten van de
investeringen van participaties van de Best Of Group in CRI,
B-Connected, Best Of Publishing, Size Communication, Silicon Forest
Management, Mister Super, First Tuesday, WebWare, Finger Print,
Publico, Cromozone en Eklektika zou de Groep in staat moeten stellen om
in het tweede halfjaar over een positieve cashflow te beschikken van
meer dan 3 miljoen euro.
* De verkoop van die activa moet Best Of Group de nodige middelen
opleveren om haar positie als Belgische marktleider in Marketing
Communications te verstevigen.
* De CRM-activiteiten worden geïntegreerd in DHU, een dochter van Best Of
Group die gespecialiseerd is in databasemanagement.
* De internet- en webdesign-activiteiten worden ondergebracht in één
enkel gespecialiseerd centrum, The WebFactory.
Dit plan zou de Groep in 2002 een EBIT van 1 miljoen euro moeten opleveren.
Volgens Eric Everard, CEO van Best Of Group: "hebben de investeerders van
het eerste uur beslist goede redenen om ontevreden te zijn over de huidige
financiële resultaten. Maar de Groep doet er echter alles aan om de balans
te zuiveren en om op middellange termijn waarde te creëren voor de
aandeelhouders. We mogen ervan uitgaan dat een Marcom-Groep van een
dergelijke omvang en zo'n hoge kwaliteit, en met gemotiveerde managers die
geïnvesteerd hebben in de onderneming, een mooie toekomst voor de boeg
heeft."
Philippe Gelder is naar eigen zeggen "enthousiast te kunnen rekenen op een
professioneel directieteam dat zich achter één en hetzelfde kwalitatieve
aanbod schaart, Marketing Communications, en dat bereid is nieuwe
uitdagingen aan te gaan."
Best Of Group is genoteerd op de beurs van Brussel (Euronext) - ticker BES.
Perscontacten: Corporate Wise, Cathy Schoels of Sandra Van Hauwaert
Tel : + 32 2 775 80 90 - Email : cathy.schoels@equicom.be