Gemeente Heumen

25-09-2001

De Verbinding week 39

Wateroverlast in Hoogenhof

Riool niet bedoeld voor afval

Sinds Hoogenhof bewoond is zijn er al diverse keren problemen geweest met de afvoer van het rioolwater. Soms heeft het tot gevolg dat toiletten vollopen en hun inhoud niet meer kan worden doorgespoeld. De problemen ontstaan meestal door het vastlopen van pompen als gevolg van vervuiling. Een aantal keren gebeurde dat als gevolg van textiel. De pompen hebben wel een versnijdingsmechanisme, maar luiers, maandverband, ondergoed en dweilen kunnen ze niet aan. Opvallend is dat het afvalwater in de riolen in Hoogenhof veel vuiler is dan elders. Ook worden er zeer veel etensresten en vetten in aangetroffen. Vet zet zich vast aan de wand en veroorzaakt uiteindelijk een verminderde berging in het riool. Degenen die de vervuiling veroorzaken krijgen overigens ook te maken met een sterke vervuiling van hun eigen rioolstelsel en een eventuele verstopping.

scheiding
Het water uit Hoogenhof wordt met behulp van twee pompen en via een persleiding rechtstreeks afgevoerd naar het industrieterrein De Hoge Brug. Hier komt het water in de pompput van het Zuiveringsschap Rivierenland, die het verder transporteert naar de rioolwaterzuivering in Nijmegen.
Hoogenhof heeft een gescheiden rioolstelsel met twee buizen: één voor het vuile water en één voor het regenwater. De eerste hoeveelheid regenwater wordt nog afgevoerd naar de zuivering, samen met het vuile water. Als het harder regent zal het teveel aan regenwater overstorten op de twee vijvers. Als pompen vastlopen wordt het water niet meer afgevoerd.

ontstopping
De ontstoppingsregeling van de gemeente gaat ervan uit dat op eigen erf door de gemeente geen werkzaamheden worden uitgevoerd en dat alle kosten voor de betrokkene zijn. Op gemeentegrond zijn in principe ook alle kosten voor de veroorzaker, tenzij de oorzaak niet ligt in het foutieve gebruik van de leiding.
Het is daarom ook voor de eigen portemonnee van belang verstandig gebruik te maken van het riool en gebruik.

Nieuw paspoort per 1 oktober

Vanaf 1 oktober 2001 gelden nieuwe regels voor paspoorten en identiteitskaarten (ID-kaart). Ze worden vanuit veiligheidsoverwegingen vanaf die datum op een centrale plaats in Nederland van de persoonlijke gegevens voorzien. Dat betekent dat het "klaar terwijl u wacht" niet meer opgaat. In de regel gaat het voortaan vier dagen duren voor het aangevraagde document kan worden opgehaald.
Een nieuw paspoort of een nieuwe ID-kaart moet persoonlijk worden aangevraagd. U moet daarvoor uw huidige paspoort of kaart meenemen en één recente foto van goede kwaliteit. Deze foto moet recht van voren zijn genomen.

kinderen
Kinderen tot achttien jaar die een paspoort willen aanvragen, hebben schriftelijke toestemming nodig van beide ouders (of degene die het gezag over het kind heeft).
Kinderen van elke leeftijd mogen een eigen paspoort hebben, maar tot en met vijftien jaar kunnen ze ook op de pas van de ouders. Om de identiteit van kinderen beter te kunnen controleren is daarvoor bij de aanvraag van een bijschrijving een pasfoto van het kind (recht van voren genomen) nodig. Daarnaast blijven schriftelijke toestemming van de andere ouder (ook als uw kind al in uw huidige paspoort staat!) en een legitimatiebewijs van de andere ouder vereist. Voor sommige landen moeten kinderen al op jongere leeftijd een eigen paspoort hebben. Uw reisbureau kan u daar meer over vertellen.

start
In verband met de invoeringsactiviteiten kunnen in de eerste week van oktober wel reisdocumenten worden aangevraagd maar nog niet worden uitgereikt. Ook kan dan nog geen gebruik worden gemaakt van de spoedprocedure die de regeling kent en waarmee het reisdocument de eerstvolgende werkdag binnen is.
Meer informatie vindt u op www.paspoortinformatie.nl. U kunt ook naar de gemeente bellen als u nog iets wilt weten: 358 83 00.

