Gemeentelijk mobiliteitsplan gepresenteerd
Nijmegen moet in de toekomst lokaal en regionaal goed bereikbaar zijn
en blijven, binnen de kaders van leefbaarheid en duurzaamheid. Dit
staat te lezen in de nota Mobiliteit in Balans die door het Nijmeegse
college van Burgemeester en Wethouders voor inspraak is vrijgegeven.
Concreet leidt deze visie tot het verbeteren van de infrastructuur
voor duurzame vervoerswijzen: het wegwerken van achterstallig
onderhoud en het verbeteren van een netwerk van fietsvoorzieningen,
het verder ontwikkelen van het openbaar vervoer in KAN-verband en het
creëren van overstappunten van de auto naar het openbaar vervoer of de
fiets.
De nota is een nadere uitwerking van de Stadsvisie 2015 'Stad in
Balans' en geeft de contouren voor het Nijmeegse mobiliteitsbeleid
voor de komende vijf jaar.
Centraal in de nota staan het stimuleren van het gebruik van fiets en
openbaar vervoer, het beter benutten van bestaande wegen en het
verbeteren van leefbaarheid en verkeersveiligheid.
In een nadere uitwerking worden drie sporen gevolgd, het verbeteren en
uitbreiden van fietsvoorzieningen, het verbeteren van het openbaar
vervoer en het beter benutten van het bestaande wegennet. Voor een
betere doorstroming van het verkeer kan onder andere meer gebruik
worden gemaakt van 'slimme' verkeersregelinstallaties, die reageren op
het verkeersaanbod en voorrang kunnen verlenen aan het openbaar
vervoer.
Ook de aansluiting tussen fiets en openbaar vervoer is een belangrijk
aandachtspunt.
Nijmegen kiest voor een goede regionale en lokale bereikbaarheid door
een betere regulering van het autoverkeer. Onnodig autoverkeer in de
stad wordt teruggedrongen onder andere door het aanleggen van
overstappunten aan de rand van de stad, waar automobilisten hun auto
veilig kunnen achterlaten en waar zij kunnen overstappen op het
openbaar vervoer of de fiets.
Om de groei van het goederenvervoer binnen de perken te houden wordt
de mogelijkheid van een beter gebruik van het water en het spoor
onderzocht. In het kader van dit beleid wordt ook gekeken naar de
vestigingsplaatsen van bedrijven.
Omdat, ondanks alle maatregelen, de huidige infrastructuur niet
toereikend is om het extra verkeer te verwerken wordt in de nota ook
gepleit voor nieuwe routes buiten de stad om. Hierbij komt doortrekken
van de A73 tot de A15 in beeld. Binnen de stad zal onderzoek gedaan
worden naar een stedelijke ringweg met gekoppeld daaraan de aanleg van
een stadsbrug in het verlengde van de Energieweg.
Om de leefbaarheid en de veiligheid in de wijken te verbeteren zal
onder andere worden doorgegaan met het inrichten van 30-km zones en
zal het verkeer zoveel mogelijk over het hoofdwegennet worden geleid.
Verder zal de nadruk komen te liggen op de aanpak van
verkeersonveilige situaties.
De nota Mobiliteit in Balans ligt bij het Open Huis ter inzage.
Aanstaande zaterdag, tijdens de autovrije zaterdag heeft de gemeente
Nijmegen van 12.00 tot 17.00 uur een stand op Plein 44, waar onder
andere wethouder van Verkeer, Ruimtelijke Invulling en Milieu Peter
Boelens de nota aan geïnteresseerden kan toelichten.
Er is een folder beschikbaar waarin de hoofdlijnen van het voorgenomen
beleid worden toegelicht. Inspreken op de nota kan tot en met 17
oktober 2001.