Ingezonden persbericht


Processing
24 september 2001 | 16.00 uur
Hr. J.G.E. Olk | elektrotechnisch ingenieur
Promotor | prof.dr. I.T. Young (fac. TNW)
Toeg. prom. | dr.ir P.P. Jonker (UHD-fac. TNW)

Distributed Bucket Processing. A paradigm for image processing.

Het verwerken van visuele informatie, bijvoorbeeld van een videocamera, door een computersysteem wordt "computer vision" genoemd. Er zijn bij een computer vision applicatie drie niveau's van beeldverwerkingsoperaties te onderscheiden: laag nivo (low-level) operaties, tussen nivo (intermediate-level) operaties, en hoog nivo (high-level) operaties. Als de binnenkomende beelden binnen een beperkte tijd verwerkt moeten worden, zijn gewone (sequentieele) werkstations of PCs niet snel genoeg om de grote hoeveelheden (verschillende) bewerkingen uit te voeren. Gebruik van parallelle computersystemen lijkt de enige manier om te kunnen voldoen aan computerarchitectuur en programmeren. Simpelweg gebruik maken van een parallel computersysteem is echter niet voldoende. Het parallelle systeem moet een goede verwerkingsnelheid hebben voor alle drie de nivo's van berekeningen van beeldverwerkingsapplicaties. Homogene SIMD en MIMD (parallelle) systemen voldoen hier niet aan. SIMD computerarchitecturen zijn geschikt voor het fijne (fine-grain) parallellisme van laag nivo operaties terwijl MIMD architecturen gebruik kunnen maken van het aanwezige grove (coarse-grain) parallellisme van hoog nivo operaties. Maar zelfs heterogene gecombineerde SIMD-MIMD systemen hoeven niet voldoende verwerkingsnelheid te bieden voor real-time beeldverwerkingapplicaties. Het probleem in deze spitst zich toe op het koppelen van de laag nivo operaties met de hoog nivo operaties; de SIMD en MIMD architectuurcomponenten van een heterogeen SIMD-MIMD systeem. Het proefschrift van Olk beschrijft en bespreekt de zogenaamde "distributed bucket processing" (DBP) techniek als mogelijke oplossing om het gat tussen de SIMD en MIMD componenten te overbruggen, zowel op het gebied van het programmeren als de architectuur. Abstracte datastructuren, genaamd "buckets" en "bucket arrays", worden gedefineerd en kunnen gebruikt worden om interessante data in een beeld, data die een hoge kans heeft om later gebruikt te worden in berekeningen van de applicatie, te verzamelen en op te slaan. Het proefschrift gaat in op de implementatieaspecten van DBP en vergelijkt de DBP techniek met andere methoden.

Voor verder lezen

* Parallel image processing, 2001

* Parallel image analysis and processing, 1994
* Parallel image processing, 1992

* Devroye, Luc: Lecture notes on bucket algoritms, 1986