PRE-SAFE maakt auto van de toekomst veiliger dan ooit
Technologische doorbraak
(27 september 2001)
· Nieuw veiligheidstijdperk: preventieve bescherming voor inzittenden
· Sensoren herkennen gevaar voordat aanrijding mogelijk plaats heeft
· PRE-SAFE onderdelen zelfherstellend als aanrijding wordt vermeden
· Mercedes-Benz onderstreept leidende positie in innovatieve
veiligheid voor inzittenden
Mercedes-Benz heeft tijdens de IAA in Frankfurt het PRE-SAFE
veiligheidsconcept gepresenteerd: een innovatief concept dat het
risico van letsel voor auto-inzittenden verder reduceert. Het systeem
herkent een potentiële aanrijding en activeert vervolgens vóórdat de
aanrijding plaatsvindt- een speciaal beschermingssysteem, waaronder
vernieuwde en geavanceerde gordelspanners en automatische
stoelverstelling, zodat het bovenlichaam van de inzittenden niet te
ver naar voren of opzij kan bewegen.
In de verdere toekomst kan bijvoorbeeld gedacht worden aan
uitschuivende bumpers, zelfdenkende crashboxen in de voorzijde en
beweegbare interieurdelen. Dit is bedoeld om de inzittenden te
beschermen tegen vervormende carrosseriedelen die het interieur zouden
kunnen binnendringen. Indien de aanrijding op het laatste moment wordt
vermeden, brengt PRE-SAFE de systemen weer terug in hun
oorspronkelijke positie. Er is dus geen sprake van kostbare
reparaties. Het toekomstgerichte PRE-SAFE is gebaseerd op de
uitkomsten van ongevalresearch bij Mercedes-Benz. Hieruit blijkt dat
bij tweederde van alle verkeersongevallen sprake is van een relatief
lange tijd tussen het moment dat de inzittenden een aanrijding zien
aankomen en de werkelijk aanrijding zelf. In de toekomst kan deze
kostbare tijd worden gebruikt om beschermingssystemen van de auto te
activeren.
"Onze huidige veiligheidssystemen zoals airbags, windowbags of
gordelspanners moeten in enkele milliseconden voor veiligheid van de
inzittenden zorgen. Maar een botsing wordt vaak enkele seconden eerder
al verwacht. Als we erin slagen deze kostbare tijd te benutten, openen
we nieuwe dimensies voor de veiligheid van inzittenden", aldus Dr.
Rodolf Schöneburg, bij Mercedes-Benz verantwoordelijk voor de
ontwikkeling van veiligheidssystemen.
Pionier: Mercedes-Benz past al sinds 1989 PRE-SAFE systemen toe
Het is een grote technische uitdaging voor Mercedes-ingenieurs om een
specifiek -afgestemd beschermingssysteem voor inzittenden te
ontwikkelen dat een ongeval vroegtijdig signaleert. PRE-SAFE is
gebaseerd op systemen die met behulp van sensoren voortdurend de
bestuurder, de auto en de weg controleren. Zodra ze een gevaar
signaleren, worden de veiligheidssystemen automatisch geactiveerd.
Dergelijke systemen behoren nu al tot de standaarduitrusting van
Mercedes-Benz modellen. Ze bewijzen dagelijks hun nut door tijdig
kritieke situaties te herkennen en daarmee ongevallen helpen
voorkomen: het anti blokkeer remsysteem (ABS), Brake Assist System
(BAS) en het Electronic Stability Program (ESP). Deze
veiligheidssystemen vormen de basis van het innovatieve PRE-SAFE.
Op het gebied van veiligheid voor inzittenden introduceerde
Mercedes-Benz enige tijd geleden een concept van preventieve
maatregelen. Al in 1989 behaalde Mercedes een mijlpaal door de SL
Roadster te voorzien van een automatische rollbar, die binnen 0,3
seconden in positie kan worden gebracht. Ook de nieuwe SL-Klasse en de
CLK Cabriolet zijn voorzien van een dergelijk anticiperend
beschermingssysteem.