Carros

Audi rijdt DTM-race in Zandvoort: 22 en 23 september

(07 september 2001)

Audi en Abt Sportsline hebben een gemeenschappelijke passie: autosport. En daaraan nemen de beide ondernemingen met groot succes deel. In elke autosportcategorie waarin het team uit Ingolstadt tot nu toe actief is geweest, behoorde Audi tot de winnaars - van het Wereldkampioenschap Rally's, via de Toerwagens tot de Sportwagens en onlangs weer, voor het tweede jaar in successie, bij de beroemde 24 Uur van Le Mans. Abt Sportsline werkt ook voor dit seizoen weer samen met Audi AG en neemt met vier compleet zelf ontwikkelde en opgebouwde Abt-Audi TT-R's deel aan het DTM--kampioenschap. Op 22 en 23 september wordt er voor de DTM geracet op Zandvoort. Terwiji de vier Abt-coureurs zich in Europa meten met de concurrentie, verdedigt Audi in de American Le Mans-Serie (ALMS) en in Le Mans de titel.

Team & coureurs
Ingegeven door competitiedrang weten directie en technici van Abt Sportsline op succesvolle wijze raceauto's (verder) te ontwikkelen en perfect af te stemmen. Deze kwaliteiten werden ook onderkend door AUDI AG, die Christian Abt van het begin af aan betrok bij het succesvolle R8-sportwagenproject. Hij wordt terzijde gestaan door Laurent Aiello. Deze snelle Fransman is onbetwist een van de beste toerwagencoureurs ter wereld. Aiello won in 1997 de Super-Tourenwagen-Cup in Duitsland, won het jaar daarop in Le Mans en veroverde in 1999 de titel in het zwaar bevochten British Touringcar Championship. Maar Aiello rijdt dit jaar niet alleen in de DTM. Want net als in 2000 ging de 31 jarige golfliefhebber ook voor Audi van start bij de 24 Uur van Le Mans, waar hij samen met Rinaldo Capello en Christian Pescatori de tweede plaats veroverde.
Ondanks zijn leeftijd van 22 jaar heeft de Zweed Mattias Ekström reeds een titel op zijn naam. In 1999 won hij met een Audi A4 quattro het Zweedse Toerwagen Kampioenschap en reed dat jaar een indrukwekkend gastoptreden in het Duitse STW-kampioenschap. Sinds die tijd is er een nauw contact met Abt. Teamchef Hans-Jürgen Abt weet zeker: "Deze Zweed gaat nog voor veel verrassingen zorgen". Datzelfde geldt voor de uit Rosenheim afkomstige Martin Tomczyk. Met zijn leeftijd van 19 jaar is hij de absolute benjamin in het toerwagenkampioenschap en de jongste DTM-coureur ooit. Met een sterk optreden in de Formule 3 liet hij vorig jaar van zich spreken. Nu krijgt hij bij Abt Sportsline een volgende kans.

DTM
Na enkele jaren van afwezigheid ging in 2000 weer een nieuwe ronde van de DTM, de 'Deutsche Tourenwagen Masters' van start. En met succes, want de klasse bleek direct weer uiterst populair bij vele autosportliefhebbers. Al in het eerste seizoen van de nieuwe DTM bezochten honderdduizenden fans de races. Miljoenen anderen volgden deze 'Formule 1 van de toerwagens' via TV, krant, tijdschriften en internet. De DTM biedt pakkende autosport: V8-motoren met een cilinderinhoud van vier liter zorgen voor de juiste 'sound'; meer dan 450 pk voor de passende prestaties. In tegenstelling tot in de Formule 1 zijn in de DTM felle duels 'portiergreep aan portiergreep' - of zelfs nog wat 'closer' - toegestaan. Een van de redenen waarom toerwagenraces steeds populairder worden. Een andere reden is de aantrekkelijke mix van ervaren rotten in de DTM, zoals Bernd Schneider, Manuel Reuter, Laurent Aiello of Christian Abt, en jonge coureurs die slechts één doel voor ogen hebben: de grote namen verslaan. Tot deze groep behoren ook de beide nieuwelingen van Abt Sportsline: Mattias Ekström en Martin Tomczyk. In het seizoen 2001 worden 8 DTM-races verreden in Duitsland, 1 in Oostenrijk en 1 in Nederland, op Zandvoort.

Het DTM-reglement
Een oorzaak voor de enorme populariteit van de DTM is dat de auto's zo aan elkaar gewaagd zijn. Vaak is na de tijdtraining het verschil tussen 15 of meer auto's minder dan één seconde! Medeverantwoordelijk hiervoor is het doordachte en strenge reglement. Dit verbiedt teams en fabrikanten het gebruik van dure ontwikkelingen en materialen. Zo zijn in de DTM een serie standaardonderdelen voorgeschreven. Dunlop levert exclusief de banden voor alle deelnemers - een bandenrace, zoals dit jaar in de Formule 1, is daarmee uitgesloten. Ook de transmissies komen voor alle auto's uit één fabriek. Hetzelfde geldt voor de koolstofvezel remmen en het motormanagement. Om daarnaast de gelijke kansen op het circuit te bevorderen en tegelijkertijd de kosten voor de deelnemers te beperken, wordt het vermogen van de motoren begrensd door een gereduceerde luchttoevoer. Het gevolg: de motoren worden nooit tot aan hun grenzen belast en gaan daarmee een heel seizoen mee. Voor alle toeschouwers is naast het technische vooral het sportieve reglement belangrijk: ter plaatse beleven ze spannende dagen. Het raceweekeinde begint op vrijdag met twee testtrainingen, die telkens anderhalf uur duren. Op zaterdag volgt na de vrije training de één uur durende tijdtraining. Deze beslist over de startopstelling voor de race op zondag. In de DTM begint de race traditioneel - na een opwarmronde -met een 'vliegende start' - een Indianapolis-start. De eerste tien coureurs krijgen punten.