Trottoirs vrijlaten

Er komen bij de gemeente de laatste tijd wat meer klachten binnen over het parkeren van auto's op trottoirs. De politie treedt daartegen volgens de klagers te weinig op.

Auto's die op het trottoir staan belemmeren met name rolstoelers en wandelaars met kinderen de vrije doorgang. Maar het trottoir is ook een speelplaats voor kinderen. Als er auto's in de weg staan gaan kinderen uitwijken naar de rijbaan. Ook de rolstoelers en wandelaars moeten - en als er een hoge trottoirband ligt met het nodige ongemak - naar een andere doorgang zoeken.
Een verzoek dan ook aan automobilisten: parkeer op de daarvoor bedoelde plaatsen en houdt doorgangen open.

KAN-inwoner tevreden

De inwoners van het Knooppunt Arnhem-Nijmegen (KAN) zijn tevreden over de grotere woonkeuzevrijheid in het knooppuntgebied. Die conclusie wordt getrokken na een experiment waarin die vrijheid werd vergroot door het voor een deel van de woningen mogelijk te maken dat met een lager inkomen een duurder huis werd gehuurd en andersom. Meer hierover is te lezen in de nieuwskrant van het KAN van september. Informatie erover is ook te vinden op hhtp://www.kan.nl .

Gehandicaptenparkeerkaart

De invalidenparkeerkaart gaat vanaf 1 oktober
gehandicaptenparkeerkaart heten. Dat is een gevolg van een wijziging van de regeling voor deze parkeerkaart als gevolg van de invoering van een model ervan dat binnen de hele Europese Gemeenschap (EG) geldig is. Mensen met een handicap kunnen met de kaart binnen de hele EG gebruik maken van regelingen.
Tegelijk met de invoering van deze nieuwe kaart is ook de regeling zelf op enkele punten aangepast.
Meer informatie is te krijgen bij het Zorgloket in het gemeentehuis.

Heumen 'koploper'

De gemeente Heumen is uitgenodigd om tijdens een milieucongres op 3 oktober in Utrecht aanwezig te zijn als 'koploper' - een soort voorbeeld van wat op een bepaald terrein bereikt is. Op het congres zullen per provincie drie gemeenten vertellen over hun werkwijze op bepaalde facetten van milieubeleid. Voor Gelderland zijn dat Nijmegen met het project duurzaam waterbeheer, Apeldoorn met het project 'eco-factory' (een terrein met bedrijven die met duurzame ontwikkeling bezig zijn) en Heumen. De gemeente Heumen is uitgenodigd als voorbeeld van een kleine gemeente die succesvol is in pogingen om burgers te betrekken bij milieubeleid en duurzaamheid door middel van een duurzaamheidsplatform en ecoteams.

Nog vrijkaarten beschikbaar voor vrijwilligers

Op zaterdag 19 september is in Maldensteijn de voorstelling "Lintjesregen" te zien, een productie van Theater "Klapstuk" waarin het publiek meedoet. Vrijwilligers die bij Heumense organisaties werken hebben gratis toegang.
Aanvankelijk is een beperkt aantal kaarten per organisatie vergeven, maar er zijn er nog over. Belangstellende vrijwilligers kunnen zich daarom tot en met donderdag 27 september, 16.00 uur, melden bij de ontvangstbalie in het gemeentehuis. De voorstelling begint om 20.00 uur.

Gemeentehuis dicht

Op vrijdag 28 september is het gemeentehuis de hele dag gesloten.

