Alle drie Peugeots Down Under in top-6
Uitbreiding van het 307-gamma
Alle drie Peugeots Down Under in top-6
Peugeot Total vaardigde drie equipes af naar de Rally van
Nieuw-Zeeland. Down under, in de tiende wedstrijd van het World Rally
Championship, kwamen ze ook alle drie aan de finish, en wel in de
Top-6. De Finnen Harri Rovanperä en Risto Pietilainen deden de beste
zaken voor het Franse team; zij werden derde. Richard Burns (Subaru)
won voor de eerste keer dit seizoen. Met nog vier WK-ronden te gaan is
het WRC verre van beslist. Zelfs de dit jaar ongelukkige titelhouder
Marcus Grönholm heeft nog een theoretische kans om zijn
wereldkampioenschap te prolongeren.
In de wedstrijd over de gravelpaden door het heuvelachtige landschap
bij de tegenvoeters waren de Peugeots 206 WRC goed op dreef. Van de 24
klassementsproeven schreef Marcus Grönholm er vijf op zijn naam.
Didier Auriol was op twee proeven de snelste en Harri Rovanperä nam
één KP voor zijn rekening en klokte op vijf proeven de tweede tijd.
Sportdirecteur Corrado Provera reageerde echter met gemengde gevoelens
op het eindresultaat: Rovanperä derde, Grönholm vijfde en Auriol
zesde. Onze autos waren snel en betrouwbaar, maar we hebben als team
enkele foutjes gemaakt, vooral op de eerste dag. We hadden in
Nieuw-Zeeland moeten winnen en waren daartoe ook in de gelegenheid.
Het ligt dan ook niet aan onze equipes, die zich onder moeilijke
omstandigheden kranig hebben geweerd. Waarom was er dan, ondanks de
goede uitslag voor het team als geheel, toch teleurstelling te
bespeuren?
Vanwege de losse toplaag op de grintwegen wilde eigenlijk geen van de
zegekandidaten als eerste of als een van de eersten de
klassementsproeven op. Als er al enkele autos over de proeven hebben
gereden, is veel van het losse spul van de weg geveegd en heb je als
volger meer tractie op de ondergrond, verklaarde Grönholm. Door iets
later in te klokken dan de ideale tijd, kon een equipe zich in de
startvolgorde laten zakken, om zodoende op een schoon geveegd wegdek
het tijdverlies dubbel en dwars goed te maken.
Maar omdat alle toppers er net zo over dachten alleen Kenneth Eriksson
deed niet aan dat spelletje mee en zijn Hyundai lag dan ook na de
eerste dag aan de leiding , gingen de tactische calculaties niet
altijd op. Provera gaf in dit verband toe dat het team een fout had
gemaakt, waarvan met name Grönholm het slachtoffer werd.
Maar gelukkig ging het niet alleen om tactiek, zo legde Harri
Rovanperä uit: Tommi Mäkinen, Colin McRae en Carlos Sainz waren vóór
mij gestart. Maar door hun uiteenlopende rijstijlen was er niet eens
sprake van een schone lijn op de proeven. Wat de een schoon veegde,
harkte de ander er bij wijze van spreken weer op. Dus ik had niet het
idee dat ik voordeel kon putten uit mijn starttijd.
Didier Auriol kwam weliswaar goed opzetten, maar door een problem met
de stuurbekrachtiging Het was daardoor zwaar werken. viel hij terug
naar de elfde plaats.
Op dag 2 ging het schoonmaak-verhaal voor Rovanperä wel op. Hij
profiteerde van het plus aan tractie en klom van de twaalfde plaats
sterk op naar de derde positie. De Michelins deden het ook heel goed
op de schone lijn. Maar als je daarvan afweek, ging je meteen
vreselijk dwars, alsof je opeens op knikkers terecht kwam. Het was
stuivertje wisselen met teamgenoot Grönholm, die door zijn vroege
starttijden tot de vegers behoorde en van de tweede plaats naar de
vijfde duikelde. Frustrerend, want de 206 voelde fantastisch aan. Dat
de startvolgorde enorm kon uitmaken, illustreerde Auriol, nummer elf
aan de startstreep. De Fransman vloog omhoog in het klassement; op KP
9, de eerste proef van de tweede dag, verruilde Auriol zijn elfde plek
al voor de zesde!
