GANZ.NL
"Een oud-hollandsch developers-spel"
Bureau voor werving en selectie Joblogics en crossmediabureau The Shop International lanceren een totaal nieuwe vorm van arbeidsmarktcommunicatie. Geïnspireerd door het oer-hollandsche Ganzenbord, ontwikkelden zij een online variant hierop om bedrijven en potentiële werknemers met elkaar in contact te brengen.
Bedrijven die op zoek zijn naar programmeurs, hackers of ICT-ers kunnen op het ganzenbord met daarop 20 vakjes, een plaats reserveren om daar een presentatie van hun organisatie en openstaande vacatures te plaatsen. De kern is echter een voor hun organisatie relevant ICT-vraagstuk. De opdrachten liggen op het gebied van engineering, (web)development, programming en database toepassingen. De deelnemers kunnen individueel, of met een team ontwikkelaars deze vragen oplossen, en strijden om de titel "beste developer van Nederland 2001". De beste deelnemer op hun vraag is de geschiktste kandidaat voor die specifieke functie.
Naast deze vakjes zullen een aantal maatschappelijke organisaties, zoals
Amnesty International, een plaats krijgen, waar zij content kunnen plaatsen.
Hier kunnen zij met de deelnemers en toeschouwers discussiëren over hun
doelstellingen en activiteiten. Op het moment dat het spel hun plaats
passeert, maakt de organisatie van Ganz.nl een bedrag over aan het goede
doel. Ook zal Ganz.nl de deelnemende bedrijven uitdagen om dit bedrag te
vermeerderen.
Doelstelling van Ganz.nl is om 5.000 enthousiaste deelnemers te hebben. Deze
deelnemers gaan gedurende 2,5 maand oplossingen bedenken voor de
vraagstukken. In het midden van het bord staat voor de winnaar de
spreekwoordelijke pot met goud. Gezien de diversiteit van de vraagstukken is
de noodzaak om teams te vormen evident. Een speciale communicatie-engine
maakt dit mogelijk. Daarnaast is het voor de deelnemende bedrijven mogelijk
om contact te zoeken met de spelers, waarbij de NAW-gegevens van de
deelnemers beschermd blijven. Alleen als een deelnemer wil, treedt hij / zij
in contact met het bedrijf. Hierdoor is een één op één communicatie tussen
deelnemer en bedrijf mogelijk.
Voor toeschouwers is er ook genoeg te beleven. Naast columns van goeroes, en
andere prominenten is het ook mogelijk om deel te nemen in chats met de
deelnemers, bedrijven, en maatschappelijke organisaties. Tevens is altijd de
actuele stand te zien.
Het spel wordt afgetrapt met een launching-event, waar bedrijven en
deelnemers elkaar kunnen ontmoeten, deelnemende bedrijven en
maatschappelijke organisaties zich kunnen presenteren, maar ook de
deelnemers met elkaar teams kunnen vormen. Vervolgens wordt er gedurende 2,5
maand online gespeeld, en de eindronde wordt door de drie beste deelnemers
of teams ook weer live gespeeld. Naast entertainment en optredens zijn daar
ook LAN-games, virtual reality-kamers en een seminar over een actuele
kwestie. Bedoeling van Ganz.nl is om hier een jaarlijks terugkerend
evenement van te maken.