Uniek in Nederland: spraakgestuurde file-informatie via 0900-9395
(25 september 2001)
Vorige week lanceerde het nog jonge bedrijf YPCA (Your Personal Call
Assistant) uit Leidschendam een volledig spraakgestuurde
file-informatiedienst. De spraakgestuurde file-informatiedienst is
uniek in Nederland en maakt gebruik van de nieuwste technieken op het
gebied van spraakherkenning en spraaksynthese.
Het gebruik van de dienst is uiterst simpel. Via het telefoonnummer
0900-9395 kan door uitsluitend het wegnummer in te spreken,
bijvoorbeeld "A 12, binnen enkele seconden actuele file-informatie
worden verkregen. Bij het opgeven van de snelweg spreekt de beller met
een computer, die herkent wat de beller zegt. Een computerstem leest
vervolgens de file(s) voor.
Do nieuwe dienst wordt door YPCA aangeboden voor 99ct per gesprek. Per
gesprek kan informatie over 2 snelwegen worden opgevraagd. Hierbij
wordt gebruik gemaakt van do actuele file-informatie van het Traffic
Information Centre (TIC).
De dienst biedt met name mobiele bellers die veelal onderweg zijn
gemak en veiligheid. Immers automobilisten kunnen met behulp van deze
techniek hun handen aan het stuur houden en hun ogen op de weg.
Daarnaast is do dienst voordelig omdat de beller binnen enkele
seconden beschikt over de gewenste file-informatie en geen langdurige
en ingewikkelde menustructuren hoeft te doorlopen voordat de gewenste
informatie is verkregen.
Do file-informatiedienst is ontwikkeld door KPN Research in
Leidschendam. Volgens KPN onderzoeker Victor Huisman is
file-informatie bij uitstek geschikt voor spraakherkenning. "De kunst
is de beperking van de technologie te leren kennen en op basis daarvan
iets nuttigs te ontwikkolen. Een computer kan lang niet alles. Zo
worden lange verhalen nog niet door de computer begrepen, maar korte
namen, nummers en aanduidingen echter we1, aldus Huisman.