Euronext Brussels

PERSBERICHT

Erembodegem, 27 september 2001

Nu reeds meer dan 40 Brantano winkels in Nederland

Brantano pakt uit met grootscheepse reclamecampagne in Nederland

Op 21 september startte Brantano in Nederland een grootscheepse marketingcampagne om het Brantano-concept op de Nederlandse markt te lanceren. De omvorming van de overgenomen Toe Sjoes winkels tot Brantano winkels past in het kader van de strategie van de Groep Brantano om Europees in expansie te gaan onder de naam "Brantano".

Op 18 april 2000 nam Brantano de Nederlandse schoenenretailer VVM Retail Group over. Op het moment van de overname had deze 47 winkels. Daarvan verkochten 29 winkels onder de naam Toe Sjoes en 18 onder het enseigne Van Vorst.

Voortbouwend op de ervaring met het familie-georiënteerde Toe Sjoes concept en het Brantano concept in België, Luxemburg, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken werd het Brantano-concept eerst uitgetest op de Nederlandse markt. Deze test omvatte de opening en opvolging van in totaal 13 Brantano-winkels. Het betrof 5 omvormingen van winkels van de overgenomen VVM Retail Groep en 8 volledig nieuwe winkels. Een dergelijke test werd ook in het Verenigd Koninkrijk toegepast vooraleer ook daar werd overgegaan tot een algemene invoering van het Brantano-concept onder de Brantano-naam. Het Brantano-concept werd in augustus 1999 gelanceerd op de Britse markt na een positieve test met 5 Brantano-winkels.

De resultaten van de Brantano-winkels in Nederland waren overtuigend waardoor de Raad van Bestuur begin mei 2001 besloot om al de Toe Sjoes winkels om te vormen tot Brantano winkels. Na de omvorming van de Toe Sjoes winkels, die plaats vond in juli en augustus, telt de Groep hierdoor momenteel 44 Brantano winkels en 9 Van Vorst winkels. De belangrijkste toevoegingen van het Brantano-concept in Nederland zijn: een breder gamma, onder meer door het toevoegen van heel wat nieuwe producten zoals sportschoenen, merken en accessoires, een beter prijs/kwaliteitsverhouding en een vernieuwde presentatie.

"Het is belangrijk dat we in Nederland aan onze naamsbekendheid werken en daarom voorziet de bedrijfsstrategie in het opstarten van een grootscheepse reclamecampagne. De campagne wordt op een originele, eigentijdse en humoristische manier gevoerd. Nationaal zullen er een reeks TV- en radio- spots gebracht worden om Brantano als naam en concept over heel Nederland te lanceren. Daarenboven zal ook specifiek in de regio waar we nu al actief zijn (Zuid-West Nederland) marketing gevoerd worden aan de hand van folders en abribus.", aldus Mark Meijer, Algemeen Directeur van Brantano Nederland.

"Met een nieuw managementteam wordt de aandacht volledig gefocust op het Brantano concept. De grootschalige marketingcampagne die nu in Nederland is van start gegaan past volledig in de strategie van Brantano. Marketing is immers één van de pijlers van de commerciële strategie van onze Groep. In de publiciteitscampagne in Nederland werken we via TV en abribus op de verhoging van de naamsbekendheid en gebruiken we radio-spots en folders voor meer promotionele doeleinden." Aldus Joris Brantegem voorzitter van de Raad van Bestuur.

Toekomstperspectieven

In 2001 werden, naast de omvorming van de Toe Sjoes winkels in Brantano winkels, 4 nieuwe Brantano-winkels geopend. De volgende maanden zal het management zich toeleggen op de bestaande Brantano-winkels.Voor de 9 Van Vorst winkels, die niet aanleunen bij de strategie van de Groep wordt een koper gezocht. Voor het jaar 2002 worden een aantal nieuwe openingen gepland.

Brantano groep

Geconsolideerd - in mio 30/06/2001 30/06/2000 D 01/00

EURO BEF EURO BEF

Omzet 131,8 5.317 106,6 4.302 + 23,6%

Bruto marge 62,3 2.512 50,4 2.035 + 23,4%

Courante winst voor 7,7 310 7,8 315 -1,5% belasting

Winst na belasting 5,7 231 5,6 224 + 2,8%

Courante winst na 6,0 243 5,7 231 + 5,3% belasting

België en Luxemburg 116 113 + 3

Verenigd Koninkrijk 70 60 + 10

Nederland 54 51 + 3

Denemarken 11 0 + 11

Midden Oosten 3 2 + 1

# winkels per 30/06 254 226 + 28

De Belgische Groep Brantano is gespecialiseerd in de distributie van schoenen, sportschoenen en nevenartikelen.

Brantano is momenteel actief in 8 landen: België, Luxemburg, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Denemarken, Bahrein, de Verenigde Arabische Emiraten en Qatar.

Brantano werd op 16 juni 1997 op de Beurs van Brussel genoteerd.

Voor verdere informatie kan u steeds terecht bij Brantano, Christine Vermeersch (Chief Financial Officer) op het nummer tel
+32/(0)53.85.00.00 - fax +32/(0)53.85.00.20 - gsm
+32/(0)475.36.47.02 - e-mail christinev@brantano.com.
Daarnaast kan u ook steeds terecht op onze website: http://www.brantano.com