Euronext Brussels
Euronext deelt mee - 24/09/2001
Roularta Media Group Realiseert - Positief Resultaat Niettegenstaande - Niet-Geactiveerde Lanceerkosten
Roularta Media Group Realiseert - Positief Resultaat Niettegenstaande
- Niet-Geactiveerde Lanceerkosten
Roularta Media Group realiseert in het eerste halfjaar van 2001 een
licht positief resultaat rekening houdend met een dalende
reclamemarkt, stijging van papierprijzen en tal van nieuwe
initiatieven waarvan de lanceerkosten niet werden geactiveerd.
De resultaten van het eerste semester 2001 kunnen vergeleken worden met die van vorig jaar indien voor 2000 eveneens rekening wordt gehouden met de geconsolideerde cijfers van Mercator Printing Group. De fusie van MPG werd juridisch pas gerealiseerd in september 2000 zodat het effect ervan nog niet werd getoond in de officiële cijfers van H1 2000. De fusie werd echter retroactief van kracht per 1/1/2000. Om te kunnen vergelijken publiceren wij dan ook de reële cijfers van 2000 pro forma (niet-geauditeerd).
De omzet steeg van 218 mio euro tot 225,6 mio euro (+ 3,3 %).
De netto courante cashflow bedroeg 14,6 mio euro tegenover 21,1 mio
euro in 2000 (- 31 %), maar rekening houdend met de niet-geactiveerde
lanceerkosten van de nieuwe initiatieven bedroeg de netto courante
cashflow 19,4 mio euro tegenover 21,5 mio euro vorig jaar of een
daling van slechts 9,7 %.
De bruto cashflow exclusief lanceerkosten daalt slechts met 3,8 % (van
21,2 naar 20,4 mio euro).
De netto courante winst vóór belastingen bedroeg 10,4 mio euro
tegenover 18 mio euro vorig jaar (- 42,4 %) maar rekening houdend met
de lanceerkosten was het verschil maar 14,6 % (15,8 mio euro tegenover
18,4 mio euro).
De netto courante winst bedroeg 3,9 mio euro tegenover 10,6 mio euro
vorig jaar (- 62,6 %) maar rekening houdend met de lanceerkosten was
het verschil maar 18,3 % (9 mio euro tegenover 11 mio euro).
Commentaar bij de kerncijfers
De omzet van het eerste halfjaar 2001 steeg met 3,3 %. Deze stijging is o.a. het gevolg van een wijziging in de consolidatie van VTV (optical disc business) dat nu voor 100 % wordt opgenomen i.p.v. 50 % gezien RMG zijn participatie heeft opgedreven tot 2/3 i.p.v. 50 %.
De gratisbladen
De omzet van de divisie gratisbladen blijft lichtjes groeien (+ 1,40
%) dank zij het weekblad De Zondag dat nu overal in Nederlandstalig
België met succes is geïntroduceerd.
Intussen zijn de resultaten van de nieuwe CIM-enquête bekend gemaakt.
Het CIM (Centrum voor Informatie over de Media), een tripartiet van
media, adverteerders en reclamebureaus, geeft officiële bereikcijfers
over de media.
* De Streekkrant/De Weekkrant heeft nu 3.567.000 lezers
(status-quo).
* Steps blijft status-quo met 1.032.000 lezers.
* Het nieuwe weekblad De Zondag krijgt voor het eerst
bereikcijfers : 830.000, meteen één van de grootste media van het
land, ook al waren nog niet alle edities gelanceerd op het moment dat
de enquête van start ging.
De magazines
De reclame-omzet van de magazines vertoont een lichte daling (- 4,35
%)
De nieuwe CIM-cijfers tonen echter een positieve trend.
* Knack groeit naar 736.000 lezers (+ 2 %) en Weekend Knack
naar 623.000 lezers (+ 7 %).
* Trends/Trends-Tendances is status-quo met 226.000 lezers.
* Het nieuwe maandblad Bizz haalt meteen 119.000 lezers.
* Sport Magazine groeit met 3 % naar 424.000 lezers (+ 15 %
indien men rekening houdt met de lezers vanaf 12 jaar).
* Télépro groeit met 12 % naar 566.000 lezers.
* Plus (voorheen Onze Tijd/Notre Temps) groeide met 1 % naar
444.000 lezers.
* Le Vif/LExpress is de enige daler met 480.000 lezers (- 9 %)
In Nederland groeit de omzet van Plus met 20 % en in Noorwegen groeide
de omzet van VI Over 60 met 39,5 %. Beide titels beginnen een mooie
bijdrage tot het resultaat te leveren.
De kranten
* De Krant van West-Vlaanderen heeft nu 424.000 CIM-lezers : +
35 % o.a. dank zij de integratie van Het Wekelijks Nieuws. De Krant
van West-Vlaanderen heeft nu meer lezers dan Belang van Limburg, dan
Gazet van Antwerpen en dan Het Volk.
Televisie en radio
VMM (VTM, Kanaal 2, Jim TV, Radio Mango en Top Radio) realiseerde
dezelfde omzet als in de eerste helft van vorig jaar. De EBIT
verbeterde echter met 11,7 % (17,7 miljoen euro) en het nettoresultaat
met 38,1 % (9,2 miljoen euro).
In de kosten zijn reeds de lanceerkosten van Jim TV en ook van Q-Music
vervat. VMM heeft begin september eindelijk de licentie voor de nieuwe
en eerste privé-radiozender verkregen en plant de lancering van
Q-Music op 12 november van dit jaar.
