OPTA

Reaktie Energis Consultatie Tariefregulering Huurlijnen 28 september, 2001 Energis NV

Algemeen:

Energis is verheugd dat OPTA met betrekking tot tariefregulering voor huurlijnen het geheel van retail en wholesale dienstverlening in ogenschouw wil nemen. Naar Energis' mening zal het de concurrentie ten goede komen als er een, door OPTA op kostenorientatie beoordeeld, wholesale aanbod voor leased lines van de AMM operator is, waarbij in ieder geval geen "margin squeeze" tussen retail en wholesale plaatsvindt. Hierdoor zal de markt waarschijnlijk de effectieve prikkel krijgen die lagere retail tarieven voor huurlijnen bewerkstelligt. Wellicht is een price cap op retail huurlijnen dan niet eens nodig. Tot op heden waren niet-AMM operators voor een groot gedeelte afhankelijk van het retail aanbod van KPN waardoor er een volledige margin squeeze (nl. geen marge, slechts kosten) was.

Een margin squeeze ontstaat daar waar retail tarieven sneller dalen dan wholesale tarieven en waar wholesale tarieven sneller stijgen dan retail tarieven. Tevens zou in een price squeeze test zeker worden gesteld dat er uberhaupt een marge tussen retail en wholesale te behalen is. In deze test zou uit moeten worden gegaan van de inkoopkosten en netwerk- en retail mark-up voor een niet-AMM operator.

Het is voor het wholesale aanbod zeer van belang dat dit qua dienstverlening overeenkomt met het retail aanbod. Op dit moment zijn er drie aanbiedingen voor huurlijnen van KPN: het normale retail aanbod, het zgn. CTN (Carrier Transmission Network) aanbod en het Interconnecterende Huurlijnen aanbod (ter beoordeling bij OPTA).

Het standaard retail aanbod voldoet niet qua prijsstelling, de tarieven zijn nl. niet op een LRIC of ander kostensysteem gebaseerd (bijv. Europese benchmarks). Het CTN aanbod is een "commercieel wholesale" aanbod, waarvan KPN gerechtigd is op enig moment de tarieven en/of voorwaarden aan te passen. Bijkomend issue met CTN is dat er voor de levering van deze dienst steeds KPN apparatuur wordt ingezet, zelfs op die lokaties waar Telco reeds apparatuur (carrier systemen) heeft staan die hiervoor ook ingezet zouden kunnen worden. Dit werkt kostenverhogend en efficientieverlagend. Met betrekking tot de Interconnecterende Huurlijnen, voldoet dit qua dienstverlening niet. Het aanbod is beperkt, omslachtig en onaanvaardbaar. KPN wenst slechts het volgende te leveren:

A ­- KPN/Energis ­- B, waarbij A en B twee lokaties van één klant zijn en KPN het stuk A naar Energis levert en Energis het stuk B naar Energis levert. Deze situatie doet zich zelden voor. Energis wenst het volgende:

A ­- KPN/Energis, waarbij KPN het stuk A naar Energis levert en A een klant van Energis is of Energis zelf. Deze dienstverlening vindt retail plaats en zou ook wholesale zo moeten worden ingezet.

Tevens van belang is dat deze aanbiedingen non-discriminatoir dienen plaats te vinden: KPN levert zichzelf (nl. aan KPN Mobile) reeds lange tijd de zgn. MTN (Mobile Transmission Network) diensten. Deze diensten worden nu pas en in de vorm van CTN aan vaste niet-AMM operators aangeboden. KPN heeft Energis hier geen aanbod voor willen doen.

Vragen:


1. Graag verneemt het college de zienswijze van geïnteresseerden ten aanzien van de overweging om voor huurlijnen over te gaan tot price-cap regulering.

Zoals boven aangegeven is het wellicht te vroeg om nu retail price cap regulering huurlijnen in te voeren. Een goed wholesale aanbod met marge waarborgen lijkt beter op zijn plaats.


2. Graag verneemt het college de zienswijze van geïnteresseerden ten aanzien van het al dan niet opnemen van huurlijntypen in de price cap.

Reaktie Energis Consultatie Tariefregulering Huurlijnen 1 28 september, 2001



Er zou altijd plaats moeten zijn om nieuwe huurlijn typen op te nemen (nieuwe diensten). International huurlijnen zouden niet hoeven worden opgenomen. Wel zou moeten gelden dat het nationale stuk van deze huurlijn qua retail tarief vergelijkbaar is met een "gewone" huurlijn.


3. Graag verneemt het college de zienswijze van geïnteresseerden ten aanzien van het uit het price-cap systeem verwijderen van huurlijntypen bij het vervallen van de kostenorientatieplicht.

Als dit naar aanleiding van een gedegen marktanalyse gebeurt waarin blijkt dat de kostenorientatieplicht moet vervallen is dit terecht.


4. Graag verneemt het college de zienswijze van geïnteresseerden ten aanzien van welke submandjes gebruikt zouden moeten worden.

Energis kan zich vinden in het voorstel van OPTA.


5. Graag verneemt het college de zienswijze van geïnteresseerden ten aanzien van het definieren van separate mandjes uit het oogpunt van verschillende kostenontwikkelingen.

Energis kan zich vinden in het voorstel van OPTA.


6. Graag verneemt het college de zienswijze van geïnteresseerden ten aanzien van de lengte van de price cap periode.

Een periode van drie jaar is prima. Wellicht dient een evaluatiemoment te worden ingebouwd als deze periode langer zou zijn.


7. Graag verneemt het college de zienswijze van geïnteresseerden ten aanzien van de noodzaak voor samenhang tussen regulering van `gewone' en interconnecterende huurlijnen en de wijze waarop die eventueel zou dienen te worden gecreëerd.

Zoals boven aangegeven kan Energis zich hierin vinden. Tussen de retail en wholesale tarieven zou geen margin squeeze mogen plaatsvinden. Een price squeeze test zou marges moeten garanderen. Het wholesale aanbod van KPN zou er qua dienstverlening net zo uit moeten zien als het retail aanbod.

Contactpersoon:

Ellen Koopmans
Manager Interconnect
Energis NV
Hoofdweg 80-86
3067 GH Rotterdam

tel: 010-880 3721/06 54371842
e-mail: ekoopmans@energis.nl

Reaktie Energis Consultatie Tariefregulering Huurlijnen 2 28 september, 2001