2001-09-21: Voorlichtingscampagne OoievaarsFonds van start
Met de distributie van 100.000 brochures, posters en de eerste
uitzending van de spot op TV-West gaat de voorlichtingscampagne over
het OoievaarsFonds op maandag 24 september van start. Het
OoievaarsFonds is een nieuwe overkoepelende naam voor diverse
financiële regelingen van de gemeente Den Haag voor inwoners met een
laag inkomen. Haagse burgers met een inkomen tot 130% van het
minimumloon kunnen de tegemoetkomingen uit het Ooievaarsfonds
aanvragen.
Uniek aan de voorlichtingscampagne is dat alle regelingen onder één
noemer zijn ondergebracht: het OoievaarsFonds. Bovendien is de
aanvraagprocedure sterk vergemakkelijkt. Met één aanvraagformulier
kunnen alle tegemoetkomingen uit het OoievaarsFonds èn de Ooievaarspas
tegelijkertijd worden aangevraagd. Het aanvraagformulier zit in de
brochure OoievaarsFonds. Binnenkort zal dit aanvraagformulier ook op
internet te vinden zijn.
De looptijd van de campagne is van 24 september tot en met 14 december
2001. Het opvallendste onderdeel van de campagne is een commercial van
30 seconden, die elke doordeweekse dag een aantal keren te zien zal
zijn op TV West. De eerste uitzendingen zijn 24 september om 07.25 en
19.24 uur. De doelgroepen van de campagne zijn divers en vaak moeilijk
te bereiken. Mede daarom is gekozen voor een benadering via diverse
kanalen. De TV-commercial is een animatiefilm, waarin de vergoedingen
uit het fonds op een lichtvoetige toon worden belicht. De figuren uit
de TV-commercial spelen ook een rol in het foldermateriaal en de
advertenties op Haagse bussen en in huis-aan-huisbladen.
In de commercial en de advertenties wordt verwezen naar de brochure
OoievaarsFonds, die in stadsdeelkantoren en bibliotheken klaar ligt.
Intermediaire organisaties en scholen krijgen na 24 september
brochures toegezonden ter verspreiding. Cliënten van de dienst Sociale
Zaken en Werkgelegenheidsprojecten ontvangen een brief met informatie
over het OoievaarsFonds. In deze brief staat vermeld welke
tegemoetkomingen zij automatisch krijgen en voor welke zij nog een
aanvraag in moeten dienen.
De campagne komt voort uit de aanbevelingen van de Commissie
Onderwijs, Sociale Zaken, Werkgelegenheidsbevordering en
Integratiebeleid bij de behandeling van de armoedemonitor. Één van de
belangrijkste aanbevelingen voor de komende jaren is het verminderen
van het "niet-gebruik" van bestaande regelingen. Zo is de Ooievaarspas
sinds jaar en dag een wel bekend fenomeen in Den Haag. Echter de
andere financiële regelingen zijn bij veel mensen nog onvoldoende
bekend. De dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten start
daarom een voorlichtingscampagne om de regelingen meer bekendheid te
geven en om het aantal aanvragen te vergroten. Daartoe zijn de
regelingen onder één noemer gebracht: het OoievaarsFonds. Hierdoor
liften de regelingen mee op de grote naamsbekendheid van de
Ooievaarspas.
Het OoievaarsFonds biedt tegemoetkomingen voor:
*
de contributie van een sportclub of culturele vereniging voor kinderen
van 4 tot 18 jaar;
*
eigen bijdrage voor kinderen van 2,5 tot 4 jaar op de voorschool;
*
indirecte schoolkosten voor kinderen in het basisonderwijs;
*
indirecte studiekosten voor kinderen tot 18 jaar in het voortgezet
onderwijs.
Ouderen en mensen met een handicap kunnen een tegemoetkoming krijgen
uit het OoievaarsFonds voor aanschaf of reparatie van duurzame
gebruiksgoederen of medische behandeling van hun huisdier.
21 september 2001
last update: 1 oktober 2001 ;pag.: 8668; auteur: 77