PERSBERICHT
VNO-NCW en Nedtrain winnen Nederlandse Grand Prix Bedrijfsbladen 2001
DEN HAAG, 26 september 2001 - Tijdens een feestelijke bijeenkomst in Utrecht zijn op 25 september de winnaars bekendgemaakt van de Nederlandse Grand Prix Bedrijfsbladen 2001. Na twee keer eerder genomineerd te zijn geweest kon VNO-NCW dit jaar voor Forum de prijs voor het beste externe blad in ontvangst nemen. Pantograaf van NedTrain RB Haarlem werd voor de tweede keer uitgeroepen tot winnaar in de categorie interne bladen.
De Nederlandse Grand Prix Bedrijfsbladen wordt jaarlijks georganiseerd door de Beroepsvereniging voor Communicatie. Met deze prijs wil de Beroepsvereniging het belang van bedrijfsbladen als één van de voornaamste communicatiemiddelen van organisaties onderstrepen en daarmee bijdragen aan de professionalisering ervan. De bladen werden beoordeeld op beleid, formule en onderzoek, inhoud, vormgeving en aantrekkelijkheid. Er werden dit jaar 81 in- en externe bladen ingezonden.
Winnaars
Pantograaf van Nedtrain RB Haarlem, ingezonden door Maters & Hermsen Journalistiek, won de Grand Prix in 1999 en viel dus voor de tweede maal in de prijzen. "Het blad laat zien", aldus het juryrapport, "dat een journalistiek ingestelde redactie een vlot leesbaar blad kan maken dat past bij de doelgroep. Er is een heldere mix van lange en korte verhalen waarbij de sobere opmaak de snel geschreven berichten wonderwel ondersteunt." De doordachte en consequent gehanteerde formule gaf voor de tweede keer de doorslag bij het toekennen van de prijs.
In de categorie bladen met een externe doelgroep werd Forum van VNO-NCW uitgeroepen tot winnaar. Uit het juryrapport: "Forum oogt professioneel, divers, open en kritisch. Er is veel ruimte vrijgemaakt voor meningen, zowel van binnenuit als extern. De hoge frequentie en de toch blijvend hoge kwaliteit van de inhoud maken Forum mede tot winnaar."
Genomineerden
In de categorie interne bladen waren tevens genomineerd: Noorderpoort Nieuws (Noorderpoortcollege), Intervisie Magazine (Interpolis) Alert (Politie Midden en West Brabant), Tellus (Ministerie van VROM) en Rbij (Rabobank Nederland).
Nominaties voor externe bladen waren er ook voor Portfolio (F. van Lanschot Bankiers), Horeca XL en Grootverbruik XL (beide van Deli XL), VROM.NL (Ministerie van VROM) en Rabovisie (Rabobank Groep).
Tijd van brave bladen voorbij
De jury merkt op nog steeds veel brave saaiheid tegen te komen: bladen waarin de zender permanent aan het woord is en het journalistieke principe hoor en wederhoor niet of nauwelijks wordt toegepast. Tegelijkertijd constateert juryvoorzitter Ietje Zéguers dat er steeds meer bladen zijn die "weldadig professioneel" worden gemaakt. Met name voor de externe bladen lijkt meer budget te worden vrijgemaakt. Maar, zo waarschuwt jurylid Robbert Zantinge: "Het is niet zo dat meer budget automatisch een beter blad oplevert. Een prachtig ogend blad dat geen hoor en wederhoor toepast kan de Grand Prix niet winnen. De prijs is voor het beste blad, niet het mooiste."
Samenstelling jury
De jury van de Nederlandse Grand Prix Bedrijfsbladen 2001 bestaat uit Annelies Cuijpers (mediacoördinator Gemeente Eindhoven), Ton Jansen (R&M Research & Marketing), Edith Lommerse (Politie Haaglanden), Erik te Roller (DSM), Robbert Zantinge (Zantinge & Bolluijt communicatie) en juryvoorzitter Ietje Zéguers (Zéguers Bedrijfscommunicatie).
De inschrijftermijn voor de Nederlandse Grand Prix 2002 opent voorjaar 2002. Voor meer informatie en aanmelding kunt u contact opnemen met het verenigingsbureau van de Beroepsvereniging voor Communicatie, telefoon 070 - 346 7049 of info@communicatie.com.
- einde persbericht -