Toeslagen vliegreizen alleen als noodmaatregel
Door de aanslagen in de VS worden verzekeringspremies verhoogd en
nemen luchtvaartmaatschappijen extra beveiligingmaatregelen. Dat dit
effect heeft op de prijzen van vliegtickets is dan ook logisch. Toch
vindt de Consumentenbond dat een aparte veiligheidstoeslag alleen
acceptabel is als noodmaatregel.
Kostenstijgingen moeten zo snel mogelijk in ticketprijzen en
reissommen worden verwerkt, zodat de concurrentie normaal zijn werk
kan doen. Veiligheidstoeslagen mogen alleen tijdelijk en goed
onderbouwd als noodmaatregel worden ingezet. Ook mogen toeslagen niet
worden ingezet om problemen die er al waren, af te wentelen op de
consument.
De Consumentenbond kan dan ook begrip opbrengen voor de toeslag die de
KLM op lijndiensttickets heft. We gaan er echter wel van uit dat deze
toeslag vervalt zodra de prijzen worden herzien. Zo is voor tickets
naar Noord-Amerika en het verre oosten al een prijsverhoging
aangekondigd. Voor toeslagen op charter- of vakantievluchten (via
reisorganisaties) ligt het anders. Hier spelen de algemene
reisvoorwaarden een rol, maar ook het feit dat de prijzen voor het
winterseizoen al vastgesteld zijn en gepubliceerd in de prijstabellen.
Het zou omslachtig zijn om al deze tabellen aan te passen, terwijl nog
niet duidelijk is hoe lang een prijsverhoging noodzakelijk is. Daarom
ligt een toeslag meer voor de hand.
De Consumentenbond stelt wel randvoorwaarden aan de veiligheidsheffing
die de reisbranche wil doorvoeren:
consumenten die informatie vragen en/of boeken bij een aangesloten
reisorganisatie, moeten de toelichting schriftelijk verstrekt krijgen
uit de toelichting moet duidelijk blijken dat de heffing tijdelijk
is en dat die verdwijnt wanneer de noodzaak vervalt of wanneer de
kosten in de reissom zijn opgenomen
de heffing is vastgesteld op f.25 per retour. Mocht het bedrag
verhoogd worden, dan geldt dit als een nieuwe prijsverhoging. Die moet
dan ook opnieuw worden bezien in de gewijzigde omstandigheden.
De Consumentenbond is akkoord met de toeslagen, na enkele
overwegingen.
de onderbouwing is redelijk
reizigers die voor 17 oktober vertrekken, hoeven geen toeslag te
betalen
reizigers die na 17 oktober vertrekken maar voor die tijd al geboekt
en betaald hebben, kunnen de verhoging afwijzen. De reisorganisator
kan dan wel de reis annuleren, waarop de consument de reissom
terugbetaald krijgt
een toeslag van f.25 betekent in feite een verhoging van de reissom
met gemiddeld 1 à 2%
de regeling is conform de reisvoorwaarden, hoewel daarin letterlijk
wordt gesproken van 'extreme stijging van brandstofkosten'. De huidige
situatie valt echter in dezelfde categorie.