TROS
Dittrich (D'66) pleit voor wetswijziging letselschade
Naar aanleiding van TROS-programma RADAR:
TWEEDE KAMERLID DITTRICH (D'66) PLEIT VOOR WETSWIJZIGING
LETSELSCHADE
De extra lange uitzending van het TROS-programma RADAR heeft maandag
24 september jl. tot honderden reacties geleid, zowel via de speciale
RADAR-telefoonlijn als ook via de internetpagina www.trosradar.nl.
De uitzending ging over de dubieuze rol van verzekeraars bij de
uitkering van letselschade. Diverse sprekers bevestigen dat grote
Nederlandse verzekeringsmaatschappijen moedwillig het uitbetalen van
schadevergoedingen traineren. Hierbij deinzen ze niet terug voor
omkoping, aldus letselschade-advocaat Sieswerda, voorzitter van de
werkgroep Artsen-Advokaten in het TROS tv-programma RADAR. Volgens
Sieswerda gebeurt dit op grote schaal en zijn grote maatschappijen
hierbij betrokken.
In de TROS-uitzending was onder meer Tweede Kamerlid Boris Dittrich
(D'66) te gast. Dittrich noemt het 'ten hemelschrijend dat mensen
stelselmatig worden uitgerookt'. Dittrich zal de minister van Justitie
om een onderzoek vragen dat moet vaststellen hoe lang
letselschadezaken lopen. Het onderzoek zou volgens Dittrich moeten
leiden tot een wetswijziging welke onder meer regelt dat verzekeraars
eerder overgaan tot het uitbetalen van een voorschot.
Slachtoffers worden gemiddeld tien jaar lang aan het lijntje gehouden
volgens letselschadeadvocaat Lietaert Peerbolte: 'Ik heb nog nooit een
dossier gezien waarbij de verzekeringsmaatschappij zegt dat het proces
te lang duurt (...) Ze passeren een morele grens'. Zijn mening wordt
gedeeld door collega-advocaat Sieswerda. 'Een arts-deskundige die
slachtoffers teveel in het gelijk stelt kan rekenen op aanzienlijk
minder werk van de verzekeringsmaatschappijen.' Uit de onthullende
uitzending van RADAR blijkt dat deze praktijken aan de orde van de dag
zijn. Zo is advocaat Sieswerda zelf al driemaal mondeling en één keer
schriftelijk gevraagd mee te werken aan een schikking in het voordeel
van de verzekeringsmaatschappij.
In een reactie geeft verzekeraar Nationale Nederlanden toe in het
verleden fouten te hebben gemaakt, maar ontkent de zware aantijgingen.
De maatschappij kondigde in de uitzending ander beleid aan. Nationale
Nederlanden wil sneller voorschotten gaan uitbetalen en werkt aan een
proef met mediaton (bemiddeling).
Noot voor de redactie (