Raadsvergadering op 27 september

De gemeenteraad vergadert op 27 september om 19.30 uur. De agenda stond in De Verbinding van 18 september en is ook te vinden op www.heumen.nl.

Afval

Op woensdag 26, donderdag 27 en vrijdag 28 september worden de huisvuilzakken opgehaald.

Oud papier
Elke donderdag tijdens schooluren staat een papiercontainer bij basisschool de Toermalijn aan de Gladiolenstraat 2a. Op woensdag 26 september haalt fanfare Wilhelmina het oud papier op in Nederasselt. Zorg dat het om 18.00 uur buiten staat. Op vrijdag 28 september van 10.00 tot 15.00 uur staat een papiercontainer bij de St. Jozefschool aan de Raadhuisstraat. Op zaterdag 29 september halen KPJ en MZC'80 oud papier op. Zorg dat het om 08.30 uur buiten staat, maar niet voor 07.00 uur.

milieustraat
Elke zaterdag van 10.00 tot 15.00 uur kunt u grof vuil brengen naar de milieustraat aan de Ambachtsweg 10 te Malden.

huisraad
Herbruikbaar huisraad kunt u thuis laten ophalen door Kringloopbedrijf Het GOED. Het GOED dat is gevestigd aan de Burchtstraat 110 te Nijmegen, zamelt in onze gemeente al het herbruikbare huisraad in, zoals meubilair, boeken en platen, potten en pannen, snuisterijen, schilderijen, kleding, gordijnen en schoenen. Het bedrijf haalt ook alle hele apparaten op, zoals wasmachines, televisies, radio's, computers, lampen, fornuizen, boilers en kachels (wit- en bruingoed). Goederen worden op afspraak binnen een week opgehaald. De goederen moeten, zonodig verpakt in dozen of zakken, op de begane grond staan. Voor een afspraak kunt u bellen met telefoonnummer (024) 645 69 04, of zelf bij de kringloopwinkel langsbrengen kan ook. De chauffeur bepaalt uiteindelijk of het huisraad dat u aanbiedt nog bruikbaar is.

kleding
Nog bruikbare kleding kunt u brengen naar de Schakel aan de Eendenpoelseweg 6b, geopend op donderdag en vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 15.00 uur. U kunt hier ook tweedehands kleding kopen. De opbrengst komt ten goede aan projecten in de derde wereld.

Collectes

In oktober worden de volgende geldinzamelingen gehouden met vergunning van B&W:
Week van 30 september: Ned. Vereniging tot Bescherming van Dieren Week van 7 oktober: Nederlandse Brandwonden Stichting Week van 28 oktober: Diabetes Fonds Nederland

Verder is vergunning verleend voor de Nationale Actie "Coins for Care" (inzameling van muntgeld dat wordt vervangen door de euro; het geld wordt besteed aan goede doelen) die loopt van 1 september 2001 tot en met februari 2002.

Commissies

W&E
De eerstvolgende vergadering van de commissie Welzijn en Educatie (W&E) is verzet van 3 oktober naar 10 oktober. Voortaan is de aanvangstijd van deze commissie 20.00 uur.

ROV
De commissie Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting (ROV) komt op 2 oktober bijeen. De vergadering begint al om 19.00 uur, een half uur eerder dan normaal dus.
Het eerste agendapunt is een hoorzitting. Degenen die zienswijzen hebben ingediend naar aanleiding van het ontwerp-bestemmingsplan "Malden-Winkelcentrum" en de toepassing van de artikel 19-procedure voor de gedeeltelijke realisering, lichten hun standpunten toe. Daarna beraadslaagt de commissie over haar advies.
Andere punten zijn de bouw van een woning aan de Hollestraat en de begroting 2002 (voor wat betreft ruimtelijke ordening).

