Uitbreiding van het Peugeot 307 Gamma
(26 september 2001)
Afgelopen voorjaar heeft het publiek voor het eerst kennis kunnen
maken met de nieuwe Peugeot 307. Bij de introductie was de meeste
aandacht gericht op de XS en de XT, synoniemen voor comfort en
dynamiek, aangedreven door een 1.6 (80 kW) of 2.0 (100 kW)
benzinemotor of een 2.0 (66 kW) HDi-turbodiesel. Nu worden daar een
aantal nieuwe uitvoeringen aan toegevoegd zodat het 307-gamma
completer en veelzijdiger wordt.
De 307 2.0 HDi 79kW / 110pk
De 307 heeft nu naast de DW10TD-motor met een cilinderinhoud van 1998
cm3 (66 kW, 205 Nm bij 1900 omw/min) de beschikking over de
DW10ATED-motor met dezelfde cilinderinhoud, die een vermogen levert
van 79 kW (110 pk) en een maximum koppel van 250 Nm bij 1750 0mw/mm
heeft. De 2.0 HDi 110 pk-motor is voorzien van een roetfilter dat de
roetdeeltjes in de uitlaatgassen tegenhoudt en ze vervolgens met
behulp van de stof Eolys verbrandt via een speciaal proces dat alleen
bij Common rail"-motoren mogelijk is. Het roetfilter reinigt zichzelf
ongeveer elke 700 kilometer volledig automatisch. Elke 80.000 km moet
het filter vervangen worden, tegelijkertijd moet dan ook de
additieftank opnieuw met Eolys gevuld worden.
ESP (Dynamische stabiliteitscontrole)
De komende tijd zal de dynamische stabiliteitscontrole (ESP)
geleidelijk op de 307 geïntroduceerd worden. De 307 is de eerste
Franse auto waarbij gebruik gemaakt wordt van het Bosch 5.7-systeem
met proportionele elektrokleppen. Dit systeem beschikt over vier
verschillende functies. De elektronische remkrachtverdeling is een
nieuwe functie die zorgt voor een groter remeffect, meer stabiliteit
en meer comfort door rekening te houden met gemeten informatie en niet
meer met "door de computer ingeschatte" gegevens. Het ABS (ABS 5.7)
zorgt onder alle omstandigheden voor een korte remweg en het behoud
van de stabiliteit en de bestuurbaarheid van de auto tijdens het
remmen. De antislipregeling (ASR) controleert de grip van de
aangedreven wielen en zorgt voor een optimale aandrijving door een
vermindering van het motorkoppel en het afremmen van het wiel dat
doorslipt. De dynamische stabiliteitscontrole (ESP) zorgt voor het
behoud van de koersstabiliteit binnen de fysieke grenzen. Het systeem
vergelijkt de opdrachten van de bestuurder met de werkelijke situatie.
De functies ASR en ESP kunnen met een druktoets uitgeschakeld worden.
Het ESP is standaard op alle 307-modellen met de DW10ATED-motor met
roetfilter (2.0 79 kW). Het systeem is op dit moment ook als optie
leverbaar op de uitvoeringen met de 1.6 80 kW benzinemotor (met
handgeschakelde versnellingsbak) en zal geleidelijk aan ook leverbaar
worden op de 2.0 benzineversies en de 2.0 HDi 66 kW.
De 307 benzine met automatische versnellingsbak Door zijn veelzijdigheid is de 307 een auto die aan alle eisen van de automobilist kan voldoen. Nu kunnen ook de liefhebbers van een automatische versnellingsbak bediend worden, door de introductie van de 307 met de autoadaptieve AL4-versnellingsbak in combinatie met de 1.6 80 kW of de 2.0 100 kW-motor. Deze "autoadaptieve" 4-traps automaat met sequentiële bediening wordt elektronisch geregeld met zgn. "fuzzy logic"-technologie en beschikt over diverse schakelprogrammas. De elektronische eenheid analyseert het rijgedrag van de bestuurder en kiest het schakelpatroon dat het meeste past bij de rijstijl van de bestuurder en de rijomstandigheden. De automaatversies gebruiken slechts fractioneel meer brandstof.
De 307 1.4 benzine
Deze TU3JP-motor met een cilinderinhoud van 1360 cm3 heeft een
vermogen van 55 kW bij 5500 omw/min en heeft een maximum koppel van
120 Nm bij 2800 omw/min. De versnellingsbak, bandenmaat en
standaarduitrusting zijn gelijk aan die van de modellen met een 1.6
motor. De 307 1.4 is niet alleen aantrekkelijk geprijsd, maar ook
zuinig in het gebruik met een gecombineerd verbruik van 6,7 1/100 km
dat buiten de bebouwde kom zelfs terugloopt tot 5,5 L. De
maximumsnelheid bedraagt 167 km/h en de acceleratie van 0 100 km/h
vergt 15,7 seconden.
Dankzij deze uitbreiding van het gamma heeft 307 nog meer
overtuigingskracht op het gebied van rijeigenschappen en comfort
gekregen. De auto heeft veel oog voor het milieu en biedt de
inzittenden een veilig en vertrouwenwekkend gevoel in onverwachte
situaties. Dankzij de vele keuzemogelijkheden en zijn omvangrijke
veiligheidsuitrusting is de auto nu voor een nog grotere groep
interessant geworden.
De Peugeot 307 is leverbaar vanaf EUR 15.587,35/ NLG 34.350,-, de 2.0
HDi 110 pk is leverbaar vanaf EUR 22.870,52/ NLG 50.400,- en er is al
een 307 automaat vanaf EUR 18.446,17/ NLG 40.650,-.