Euronext Brussels

Euronext deelt mee - 24/09/2001

Roularta Media Group Realiseert - Positief Resultaat Niettegenstaande - Niet-Geactiveerde Lanceerkosten

Roularta Media Group Realiseert - Positief Resultaat Niettegenstaande
- Niet-Geactiveerde Lanceerkosten
Roularta Media Group realiseert in het eerste halfjaar van 2001 een licht positief resultaat rekening houdend met een dalende reclamemarkt, stijging van papierprijzen en tal van nieuwe initiatieven waarvan de lanceerkosten niet werden geactiveerd.

De resultaten van het eerste semester 2001 kunnen vergeleken worden met die van vorig jaar indien voor 2000 eveneens rekening wordt gehouden met de geconsolideerde cijfers van Mercator Printing Group. De fusie van MPG werd juridisch pas gerealiseerd in september 2000 zodat het effect ervan nog niet werd getoond in de officiële cijfers van H1 2000. De fusie werd echter retroactief van kracht per 1/1/2000. Om te kunnen vergelijken publiceren wij dan ook de reële cijfers van 2000 pro forma (niet-geauditeerd).

De omzet steeg van 218 mio euro tot 225,6 mio euro (+ 3,3 %). De netto courante cashflow bedroeg 14,6 mio euro tegenover 21,1 mio euro in 2000 (- 31 %), maar rekening houdend met de niet-geactiveerde lanceerkosten van de nieuwe initiatieven bedroeg de netto courante cashflow 19,4 mio euro tegenover 21,5 mio euro vorig jaar of een daling van slechts 9,7 %. De bruto cashflow exclusief lanceerkosten daalt slechts met 3,8 % (van 21,2 naar 20,4 mio euro). De netto courante winst vóór belastingen bedroeg 10,4 mio euro tegenover 18 mio euro vorig jaar (- 42,4 %) maar rekening houdend met de lanceerkosten was het verschil maar 14,6 % (15,8 mio euro tegenover 18,4 mio euro).
De netto courante winst bedroeg 3,9 mio euro tegenover 10,6 mio euro vorig jaar (- 62,6 %) maar rekening houdend met de lanceerkosten was het verschil maar 18,3 % (9 mio euro tegenover 11 mio euro).

Commentaar bij de kerncijfers

De omzet van het eerste halfjaar 2001 steeg met 3,3 %. Deze stijging is o.a. het gevolg van een wijziging in de consolidatie van VTV (optical disc business) dat nu voor 100 % wordt opgenomen i.p.v. 50 % gezien RMG zijn participatie heeft opgedreven tot 2/3 i.p.v. 50 %.

De gratisbladen

De omzet van de divisie gratisbladen blijft lichtjes groeien (+ 1,40 %) dank zij het weekblad De Zondag dat nu overal in Nederlandstalig België met succes is geïntroduceerd.

Intussen zijn de resultaten van de nieuwe CIM-enquête bekend gemaakt. Het CIM (Centrum voor Informatie over de Media), een tripartiet van media, adverteerders en reclamebureaus, geeft officiële bereikcijfers over de media.


* De Streekkrant/De Weekkrant heeft nu 3.567.000 lezers (status-quo).

* Steps blijft status-quo met 1.032.000 lezers.
* Het nieuwe weekblad De Zondag krijgt voor het eerst bereikcijfers : 830.000, meteen één van de grootste media van het land, ook al waren nog niet alle edities gelanceerd op het moment dat de enquête van start ging.

De magazines

De reclame-omzet van de magazines vertoont een lichte daling (- 4,35 %)

De nieuwe CIM-cijfers tonen echter een positieve trend.
* Knack groeit naar 736.000 lezers (+ 2 %) en Weekend Knack naar 623.000 lezers (+ 7 %).
* Trends/Trends-Tendances is status-quo met 226.000 lezers.
* Het nieuwe maandblad Bizz haalt meteen 119.000 lezers.
* Sport Magazine groeit met 3 % naar 424.000 lezers (+ 15 % indien men rekening houdt met de lezers vanaf 12 jaar).
* Télépro groeit met 12 % naar 566.000 lezers.
* Plus (voorheen Onze Tijd/Notre Temps) groeide met 1 % naar 444.000 lezers.

* Le Vif/LExpress is de enige daler met 480.000 lezers (- 9 %)
In Nederland groeit de omzet van Plus met 20 % en in Noorwegen groeide de omzet van VI Over 60 met 39,5 %. Beide titels beginnen een mooie bijdrage tot het resultaat te leveren.

De kranten


* De Krant van West-Vlaanderen heeft nu 424.000 CIM-lezers : + 35 % o.a. dank zij de integratie van Het Wekelijks Nieuws. De Krant van West-Vlaanderen heeft nu meer lezers dan Belang van Limburg, dan Gazet van Antwerpen en dan Het Volk.

Televisie en radio

VMM (VTM, Kanaal 2, Jim TV, Radio Mango en Top Radio) realiseerde dezelfde omzet als in de eerste helft van vorig jaar. De EBIT verbeterde echter met 11,7 % (17,7 miljoen euro) en het nettoresultaat met 38,1 % (9,2 miljoen euro). In de kosten zijn reeds de lanceerkosten van Jim TV en ook van Q-Music vervat. VMM heeft begin september eindelijk de licentie voor de nieuwe en eerste privé-radiozender verkregen en plant de lancering van Q-Music op 12 november van dit jaar.

