NEDAFVALONDERNEMING
Financiele zekerheid milieubeheer treft bedrijfsleven
PERSBERICHT Prinsenbeek, 25 september 2001Vereniging Nederlands Afvalondernemingen voorziet willekeur en concurren-tievervalsing
FINANCIELE ZEKERHEID MILIEUBEHEER TREFT BEDRIJFSLEVEN
Minister Pronk is voornemens om op korte termijn het besluit
Financiële zekerheid milieubeheer in te voeren. Hiermee zadelt hij
goedwillende en professionele bedrijven volstrekt onnodig op met
torenhoge kosten. Volgens de Vereniging Nederlandse Afvalondernemingen
is het besluit niet onderbouwd en slecht uitgewerkt. Hierdoor breekt
een periode aan van onzekerheid voor bedrijven in onder meer de
afvalsector.
De Vaste Kamercommissie van VROM zal donderdag 27 september met de
Minister overleg hebben over dit besluit. De Vereniging Nederlandse
Afvalondernemin-gen (VNAO) vreest dat veel gemeenten en provincies
straks in de milieuver-gunning voorschriften opnemen, die bedrijven
ertoe dwingen financiële garanties af te geven voor eventuele
milieuschade en het niet nakomen van vergunningvoorschriften. De
gemeenten en provincies bepalen hoe hoog het bedrag moet zijn en op
welke wijze deze zekerheid wordt geboden (borg, bankgarantie etc.).
Deze bevoegdheid kan verstrekkende gevolgen krijgen. Immers, vele
overheden zullen, volstrekt overbodig, beslagleggen op enorme
bedragen. Andere gemeenten en provincies zullen daarvan wellicht geen
gebruik maken. Het gevolg daarvan is dat bepaalde bedrijven
buitenproportioneel worden benadeeld. Tevens kunnen volstrekte
willekeur en concurrentieverschillen optreden, omdat een en ander
geheel ter beoordeling wordt gelaten aan de verschillende overheden.
Handhaving schiet tekort
Volgens André Donders, directeur van de Vereniging Nederlandse
Afvalonder-nemingen, is niet onderbouwd waarom dit besluit nodig is.
Uit onderzoeken in opdracht van VROM blijkt namelijk dat er in dit
verband sprake is van gemiddeld één milieuschadegeval per jaar. De
gemiddelde schade bedraagt NLG 400.000,--. Uiteraard vinden wij ook
dat de overheid in principe niet hoeft op te draaien voor dergelijke
schade. Maar om, met deze bedragen in het achterhoofd, ongeveer 20.000
bedrijven zwaar te gaan belasten, is buiten alle proporties, aldus
Donders. Handhaving, daar draait het allemaal om. Als er sprake is van
een effectieve handhaving en dus ook bij illegale bedrijven, zijn dit
soort regelingen volstrekt overbodig. Blijkbaar heeft de overheid
weinig vertrouwen in haar eigen handhavingscapaciteiten en vindt men
het nodig dit af te wentelen op het bedrijfsleven.
Willekeur
Donders vermoedt dat achter deze AMvB vooral een stuk symboolpolitiek
schuil gaat. Met de afschuwelijke rampen in Enschede en Volendam in
het achterhoofd lijkt de overheid een daad te moeten stellen. Zij
vergeet hier-bij dat nu slechts de professionele bedrijven worden
aangepakt en dat juist bij die verschrikkelijke rampen de falende
handhaving en lokale gedoogpoli-tiek een belangrijke rol heeft
gespeeld. Het bedrijfsleven krijgt de zwarte piet toegeschoven. Vele
lagere overheden zullen, zeker met deze ram-pen in het achterhoofd,
van het besluit gebruik maken. Men zal ieder immers ieder financieel
risico willen uitsluiten. Dit betekent dat professionele bedrijven met
een deugdelijke milieuvergunning, die hun zaken goed op orde hebben,
worden geconfronteerd met onnodige financiële lasten, terwijl de
regeling eigenlijk bedoeld is voor een zeer kleine groep
achterblijvers, die niet via dit besluit kan worden aangepakt. Hiermee
schiet de regeling zijn doel voorbij.
Concurrentievervalsing
Donders is voorts verontwaardigd over het feit dat voor
overheidsbedrijven een uitzondering wordt gemaakt. Vooral op ons
werkterrein zijn nog vele overheidsbedrijven actief die nu wederom een
concurrentievoordeel in de schoot geworpen krijgen, omdat particuliere
bedrijven wel en overheidsbe-drijven geen zekerheid hoeven te
stellen.