Consumentenbond

Toeslagen vliegreizen alleen als noodmaatregel
Door de aanslagen in de VS worden verzekeringspremies verhoogd en nemen luchtvaartmaatschappijen extra beveiligingmaatregelen. Dat dit effect heeft op de prijzen van vliegtickets is dan ook logisch. Toch vindt de Consumentenbond dat een aparte veiligheidstoeslag alleen acceptabel is als noodmaatregel.

Kostenstijgingen moeten zo snel mogelijk in ticketprijzen en reissommen worden verwerkt, zodat de concurrentie normaal zijn werk kan doen. Veiligheidstoeslagen mogen alleen tijdelijk en goed onderbouwd als noodmaatregel worden ingezet. Ook mogen toeslagen niet worden ingezet om problemen die er al waren, af te wentelen op de consument.

De Consumentenbond kan dan ook begrip opbrengen voor de toeslag die de KLM op lijndiensttickets heft. We gaan er echter wel van uit dat deze toeslag vervalt zodra de prijzen worden herzien. Zo is voor tickets naar Noord-Amerika en het verre oosten al een prijsverhoging aangekondigd. Voor toeslagen op charter- of vakantievluchten (via reisorganisaties) ligt het anders. Hier spelen de algemene reisvoorwaarden een rol, maar ook het feit dat de prijzen voor het winterseizoen al vastgesteld zijn en gepubliceerd in de prijstabellen. Het zou omslachtig zijn om al deze tabellen aan te passen, terwijl nog niet duidelijk is hoe lang een prijsverhoging noodzakelijk is. Daarom ligt een toeslag meer voor de hand.

De Consumentenbond stelt wel randvoorwaarden aan de veiligheidsheffing die de reisbranche wil doorvoeren:

consumenten die informatie vragen en/of boeken bij een aangesloten reisorganisatie, moeten de toelichting schriftelijk verstrekt krijgen

uit de toelichting moet duidelijk blijken dat de heffing tijdelijk is en dat die verdwijnt wanneer de noodzaak vervalt of wanneer de kosten in de reissom zijn opgenomen

de heffing is vastgesteld op f.25 per retour. Mocht het bedrag verhoogd worden, dan geldt dit als een nieuwe prijsverhoging. Die moet dan ook opnieuw worden bezien in de gewijzigde omstandigheden.

De Consumentenbond is akkoord met de toeslagen, na enkele overwegingen.

de onderbouwing is redelijk

reizigers die voor 17 oktober vertrekken, hoeven geen toeslag te betalen

reizigers die na 17 oktober vertrekken maar voor die tijd al geboekt en betaald hebben, kunnen de verhoging afwijzen. De reisorganisator kan dan wel de reis annuleren, waarop de consument de reissom terugbetaald krijgt

een toeslag van f.25 betekent in feite een verhoging van de reissom met gemiddeld 1 à 2%
de regeling is conform de reisvoorwaarden, hoewel daarin letterlijk wordt gesproken van 'extreme stijging van brandstofkosten'. De huidige situatie valt echter in dezelfde categorie.