European Commission

IP/01/1333

Brussel, 27 september 2001

Commissie geeft groen licht voor gewijzigde gemeenschappelijke onderneming van Coca-Cola en Nestlé op het gebied van ijsthee en
-koffie

De Europese Commissie heeft de voorgestelde herstructurering van Coca-Cola Nestlé Refreshment Company (CCNR), een bestaande gemeenschappelijke onderneming van The Coca-Cola Company (TCCC) en het Zwitserse levensmiddelenbedrijf Nestlé SA op het gebied van ijsthee en
-koffie goedgekeurd. De transactie geeft geen aanleiding tot mededingingsbezwaren aangezien er in Europa sterke concurrerende merken bestaan (onder meer Lipton van Unilever of San Benedetto). Tevens bestaan er een aantal andere lokale merken en zijn er geen belemmeringen om de betrokken markt te betreden.

CCNR is voor de helft in handen van respectievelijk TCCC en Nestlé en was in 1991 aanvankelijk opgericht voor de fabricage en distributie van Nestea (een ijstheemerk van Nestlé) alsook van ijskoffie en ijschocoladedranken. In 1995 kwamen de moederondernemingen overeen CCNR te herstructureren en een einde te maken aan de activiteiten met betrekking tot ijschocoladedranken.

Ingevolge een nieuwe herstructurering van de gemeenschappelijke onderneming waartoe eerder dit jaar was besloten, hebben TCCC en Nestlé de transactie opnieuw aangemeld bij de Commissie met het oog op goedkeuring ervan op grond van de concentratieverordening. De wijzigingen moeten de zelfstandigheid van CCNR ten aanzien van de moederondernemingen versterken en het geografisch bereik van de onderneming verbreden (CCNR zal wereldwijd actief zijn, behoudens in Japan, de VS en Canada). Nestlé zal Beltè, een ijstheemerk in Italië, en zijn Europese ijskoffieactiviteiten inbrengen in CCNR. Het productenassortiment van CCNR zal bovendien worden uitgebreid en O&O- en productieactiviteiten omvatten welke betrekking hebben op dranken die calciumhoudende kruiden of andere voedingsingrediënten bevatten die koffie of thee als drager gebruiken.

Uit het onderzoek van de Commissie is gebleken dat het Liptonmerk van Unilever in verschillende landen van de Europese Economische Ruimte het belangrijkste merk is. Nestea van Nestlé heeft naar verhouding relatief lage marktaandelen en is niet actief in sommige EER-landen. In Italië, waar CCNR Nestea en Beltè zal samenbrengen, geeft de concentratie geen aanleiding tot bezwaren aangezien er sterke merken zoals San Benedetto en Tè Guizza, die beide in handen zijn van San Benedetto, alsook Estathè en Lipton op de markt actief zijn. Hoewel het aandeel van Nestea in de lokale afzet hoog is in Denemarken en Spanje, gaf het feit dat het merk tot het assortiment van TCCC zou behoren geen aanleiding tot bezwaren aangezien ijsthee nog steeds een nieuw product is in die landen en het afgezette volume ervan klein is vergeleken met andere niet alcoholhoudende dranken.

Er wordt tevens verwacht dat andere merken de komende jaren de Deense en Spaanse markten zullen betreden of hun afzet op die markten zullen verhogen.