Invoering nieuwe gehandicaptenparkeerkaart
27-09-2001
De gemeenteraad heeft woensdag 26 september jl. besloten om per 1
oktober de nieuwe Gehandicaptenparkeerkaart in te voeren. De Europese
Unie wil komen tot een uniform model van deze parkeerkaart voor mensen
met een handicap. Deze nieuwe kaart voldoet daaraan.
De gehandicaptenparkeerkaart vergemakkelijkt het vrije verkeer van
mensen met een handicap binnen de Unie. Houders kunnen nu in de hele
Europese Unie gebruik maken van faciliteiten die de kaart biedt. Die
faciliteiten kunnen wel per lidstaat verschillen. De
Gehandicaptenparkeerkaart is gratis, men moet wel een aanvraag
indienen via het Zorgloket van de gemeente Baarn.
Al langere tijd worden de termen invalide of minder valide ter
aanduiding van een persoon met een functiebeperking als achterhaald
beschouwd. Veel mensen met een functiebeperking ervaren die termen
zelfs als discriminerend. Met ingang van 1 oktober wordt dan ook nog
slechts gesproken over de Gehandicaptenparkeerkaart in plaats van
Invalidenparkeerkaart.
De geldigheidsduur van een Gehandicaptenparkeerkaart is evenals de
huidige Invalidenparkeerkaart over het algemeen vijf jaar op basis van
een medische indicatie.
Op verzoek van diverse instanties wordt het mogelijk om ook een kaart
af te geven voor (collectief) vervoer van mensen met een handicap die
verblijven in een instelling (als bedoeld in art. 8 AWBZ voor Baarn
zijn dat: de Amerpoort, Eemeroord, de Blinkert, Sint Elisabeth te Lage
Vuursche, Schoonoord en Santvoorde).
Is men reeds in het bezit van een Invalidenparkeerkaart en verloopt
deze kaart binnen afzienbare tijd , dan ontvangt men bericht over
inwisseling van de oude kaart.
Informatie
Voor overige informatie of vragen kan men terecht bij het Zorgloket in
het gemeentehuis, op werkdagen geopend van 09.00 uur tot 12.30 uur,
telefoon (035) 542 67 57.
Aanvraag
Wie een Gehandicaptenparkeerkaart wil aanvragen, moet een aanvraag
indienen via het Zorgloket van de gemeente Baarn. Twee recente
pasfoto's moeten bijgevoegd worden, deze mogen kleur of zwart-wit
zijn, maar moeten recht van voren genomen zijn. Het Zorgloket stuurt
de aanvraag om advies naar het RIO (Regionaal Indicatie-orgaan). Het
RIO stuurt het advies naar de gemeente. De afdeling Burgerzaken
bericht vervolgens over het besluit van het RIO.
Men kan de kaart afhalen bij de afdeling Burgerzaken. De afdeling is
geopend van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 12.00 uur en eens
per twee weken, in de even weken, op woensdagavond van 18.00 19.30
uur. Men moet meenemen:
- Het schriftelijke besluit dat de kaart toegekend wordt;
- Een geldig legitimatiebewijs (paspoort of Nederlandse
Identiteitskaart).