Vergunningen

A. Aanvragen bouwvergunning
Bij B&W zijn de volgende aanvragen om bouwvergunning binnengekomen: bouw van twee erkers, Vogelenzang 5
plaatsen tijdelijke woning, Bredeweg 2
uitbreiden woning, Schatkuilsestraat 9
De publicatie van de aangevraagde bouwvergunningen is uitsluitend informatief bedoeld. Omdat op deze aanvragen nog geen beslissing is genomen bestaat nog geen mogelijkheid tot het indienen van bezwaren op grond van de Algemene wet bestuursrecht. De bouwplannen kunnen tijdens de openstellingsuren van het gemeentehuis worden ingezien bij Bouw- en woningtoezicht. Het is mogelijk dat de aanvragers hun plan nog wijzigen.

B. Bouwvergunningen
Verzonden op 13 september:
259/2001: bouw serre, Kroonsingel 37
Verzonden op 17 september:
088/2001: bouw dakkapel, Bongerd 42
Verzonden op 18 september:
076/2001: bouw woning, Grote Loef 10
Verzonden op 20 september:
310/1999: herbouw bedrijfsruimte/loods, Looistraat 61 Wie het niet eens is met een van bovengenoemde besluiten kan daartegen een bezwaarschrift indienen bij B&W binnen zes weken nadat het betreffende besluit is verzonden.

Vrijstelling uitbreiden slagerijkeuken

Hoogstraat 17
Burgemeester en wethouders van Heumen ontvingen een aanvraag om bouwvergunning voor het uitbreiden van de slagerijkeuken op het perceel kadastraal bekend gemeente Overasselt, C 2054, plaatselijk bekend Hoogstraat 17 Overasselt.
Het bouwplan past niet binnen het ter plaatse geldende bestemmingsplan Overasselt I.
Aangezien het plan wel past binnen het ontwerpbestemmingsplan Overasselt 1999 willen B&W niettemin medewerking verlenen door met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan.

Bedenkingen
De hierboven genoemde vrijstelling kan pas worden verleend nadat een ieder in de gelegenheid is gesteld bedenkingen in te dienen tegen het voornemen vrijstelling te verlenen. Dat kan schriftelijk of mondeling bij B&W van Heumen, Postbus 200, 6580 AZ Malden vanaf donderdag 27 september 2001 tot en met woensdag 24 oktober 2001. Gedurende die periode liggen de bouwplannen dagelijks van 9.00 tot 12.00 uur en op maandag bovendien van 17.00 tot 18.30 uur ter inzage bij de sector Grondgebiedzaken in het gemeentehuis.

Malden, 25 september 2001

Vrijstelling bouw kleindierenverblijf

Rijksweg 59
Burgemeester en wethouders van Heumen ontvingen een aanvraag om bouwvergunning voor de bouw van een kleindierenverblijf op het perceel kadastraal bekend gemeente Heumen A 1094, plaatselijk bekend Rijksweg 59 Malden.
Het bouwplan past niet binnen het ter plaatse geldende bestemmingsplan Buitengebied 1997. Volgens dit plan mag de nokhoogte van een kleindierenverblijf ten hoogste 3m¹ bedragen. Het plan beoogt een nokhoogte van 3,3m¹. Artikel 38 van het bestemmingsplan biedt de mogelijkheid vrijstelling te verlenen voor het met 10% afwijken van de in het plan genoemde maten.
B&W willen door toepassing van deze vrijstellingsmogelijkheid aan dit plan medewerking verlenen.

Bedenkingen
De hierboven genoemde vrijstelling kan pas worden verleend nadat een ieder in de gelegenheid is gesteld bedenkingen in te dienen tegen het voornemen vrijstelling te verlenen. Dat kan schriftelijk of mondeling bij B&W van Heumen, Postbus 200, 6580 AZ Malden vanaf donderdag 27 september 2001 tot en met woensdag 24 oktober 2001. Gedurende die periode liggen de bouwplannen dagelijks van 9.00 tot 12.00 uur en op maandag bovendien van 17.00 tot 18.30 uur ter inzage bij de sector Grondgebiedzaken in het gemeentehuis.

Malden, 25 september 2001