Kanaal Z groeit met 8,5 % dank zij de lancering van het Franstalige programma Canal Z. Er moet echter rekening gehouden worden met een vertraging van de reclame uit de financiële en IT-sector.

Met de verschillende regionale TV-zenders zijn de besprekingen intussen ver gevorderd om de nieuwe licentieperiode van 9 jaar op een gezonde basis aan te vatten. De situatie is in het jaar 2001 echter nog niet gewijzigd.

Nieuwe media

In 2001 wordt geïnvesteerd in de lancering van de nieuwe on line telefoongids Easy.be. De verkoop in de verschillende sectoren is gestart en vooral de immobiliën en de autowereld zorgen voor de eerste omzet.

Anderzijds wordt verder gewerkt aan de content-sites Knack.be, Trends.be naast de community sites het.beleggers.net, het.gastronomen.net en het.reiswijzers.net.

Mercator Printing Group

Na een jaar van herstructurering begint Mercator Printing Group stilaan betere resultaten te realiseren. In vergelijking met het eerste half jaar van 2000 verbetert het netto-resultaat met 890.000 euro en het operationeel resultaat verbetert met 3.464.000 euro.

Vogue Trading Video (optical discs : CDs, CD-roms, DVDs, .) Bleef in de eerste helft van 2001 status-quo qua omzet alhoewel in de consolidatie de omzet verdubbelt, gezien nu 100 % van de omzet wordt geconsolideerd tegenover 50 % verleden jaar.

Vooruitzichten

In de tweede helft van 2001 verwacht RMG een groei van de industriële activiteiten. Na een eerder langzame start, is de bezetting van de persen van Mercator Printing Group verbeterd. En ook de optical disc-business is opnieuw beginnen groeien zodat de vooropgezette omzet van 30 miljoen euro dit jaar wordt gerealiseerd. In de afdeling industrie voorziet RMG dan ook een verbetering van het resultaat.

De tweede helft van het jaar is goed gestart voor VMM met een heel sterk derde trimester (omzet + 10 %). In het voorjaar is de nieuwe zender JIM-TV gestart en de nieuwe radio-zender Q-Music begint omzet te maken in november maar zal in 2001 nog niet rendabel zijn gezien de aanloopkosten.

RMG moet voor het volledig jaar rekening houden met zijn aandeel in de lanceerkosten van het nieuwe gratis dagblad Metro, het nieuwe maandblad Lenz in Duitsland, het nieuwe maandblad Grande en de start van de nieuwe on line telefoongids Easy.be, activiteiten die in het eerste semester van 2000 nog niet bestonden. Ook in Portugal wordt verder geïnvesteerd in nieuwe edities van de Portugese streekkrant Jornal da Região.

Samen betekent dit 5,4 miljoen euro aan investeringen in nieuwe initiatieven. Zij beperken het resultaat op korte termijn, maar maken het mogelijk nieuwe markten te veroveren en de toekomstige rendabiliteit te versterken.

Het is nog niet duidelijk hoe de reclamemarkt zal evolueren in de komende maanden gezien de recente gebeurtenissen.

Het blijft essentieel de resultaten te bekijken van de activiteiten exclusief de lanceringen. De investeringen in de nieuwe initiatieven worden door Roularta Media Group niet geactiveerd en meteen in kosten genomen. Alle projecten worden systematisch geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd.

Verslag van de commissaris

Wij hebben in het kader van ons controlemandaat een beperkt nazicht uitgevoerd overeenkomstig de aanbeveling van het Instituut der Bedrijfsrevisoren, van de tussentijdse geconsolideerde balans en resultatenrekening van de NV ROULARTA MEDIA GROUP per 30 juni 2001 welke een geconsolideerd balanstotaal van 378 167 (-000) EUR en een geconsolideerde winst van 1 680 (-000) EUR vertoont. Dit nazicht bestond hoofdzakelijk uit de analyse, de vergelijking en de bespreking van de financiële informatie en was bijgevolg minder uitgebreid dan een volkomen controle met het oog op de waarmerking van de jaarrekening.

Voor de gegevens van de subconsolidatie van de NV Mercator Printing Group werd door de commissaris van de NV Mercator Printing Group geen audit opinie verstrekt. De contributie van de subconsolidatie van de NV Mercator Printing Group tot de geconsolideerde semestriële toestand van de groep bedraagt 71 755 (-000) EUR in het geconsolideerd balanstotaal en -366 (-000) EUR in het geconsolideerd resultaat. Onder voorbehoud van het ontbreken van een audit opinie t.a.v. de gegevens van de subconsolidatie van de NV Mercator Printing Group zijn er bij dit beperkt nazicht geen gegevens aan het licht gekomen die aanleiding zouden kunnen geven tot belangrijke aanpassingen van de geconsolideerde semestriële toestand van de groep. Antwerpen, 20 september 2001 BV o.v.v. CVBA DELOITTE & TOUCHE BEDRIJFSREVISOREN Commissaris
Vertegenwoordigd door
de heer Jos Vlaminckx
Contactpersonen
Rik DE NOLF
Tel : 32+ 51/266 323
Fax : 32+ 51/266 593
e-mail: rik.de.nolf@roularta.be

Jean Pierre DEJAEGHERE
Tel : 32+ 51/266 326
Fax : 32+ 51/266 627
e-mail: jean.pierre.dejaeghere@roularta.be URL Roularta Media Group : www.roularta.be

In Bijvoegsel : Geconsolideerde cijfers

Bron: Roularta Media Group Provider: Euronext Brussels