PUBLICATIES/Pers
Persbericht d.d. 27/09/01
Lisv brengt Trendrapportages 2001 uit
Het Lisv heeft de vier Trendrapportages arbeids(on)geschiktheid,
handhaving, rechtsbescherming en indelingszaken en werkloosheid 2001
gepubliceerd. In deze publicaties rapporteert het Lisv over de
uitvoering van de werknemersverzekeringen. De rapportages zijn
opgesteld op verzoek van de Staatssecretaris en opgezet als
beleidsverantwoordingsrapportages. Het Lisv verantwoordt zich over het
door haar gevoerde beleid en de behaalde resultaten. Het Lisv-bestuur
onthoudt zich van een oordeel over het bestaande stelsel van
wetgeving. Het Lisv-bestuur rekent dit tot de verantwoordelijkheid van
de Staatssecretaris en de Tweede Kamer.
Poortwachter
Uit de trendrapportage Arbeids(on)geschiktheid blijkt dat in het
eerste ziektejaar met het poortwachtersmodel niet het beoogde effect
wordt bereikt (tijdige onderkenning van WAO-risico en inzet van
reïntegratie activiteiten). Werkgever en arbodienst sturen de
reïntegratieplannen vaak op het uiterste moment in, met summiere
informatie en vaak zonder prognose van het WAO-risico en zonder de
werknemer erbij te betrekken. Daarnaast verloopt de beoordeling door
de uitvoeringsinstellingen traag en leggen zij niet vaak een boete op
voor een inadequaat reïntegratieplan. Mede op basis van een analyse
van de WAO-instroom heeft het Lisv commentaar geleverd op
verschillende versies van het wetsvoorstel poortwachter.
Flexwerkers
De trendrapportage Arbeids(on)geschiktheid meldt dat het hogere
ziekteverzuim en instroom in de WAO bij flexwerkers (incl.
uitzendkrachten) mogelijk samenhangt met het meer plaatsvinden van
risicoselectie door werkgevers na invoering van Wulbz en later de Wet
Flexibiliteit en Zekerheid. Ook kunnen de aard van de werkzaamheden,
de binding met het bedrijf en de begeleiding door de
uitvoeringsinstelling van invloed zijn. Het Lisv gaat hier onderzoek
naar verrichten.
Reïntegratie
Uit de kwalitatieve evaluatie van de uitvoering van de Wet Rea bestaat
de indruk dat deze wet in het eerste ziektejaar nog niet optimaal
wordt benut. De verdeling van de verantwoordelijkheid voor
reïntegratie sinds de invoering van Wulbz heeft waarschijnlijk een te
grote druk gelegd bij werkgevers en arbodiensten die zij niet kunnen
of willen dragen. Bij werkgevers en arbodiensten wordt een gebrek aan
kennis van de Wet Rea geconstateerd. Bovendien blijkt de communicatie
tussen arbodienst en werkgever en uitvoeringsinstelling niet optimaal
te zijn.
Uit de evaluatie van de Wet Rea (twee jaar geleden ingevoerd) blijkt
dat nog niet is voldaan aan de hoofddoelstelling van de wet, namelijk
het bevorderen van arbeidsparticipatie van een aantal omschreven
groepen.
Handhaving
Uit de trendrapportage Handhaving blijkt dat handhaving zich een
onmisbare plaats in de primaire processen aan het verwerven is. De
rapportages hierover van de uitvoering zijn echter nog teveel gericht
op het weergeven van produktie-aantallen en onvoldoende op bereikte
handhavingseffecten.
Het intensiveringsbeleid heeft zich in 2000 met name gericht op een
toename van de capaciteit van opsporingsfunctionarissen en
fraudecontroleurs. Het aantal onderzoeken, maar ook het percentage
constateringen van fraude, stijgt.
Klachten
De rapportage Rechtsbescherming en Indelingszaken is dit jaar voor het
eerste door het Lisv gemaakt. De rapportage meldt dat de
uitvoeringsinstellingen in 2000 4.900 klachten hebben afgehandeld. Het
merendeel daarvan heeft betrekking op trage afhandeling bij de WAO. De
gegevens van de uitvoeringsinstellingen vertonen overigens nog te veel
onderlinge verschillen, met name op het punt van de registratie van
een oordeel over een klacht.
Bezwaar en beroep
Het Lisv heeft door beleid en instructies de bezwaarschriftprocedure
willen neerzitten als een laagdrempelige, volwaardige,
klantvriendelijke en onafhankelijke voorziening. Een mogelijkheid om
dit te kunnen toetsen bestaat pas sinds medio 2000. Desondanks bestaat
de indruk dat de uitvoering achterblijft bij de weergegeven
bedoelingen van het beleid. In minder dan 50% van de procedures vindt
een hoorzitting plaats. Ook oog-in-oog-contacten tussen
(bezwaar-)verzekeringsarts en de indiener komen minder vaak voor dan
gewenst. De wettelijke termijnen voor besluitvorming op bezwaar worden
veelal niet gerealiseerd. De onderlinge verschillen tussen de
uitvoeringsinstellingen zijn fors.
Indelingen
Uit het onderdeel van de rapportage over indelingen van bedrijven in
sectoren blijkt dat in 2000 in gemiddeld 67% van de gevallen het
ingediende bezwaar tegen door uitvoeringsinstellingen afgegeven
indelingsbeslissingen gegrond is verklaard. Het Lisv constateert dat
bij diverse uitvoeringsinstellingen het kennisniveau op
indelingsgebied (procedureel en inhoudelijk) voor verbetering vatbaar
is. Het bevorderen van een juiste primaire indeling van werkgevers
door uitvoeringsinstellingen is daarom door het Lisv als speerpunt
gekozen.
Werkloosheid
Uit de trendrapportage Werkloosheid blijkt dat veel aandacht is
besteed aan de implementatie van nieuwe wetgeving en aanpassing van
bestaand beleid. Onder meer naar aanleiding van ervaringen in de
uitvoeringspraktijk en uitspraken van de Centrale Raad van Beroep.
Nadere richtlijnen en afspraken zijn gemaakt over de uitvoering van de
Wet Flexibiliteit en zekerheid en de regels ter bepaling van het
arbeidsurenverlies bij wisselende arbeidspatronen.
Ook is veel aandacht uitgegaan naar de reïntegratie-activiteiten.
Het beleid van het Lisv is erop gericht de werkloze werkzoekenden te stimuleren bij het vinden van werk. Dit kan zowel via prikkels (sollicitatieplicht, activering en controle), de inzet van trajecten of het treffen van voorzieningen voor moeilijk plaatsbaren. Gestreefd wordt daarbij naar een sluitende aanpak die voor elke werkzoekende leidt tot een zinvolle arbeidsplek. De toepassing van deze maatregelen blijft in de praktijk helaas achter bij de verwachting.
---
Dit persbericht is gebaseerd op de volgende publicaties:
Trendrapportage Arbeidsongeschiktheid
Trendrapportage Handhaving
Trendrapportage Rechtsbescherming en indelingszaken
Trendrapportage Werkloosheid