Kanaal Z groeit met 8,5 % dank zij de lancering van het Franstalige programma Canal Z. Er moet echter rekening gehouden worden met een vertraging van de reclame uit de financiële en IT-sector.
Met de verschillende regionale TV-zenders zijn de besprekingen
intussen ver gevorderd om de nieuwe licentieperiode van 9 jaar op een
gezonde basis aan te vatten. De situatie is in het jaar 2001 echter
nog niet gewijzigd.
Nieuwe media
In 2001 wordt geïnvesteerd in de lancering van de nieuwe on line
telefoongids Easy.be. De verkoop in de verschillende sectoren is
gestart en vooral de immobiliën en de autowereld zorgen voor de eerste
omzet.
Anderzijds wordt verder gewerkt aan de content-sites Knack.be,
Trends.be naast de community sites het.beleggers.net,
het.gastronomen.net en het.reiswijzers.net.
Mercator Printing Group
Na een jaar van herstructurering begint Mercator Printing Group
stilaan betere resultaten te realiseren. In vergelijking met het
eerste half jaar van 2000 verbetert het netto-resultaat met 890.000
euro en het operationeel resultaat verbetert met 3.464.000 euro.
Vogue Trading Video (optical discs : CDs, CD-roms, DVDs, .) Bleef in de eerste helft van 2001 status-quo qua omzet alhoewel in de consolidatie de omzet verdubbelt, gezien nu 100 % van de omzet wordt geconsolideerd tegenover 50 % verleden jaar.
Vooruitzichten
In de tweede helft van 2001 verwacht RMG een groei van de industriële
activiteiten. Na een eerder langzame start, is de bezetting van de
persen van Mercator Printing Group verbeterd. En ook de optical
disc-business is opnieuw beginnen groeien zodat de vooropgezette omzet
van 30 miljoen euro dit jaar wordt gerealiseerd.
In de afdeling industrie voorziet RMG dan ook een verbetering van het
resultaat.
De tweede helft van het jaar is goed gestart voor VMM met een heel
sterk derde trimester (omzet + 10 %). In het voorjaar is de nieuwe
zender JIM-TV gestart en de nieuwe radio-zender Q-Music begint omzet
te maken in november maar zal in 2001 nog niet rendabel zijn gezien de
aanloopkosten.
RMG moet voor het volledig jaar rekening houden met zijn aandeel in de
lanceerkosten van het nieuwe gratis dagblad Metro, het nieuwe
maandblad Lenz in Duitsland, het nieuwe maandblad Grande en de start
van de nieuwe on line telefoongids Easy.be, activiteiten die in het
eerste semester van 2000 nog niet bestonden.
Ook in Portugal wordt verder geïnvesteerd in nieuwe edities van de
Portugese streekkrant Jornal da Região.
Samen betekent dit 5,4 miljoen euro aan investeringen in nieuwe initiatieven. Zij beperken het resultaat op korte termijn, maar maken het mogelijk nieuwe markten te veroveren en de toekomstige rendabiliteit te versterken.
Het is nog niet duidelijk hoe de reclamemarkt zal evolueren in de komende maanden gezien de recente gebeurtenissen.
Het blijft essentieel de resultaten te bekijken van de activiteiten
exclusief de lanceringen. De investeringen in de nieuwe initiatieven
worden door Roularta Media Group niet geactiveerd en meteen in kosten
genomen. Alle projecten worden systematisch geëvalueerd en waar nodig
bijgestuurd.
Verslag van de commissaris
Wij hebben in het kader van ons controlemandaat een beperkt nazicht
uitgevoerd overeenkomstig de aanbeveling van het Instituut der
Bedrijfsrevisoren, van de tussentijdse geconsolideerde balans en
resultatenrekening van de NV ROULARTA MEDIA GROUP per 30 juni 2001
welke een geconsolideerd balanstotaal van 378 167 (-000) EUR en een
geconsolideerde winst van 1 680 (-000) EUR vertoont.
Dit nazicht bestond hoofdzakelijk uit de analyse, de vergelijking en
de bespreking van de financiële informatie en was bijgevolg minder
uitgebreid dan een volkomen controle met het oog op de waarmerking van
de jaarrekening.
Voor de gegevens van de subconsolidatie van de NV Mercator Printing
Group werd door de commissaris van de NV Mercator Printing Group geen
audit opinie verstrekt. De contributie van de subconsolidatie van de
NV Mercator Printing Group tot de geconsolideerde semestriële toestand
van de groep bedraagt 71 755 (-000) EUR in het geconsolideerd
balanstotaal en -366 (-000) EUR in het geconsolideerd resultaat.
Onder voorbehoud van het ontbreken van een audit opinie t.a.v. de
gegevens van de subconsolidatie van de NV Mercator Printing Group zijn
er bij dit beperkt nazicht geen gegevens aan het licht gekomen die
aanleiding zouden kunnen geven tot belangrijke aanpassingen van de
geconsolideerde semestriële toestand van de groep.
Antwerpen, 20 september 2001
BV o.v.v. CVBA DELOITTE & TOUCHE BEDRIJFSREVISOREN
Commissaris
Vertegenwoordigd door
de heer Jos Vlaminckx
Contactpersonen
Rik DE NOLF
Tel : 32+ 51/266 323
Fax : 32+ 51/266 593
e-mail: rik.de.nolf@roularta.be
Jean Pierre DEJAEGHERE
Tel : 32+ 51/266 326
Fax : 32+ 51/266 627
e-mail: jean.pierre.dejaeghere@roularta.be
URL Roularta Media Group : www.roularta.be
In Bijvoegsel : Geconsolideerde cijfers
Bron: Roularta Media Group Provider: Euronext Brussels