In de finale, met acht proeven, bleven de puntenrangen voor wat de
rijders betreft ongewijzigd. Grönholm viel aan, maar maakte in zijn
enthousiasme een valse start op een van de KPs. De tien tellen
straftijd deden hem weer terugvallen naar zijn uitgangspositie vijfde.
Ook Rovanperä had zijn momentje. Hij liet in een krappe bocht de motor
afslaan en verloor vervolgens nog wat tijd door een halve spin. Alleen
Auriol had een foutloze en probleemloze dag. Tommi Mäkinen zat te ver
achter me om een bedreiging te vormen. De vijfde plek was voor mij
onbereikbaar, dus ik concentreerde me op het vasthouden van de zesde
positie.
Het seizoenseinde is al over acht weken, maar in die periode hebben de
WK-gangers nog vier rallys af te werken, een gigantische taak. Eerst
gaat het naar Sanremo en omgeving, waar Gilles Panizzi weer door
Peugeot zal worden ingezet. Hij won daar immers vorig jaar...
Uitslag Rally van Nieuw-Zeeland
1. Burns/Reid (GB/GB), Subaru Impreza
2. McRae/Grist (GB/GB), Ford Focus
3. Rovanperä/Pietilainen (SF/SF), Peugeot 206
4. Sainz/Moya (E/E), Ford Focus
5. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 206
6. Auriol/Giraudet (F/F), Peugeot 206
Stand wereldkampioenschap rijders:
1. Tommi Mäkinen 40
2. Colin McRae 40
3. Richard Burns 31
4. Carlos Sainz 30
5. Harri Rovanperä 27
6. Marcus Grönholm 16
7. François Delecour 14
8. Didier Auriol 11
9. Petter Solberg 9
10. Freddy Loix 9
11. Armin Schwarz 7
12. Gilles Panizzi 6
Stand wereldkampioenschap fabrikanten:
1. Ford 76
2. Mitsubishi 66
3. Subaru 46
4. Peugeot 44
5. Skoda 15
6. Hyundai 10
Volgende wedstrijd: (Sanremo) Rally van Italië, 4-7 oktober 2001
Utrecht, 24 september 2001
Uitbreiding van het 307-gamma
Afgelopen voorjaar heeft het publiek voor het eerst kennis kunnen
maken met de nieuwe Peugeot 307. Bij de introductie was de meeste
aandacht gericht op de XS en de XT, synoniemen voor comfort en
dynamiek, aangedreven door een 1.6 (80 kW) of 2.0 (100 kW)
benzinemotor of een 2.0 (66 kW) HDi-turbodiesel. Nu worden daar een
aantal nieuwe uitvoeringen aan toegevoegd zodat het 307-gamma
completer en veelzijdiger wordt.
De 307 2.0 HDi 79kW/110pk
De 307 heeft nu naast de DW10TD-motor met een cilinderinhoud van 1998
cm3 (66 kW, 205 Nm bij 1900 omw/min) de beschikking over de
DW10ATED-motor met dezelfde cilinderinhoud, die een vermogen levert
van 79 kW (110pk) en een maximum koppel van 250 Nm bij 1750 omw/min
heeft. De 2.0 HDi 110 pk-motor is voorzien van een roetfilter dat de
roetdeeltjes in de uitlaatgassen tegenhoudt en ze vervolgens met
behulp van de stof Eolys verbrandt via een speciaal proces dat alleen
bij "Common rail"-motoren mogelijk is. Het roetfilter reinigt zichzelf
ongeveer elke 700 kilometer volledig automatisch. Elke 80.000 km moet
het filter vervangen worden, tegelijkertijd moet dan ook de
additieftank opnieuw met Eolys gevuld worden.
