PERSBERICHT
Erembodegem, 27 september 2001
Nu reeds meer dan 40 Brantano winkels in Nederland
Brantano pakt uit met grootscheepse reclamecampagne in Nederland
Op 21 september startte Brantano in Nederland een grootscheepse
marketingcampagne om het Brantano-concept op de Nederlandse markt te
lanceren. De omvorming van de overgenomen Toe Sjoes winkels tot Brantano
winkels past in het kader van de strategie van de Groep Brantano om Europees
in expansie te gaan onder de naam "Brantano".
Op 18 april 2000 nam Brantano de Nederlandse schoenenretailer VVM Retail
Group over. Op het moment van de overname had deze 47 winkels. Daarvan
verkochten 29 winkels onder de naam Toe Sjoes en 18 onder het enseigne Van
Vorst.
Voortbouwend op de ervaring met het familie-georiënteerde Toe Sjoes concept
en het Brantano concept in België, Luxemburg, het Verenigd Koninkrijk en
Denemarken werd het Brantano-concept eerst uitgetest op de Nederlandse
markt. Deze test omvatte de opening en opvolging van in totaal 13
Brantano-winkels. Het betrof 5 omvormingen van winkels van de overgenomen
VVM Retail Groep en 8 volledig nieuwe winkels. Een dergelijke test werd ook
in het Verenigd Koninkrijk toegepast vooraleer ook daar werd overgegaan tot
een algemene invoering van het Brantano-concept onder de Brantano-naam. Het
Brantano-concept werd in augustus 1999 gelanceerd op de Britse markt na een
positieve test met 5 Brantano-winkels.
De resultaten van de Brantano-winkels in Nederland waren overtuigend
waardoor de Raad van Bestuur begin mei 2001 besloot om al de Toe Sjoes
winkels om te vormen tot Brantano winkels. Na de omvorming van de Toe Sjoes
winkels, die plaats vond in juli en augustus, telt de Groep hierdoor
momenteel 44 Brantano winkels en 9 Van Vorst winkels. De belangrijkste
toevoegingen van het Brantano-concept in Nederland zijn: een breder gamma,
onder meer door het toevoegen van heel wat nieuwe producten zoals
sportschoenen, merken en accessoires, een beter prijs/kwaliteitsverhouding
en een vernieuwde presentatie.
"Het is belangrijk dat we in Nederland aan onze naamsbekendheid werken en
daarom voorziet de bedrijfsstrategie in het opstarten van een grootscheepse
reclamecampagne. De campagne wordt op een originele, eigentijdse en
humoristische manier gevoerd. Nationaal zullen er een reeks TV- en radio-
spots gebracht worden om Brantano als naam en concept over heel Nederland te
lanceren. Daarenboven zal ook specifiek in de regio waar we nu al actief
zijn (Zuid-West Nederland) marketing gevoerd worden aan de hand van folders
en abribus.", aldus Mark Meijer, Algemeen Directeur van Brantano Nederland.
"Met een nieuw managementteam wordt de aandacht volledig gefocust op het
Brantano concept. De grootschalige marketingcampagne die nu in Nederland is
van start gegaan past volledig in de strategie van Brantano. Marketing is
immers één van de pijlers van de commerciële strategie van onze Groep. In de
publiciteitscampagne in Nederland werken we via TV en abribus op de
verhoging van de naamsbekendheid en gebruiken we radio-spots en folders voor
meer promotionele doeleinden." Aldus Joris Brantegem voorzitter van de Raad
van Bestuur.
Toekomstperspectieven
In 2001 werden, naast de omvorming van de Toe Sjoes winkels in Brantano
winkels, 4 nieuwe Brantano-winkels geopend. De volgende maanden zal het
management zich toeleggen op de bestaande Brantano-winkels.Voor de 9 Van
Vorst winkels, die niet aanleunen bij de strategie van de Groep wordt een
koper gezocht. Voor het jaar 2002 worden een aantal nieuwe openingen
gepland.
Brantano groep
Geconsolideerd - in mio 30/06/2001 30/06/2000 D 01/00
EURO BEF EURO BEF
Omzet 131,8 5.317 106,6 4.302 + 23,6%
Bruto marge 62,3 2.512 50,4 2.035 + 23,4%
Courante winst voor 7,7 310 7,8 315 -1,5%
belasting
Winst na belasting 5,7 231 5,6 224 + 2,8%
Courante winst na 6,0 243 5,7 231 + 5,3%
belasting
België en Luxemburg 116 113 + 3
Verenigd Koninkrijk 70 60 + 10
Nederland 54 51 + 3
Denemarken 11 0 + 11
Midden Oosten 3 2 + 1
# winkels per 30/06 254 226 + 28
De Belgische Groep Brantano is gespecialiseerd in de distributie van schoenen, sportschoenen en nevenartikelen.
Brantano is momenteel actief in 8 landen: België, Luxemburg, het
Verenigd Koninkrijk, Nederland, Denemarken, Bahrein, de Verenigde
Arabische Emiraten en Qatar.
Brantano werd op 16 juni 1997 op de Beurs van Brussel genoteerd.
Voor verdere informatie kan u steeds terecht bij Brantano,
Christine Vermeersch (Chief Financial Officer) op het nummer tel
+32/(0)53.85.00.00 - fax +32/(0)53.85.00.20 - gsm
+32/(0)475.36.47.02 - e-mail christinev@brantano.com.
Daarnaast kan u ook steeds terecht op onze website:
http://www.brantano.com