IP/01/1333
Brussel, 27 september 2001
Commissie geeft groen licht voor gewijzigde gemeenschappelijke
onderneming van Coca-Cola en Nestlé op het gebied van ijsthee en
-koffie
De Europese Commissie heeft de voorgestelde herstructurering van
Coca-Cola Nestlé Refreshment Company (CCNR), een bestaande
gemeenschappelijke onderneming van The Coca-Cola Company (TCCC) en het
Zwitserse levensmiddelenbedrijf Nestlé SA op het gebied van ijsthee en
-koffie goedgekeurd. De transactie geeft geen aanleiding tot
mededingingsbezwaren aangezien er in Europa sterke concurrerende
merken bestaan (onder meer Lipton van Unilever of San Benedetto).
Tevens bestaan er een aantal andere lokale merken en zijn er geen
belemmeringen om de betrokken markt te betreden.
CCNR is voor de helft in handen van respectievelijk TCCC en Nestlé en
was in 1991 aanvankelijk opgericht voor de fabricage en distributie
van Nestea (een ijstheemerk van Nestlé) alsook van ijskoffie en
ijschocoladedranken. In 1995 kwamen de moederondernemingen overeen
CCNR te herstructureren en een einde te maken aan de activiteiten met
betrekking tot ijschocoladedranken.
Ingevolge een nieuwe herstructurering van de gemeenschappelijke
onderneming waartoe eerder dit jaar was besloten, hebben TCCC en
Nestlé de transactie opnieuw aangemeld bij de Commissie met het oog op
goedkeuring ervan op grond van de concentratieverordening. De
wijzigingen moeten de zelfstandigheid van CCNR ten aanzien van de
moederondernemingen versterken en het geografisch bereik van de
onderneming verbreden (CCNR zal wereldwijd actief zijn, behoudens in
Japan, de VS en Canada). Nestlé zal Beltè, een ijstheemerk in Italië,
en zijn Europese ijskoffieactiviteiten inbrengen in CCNR. Het
productenassortiment van CCNR zal bovendien worden uitgebreid en O&O-
en productieactiviteiten omvatten welke betrekking hebben op dranken
die calciumhoudende kruiden of andere voedingsingrediënten bevatten
die koffie of thee als drager gebruiken.
Uit het onderzoek van de Commissie is gebleken dat het Liptonmerk van
Unilever in verschillende landen van de Europese Economische Ruimte
het belangrijkste merk is. Nestea van Nestlé heeft naar verhouding
relatief lage marktaandelen en is niet actief in sommige EER-landen.
In Italië, waar CCNR Nestea en Beltè zal samenbrengen, geeft de
concentratie geen aanleiding tot bezwaren aangezien er sterke merken
zoals San Benedetto en Tè Guizza, die beide in handen zijn van San
Benedetto, alsook Estathè en Lipton op de markt actief zijn. Hoewel
het aandeel van Nestea in de lokale afzet hoog is in Denemarken en
Spanje, gaf het feit dat het merk tot het assortiment van TCCC zou
behoren geen aanleiding tot bezwaren aangezien ijsthee nog steeds een
nieuw product is in die landen en het afgezette volume ervan klein is
vergeleken met andere niet alcoholhoudende dranken.
Er wordt tevens verwacht dat andere merken de komende jaren de Deense
en Spaanse markten zullen betreden of hun afzet op die markten zullen
verhogen.