Den Haag, 27 september 2001
VRAGEN VAN HET LID BELINFANTE (PvdA) AAN DE STAATSSECRETARISSEN VAN
ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAPPEN
1. Heeft u kennis genomen van het themanummer van het Boekman cahier nr 49
over cultuureducatie?
2. Deelt u de opvatting van de auteurs dat cultuureducatie in basisonderwijs
en basisvorming verwaarloosd zijn?
3. Kent u de opvattingen van de ontwikkelingspsycholoog Howard Gardner die
naast logisch-mathematische intelligentie nog vier andere intelligenties
onderscheidt, zoals taalkundige, muzikale, fysiek-kinetische en ruimtelijke
intelligentie? Speelt ook in de ontwikkeling van sociale intelligentie en
zelfgevoel de school een niet onaanzienlijke rol? Is er met de huidige
nadruk op taal en rekenen wel voldoende ruimte in het schoolsysteem voor het
ontwikkelen van deze intelligenties? Kan cultuureducatie daaraan niet een
belangrijke bijdrage leveren?
3. Deelt u de opvatting dat de reorganisatie van het LOKV tot Cultuurnetwerk
Nederland nog geen zichtbare resultaten laat zien van vernieuwing binnen de
cultuureducatie en dat nog te veel binnen een kunstdiscipline gewerkt wordt?
Is voor het ontwikkelen van verschillende intelligenties niet een
multidisciplinaire aanpak noodzakelijk? Op welke wijze, op welke termijn en
met welke maatregelen wilt u deze aanpak stimuleren?
4. Kent u de succesvolle PAMELA-formule voor muziekeducatie voor jongeren
(Personality, Attention, Meaning, Emotion, Liveliness en Action,) die
ontwikkeld is door het Nederlands Promenade Orkest? Kunt u dit goede
voorbeeld verder ontwikkelen en de continuïteit van de programma's
verzekeren? Hoe wilt u ook andere goede voorbeelden die ontstaan naast het
Cultuurnetwerk Nederland meer ruimte en ontplooiingsmogelijkheden bieden? En
wat is de rol van de Inspectie Cultuureducatie bij het signaleren en van dit
soort nieuwe initiatieven voor het onderwijs?