Audi rijdt DTM-race in Zandvoort: 22 en 23 september
(07 september 2001)
Audi en Abt Sportsline hebben een gemeenschappelijke passie:
autosport. En daaraan nemen de beide ondernemingen met groot succes
deel. In elke autosportcategorie waarin het team uit Ingolstadt tot nu
toe actief is geweest, behoorde Audi tot de winnaars - van het
Wereldkampioenschap Rally's, via de Toerwagens tot de Sportwagens en
onlangs weer, voor het tweede jaar in successie, bij de beroemde 24
Uur van Le Mans. Abt Sportsline werkt ook voor dit seizoen weer samen
met Audi AG en neemt met vier compleet zelf ontwikkelde en opgebouwde
Abt-Audi TT-R's deel aan het DTM--kampioenschap. Op 22 en 23 september
wordt er voor de DTM geracet op Zandvoort. Terwiji de vier
Abt-coureurs zich in Europa meten met de concurrentie, verdedigt Audi
in de American Le Mans-Serie (ALMS) en in Le Mans de titel.
Team & coureurs
Ingegeven door competitiedrang weten directie en technici van Abt
Sportsline op succesvolle wijze raceauto's (verder) te ontwikkelen en
perfect af te stemmen. Deze kwaliteiten werden ook onderkend door AUDI
AG, die Christian Abt van het begin af aan betrok bij het succesvolle
R8-sportwagenproject. Hij wordt terzijde gestaan door Laurent Aiello.
Deze snelle Fransman is onbetwist een van de beste toerwagencoureurs
ter wereld. Aiello won in 1997 de Super-Tourenwagen-Cup in Duitsland,
won het jaar daarop in Le Mans en veroverde in 1999 de titel in het
zwaar bevochten British Touringcar Championship. Maar Aiello rijdt dit
jaar niet alleen in de DTM. Want net als in 2000 ging de 31 jarige
golfliefhebber ook voor Audi van start bij de 24 Uur van Le Mans, waar
hij samen met Rinaldo Capello en Christian Pescatori de tweede plaats
veroverde.
Ondanks zijn leeftijd van 22 jaar heeft de Zweed Mattias Ekström reeds
een titel op zijn naam. In 1999 won hij met een Audi A4 quattro het
Zweedse Toerwagen Kampioenschap en reed dat jaar een indrukwekkend
gastoptreden in het Duitse STW-kampioenschap. Sinds die tijd is er een
nauw contact met Abt. Teamchef Hans-Jürgen Abt weet zeker: "Deze Zweed
gaat nog voor veel verrassingen zorgen". Datzelfde geldt voor de uit
Rosenheim afkomstige Martin Tomczyk. Met zijn leeftijd van 19 jaar is
hij de absolute benjamin in het toerwagenkampioenschap en de jongste
DTM-coureur ooit. Met een sterk optreden in de Formule 3 liet hij
vorig jaar van zich spreken. Nu krijgt hij bij Abt Sportsline een
volgende kans.
DTM
Na enkele jaren van afwezigheid ging in 2000 weer een nieuwe ronde van
de DTM, de 'Deutsche Tourenwagen Masters' van start. En met succes,
want de klasse bleek direct weer uiterst populair bij vele
autosportliefhebbers. Al in het eerste seizoen van de nieuwe DTM
bezochten honderdduizenden fans de races. Miljoenen anderen volgden
deze 'Formule 1 van de toerwagens' via TV, krant, tijdschriften en
internet. De DTM biedt pakkende autosport: V8-motoren met een
cilinderinhoud van vier liter zorgen voor de juiste 'sound'; meer dan
450 pk voor de passende prestaties. In tegenstelling tot in de Formule
1 zijn in de DTM felle duels 'portiergreep aan portiergreep' - of
zelfs nog wat 'closer' - toegestaan. Een van de redenen waarom
toerwagenraces steeds populairder worden. Een andere reden is de
aantrekkelijke mix van ervaren rotten in de DTM, zoals Bernd
Schneider, Manuel Reuter, Laurent Aiello of Christian Abt, en jonge
coureurs die slechts één doel voor ogen hebben: de grote namen
verslaan. Tot deze groep behoren ook de beide nieuwelingen van Abt
Sportsline: Mattias Ekström en Martin Tomczyk. In het seizoen 2001
worden 8 DTM-races verreden in Duitsland, 1 in Oostenrijk en 1 in
Nederland, op Zandvoort.
Het DTM-reglement
Een oorzaak voor de enorme populariteit van de DTM is dat de auto's zo
aan elkaar gewaagd zijn. Vaak is na de tijdtraining het verschil
tussen 15 of meer auto's minder dan één seconde! Medeverantwoordelijk
hiervoor is het doordachte en strenge reglement. Dit verbiedt teams en
fabrikanten het gebruik van dure ontwikkelingen en materialen. Zo zijn
in de DTM een serie standaardonderdelen voorgeschreven. Dunlop levert
exclusief de banden voor alle deelnemers - een bandenrace, zoals dit
jaar in de Formule 1, is daarmee uitgesloten. Ook de transmissies
komen voor alle auto's uit één fabriek. Hetzelfde geldt voor de
koolstofvezel remmen en het motormanagement. Om daarnaast de gelijke
kansen op het circuit te bevorderen en tegelijkertijd de kosten voor
de deelnemers te beperken, wordt het vermogen van de motoren begrensd
door een gereduceerde luchttoevoer. Het gevolg: de motoren worden
nooit tot aan hun grenzen belast en gaan daarmee een heel seizoen mee.
Voor alle toeschouwers is naast het technische vooral het sportieve
reglement belangrijk: ter plaatse beleven ze spannende dagen. Het
raceweekeinde begint op vrijdag met twee testtrainingen, die telkens
anderhalf uur duren. Op zaterdag volgt na de vrije training de één uur
durende tijdtraining. Deze beslist over de startopstelling voor de
race op zondag. In de DTM begint de race traditioneel - na een
opwarmronde -met een 'vliegende start' - een Indianapolis-start. De
eerste tien coureurs krijgen punten.