TROS

Dittrich (D'66) pleit voor wetswijziging letselschade

Naar aanleiding van TROS-programma RADAR:
TWEEDE KAMERLID DITTRICH (D'66) PLEIT VOOR WETSWIJZIGING

LETSELSCHADE

De extra lange uitzending van het TROS-programma RADAR heeft maandag 24 september jl. tot honderden reacties geleid, zowel via de speciale RADAR-telefoonlijn als ook via de internetpagina www.trosradar.nl. De uitzending ging over de dubieuze rol van verzekeraars bij de uitkering van letselschade. Diverse sprekers bevestigen dat grote Nederlandse verzekeringsmaatschappijen moedwillig het uitbetalen van schadevergoedingen traineren. Hierbij deinzen ze niet terug voor omkoping, aldus letselschade-advocaat Sieswerda, voorzitter van de werkgroep Artsen-Advokaten in het TROS tv-programma RADAR. Volgens Sieswerda gebeurt dit op grote schaal en zijn grote maatschappijen hierbij betrokken.
In de TROS-uitzending was onder meer Tweede Kamerlid Boris Dittrich (D'66) te gast. Dittrich noemt het 'ten hemelschrijend dat mensen stelselmatig worden uitgerookt'. Dittrich zal de minister van Justitie om een onderzoek vragen dat moet vaststellen hoe lang letselschadezaken lopen. Het onderzoek zou volgens Dittrich moeten leiden tot een wetswijziging welke onder meer regelt dat verzekeraars eerder overgaan tot het uitbetalen van een voorschot.

Slachtoffers worden gemiddeld tien jaar lang aan het lijntje gehouden volgens letselschadeadvocaat Lietaert Peerbolte: 'Ik heb nog nooit een dossier gezien waarbij de verzekeringsmaatschappij zegt dat het proces te lang duurt (...) Ze passeren een morele grens'. Zijn mening wordt gedeeld door collega-advocaat Sieswerda. 'Een arts-deskundige die slachtoffers teveel in het gelijk stelt kan rekenen op aanzienlijk minder werk van de verzekeringsmaatschappijen.' Uit de onthullende uitzending van RADAR blijkt dat deze praktijken aan de orde van de dag zijn. Zo is advocaat Sieswerda zelf al driemaal mondeling en één keer schriftelijk gevraagd mee te werken aan een schikking in het voordeel van de verzekeringsmaatschappij.
In een reactie geeft verzekeraar Nationale Nederlanden toe in het verleden fouten te hebben gemaakt, maar ontkent de zware aantijgingen. De maatschappij kondigde in de uitzending ander beleid aan. Nationale Nederlanden wil sneller voorschotten gaan uitbetalen en werkt aan een proef met mediaton (bemiddeling).

Noot voor de redactie (