ESP (Dynamische stabiliteitscontrole)
De komende tijd zal de dynamische stabiliteitscontrole (ESP)
geleidelijk op de 307 geïntroduceerd worden. De 307 is de eerste
Franse auto waarbij gebruik gemaakt wordt van het Bosch 5.7-systeem
met proportionele elektrokleppen. Dit systeem beschikt over vier
verschillende functies.
De elektronische remkrachtverdeling is een nieuwe functie die zorgt
voor een groter remeffect, meer stabiliteit en meer comfort door
rekening te houden met "gemeten" informatie en niet meer met "door de
computer ingeschatte" gegevens.
Het ABS (ABS 5.7) zorgt onder alle omstandigheden voor een korte
remweg en het behoud van de stabiliteit en de bestuurbaarheid van de
auto tijdens het remmen.
De antislipregeling (ASR) controleert de grip van de aangedreven
wielen en zorgt voor een optimale aandrijving door een vermindering
van het motorkoppel en het afremmen van het wiel dat doorslipt.
De dynamische stabiliteitscontrole (ESP) zorgt voor het behoud van de
koersstabiliteit binnen de fysieke grenzen. Het systeem vergelijkt de
opdrachten van de bestuurder met de werkelijke situatie. De functies
ASR en ESP kunnen met een druktoets uitgeschakeld worden.
Het ESP is standaard op alle 307-modellen met de DW10ATED-motor met
roetfilter (2.0 79 kW). Het systeem is op dit moment ook als optie
leverbaar op de uitvoeringen met de 1.6 80 kW benzinemotor (met
handgeschakelde versnellingsbak) en zal geleidelijk aan ook leverbaar
worden op de 2.0 benzineversies en de 2.0 HDi 66 kW.
De 307 benzine met automatische versnellingsbak
Door zijn veelzijdigheid is de 307 een auto die aan alle eisen van de
automobilist kan voldoen. Nu kunnen ook de liefhebbers van een
automatische versnellingsbak bediend worden, door de introductie van
de 307 met de autoadaptieve AL4-versnellingsbak in combinatie met de
1.6 80 kW of de 2.0 100 kW-motor.
Deze "autoadaptieve" 4-traps automaat met sequentiële bediening wordt
elektronisch geregeld met zgn. "fuzzy logic"-technologie en beschikt
over diverse schakelprogramma's. De elektronische eenheid analyseert
het rijgedrag van de bestuurder en kiest het schakelpatroon dat het
meeste past bij de rijstijl van de bestuurder en de rijomstandigheden.
De automaatversies gebruiken slechts fractioneel meer brandstof.
De 307 1.4 benzine
Deze TU3JP-motor met een cilinderinhoud van 1360 cm3 heeft een
vermogen van 55 kW bij 5500 omw/min en heeft een maximum koppel van
120 Nm bij 2800 omw/min.
De versnellingsbak, bandenmaat en standaarduitrusting zijn gelijk aan
die van de modellen met een 1.6 motor. De 307 1.4 is niet alleen
aantrekkelijk geprijsd, maar ook zuinig in het gebruik met een
gecombineerd verbruik van 6,7 l / 100 km dat buiten de bebouwde kom
zelfs terugloopt tot 5,5 l. De maximum snelheid bedraagt 167 km/h en
de acceleratie van
0 - 100 km/h vergt 15,7 seconden.
Dankzij deze uitbreiding van het gamma heeft de 307 nog meer
overtuigingskracht op het gebied van rijeigenschappen en comfort
gekregen. De auto heeft veel oog voor het milieu en biedt de
inzittenden een veilig en vertrouwenwekkend gevoel in onverwachte
situaties. Dankzij de vele keuzemogelijkheden en zijn omvangrijke
veiligheidsuitrusting is de auto nu voor een nog grotere groep
interessant geworden.
De Peugeot 307 is leverbaar vanaf EUR 15.587,35/ NLG 34.350,-, de 2.0
HDi 110 pk is leverbaar vanaf EUR 22.870,52/ NLG 50.400,- en er is al
een 307 automaat vanaf EUR 18.446,17/ NLG 40.650,-.
Utrecht, september 2001