Eerste DTM-pole for Christian Abt
22 September 2001 - Eerste DTM-pole
for Christian Abt with the Abt-Audi, Schneider slechts 14e Zandvoort.
Voor de derde keer dit jaar staan de gele Abt-Audi TT-Rs op de eerste
startrij, het was de eerste DTM-pole voor Christian Abt en kampioen
Bernd Schneider is met de Mercedes-Benz CLK slechts 14e. De
tijdtraining voor de voorlaatste race van de DTM (Deutsche Tourenwagen
Masters) in het Nederlandse Zandvoort belooft een spannende race.
Achter de Duitser Abt en zijn jonge Zweedse teamgenoot Mattias Ekström
was de Brit Peter Dumbreck de snelste Mercedes-coureur met zijn
Mercedes-Benz CLK, voor zijn merkgenoot, de Nederlander Patrick
Huisman.
De snelheid van de Audi Coupés bleek al tijdens de testdag op vrijdag
en in de vrije training op zaterdagochtend. Ik ben natuurlijk heel
blij met mijn eerste DTM-pole, zei Abt stralend, maar ik geef toe dat
het geluk ditmaal ook aan mijn kant was eindelijk! Een oliespoor, dat
Abts teamgenoot Laurent Aiello op de baan gelegd had, zorgde tien
minuten voor tijd voor een onderbreking van de kwalificatietraining,
en bevestigde daarmee Abts pole-position. Teambaas Hans-Jürgen Abt: De
oorzaak van het defect was waarschijnlijk een kapotte olieleiding.
Onder deze omstandigheden zijn we blij, dat Laurent nog op de vijfde
plaats staat. Het gaat uiteindelijk bij hem nog om de strijd om de
tweede plaats.
Het geluk van sommigen was de pech van anderen. Bernd Schneider, die
twee weken geleden op de A1-Ring met een overtuigende zege voortijdig
de kampioenstitel veilig stelde, was op zijn eerste vliegende ronde in
de grindbak beland. Hij slaagde er weliswaar in zijn Mercedes-Benz CLK
weer terug op de baan en naar de pits te brengen. Toen de auto echter
weer klaar was, kwam de rode vlag. Uiteindelijk toonde Schneider met
de vierde snelste tijd zijn potentieel, maar hij had deze ronde onder
een gele vlag gereden en zijn tijd werd geschrapt. Mercedes
sportdirecteur Norbert Haug: Zoals ik Bernd ken, zal hij alles doen om
een goed resultaat te behalen. De fans kunnen zich dus verheugen op de
race.
De onderbreking van de training zorgde er ook voor dat het potentieel
van de Opel Astra V8 Coupé niet zichtbaar werd in een overeenkomstig
kwalificatieresultaat. Manuel Reuter had hetzelfde probleem als
Schneider: zijn snelste tijd, waarmee hij als achtste zou zijn
gestart, werd geschrapt. Nu start Reuter als tiende, maar zag het
gelaten. Ik ben vooral blij dat we tegen het eind van de training de
afstelling van de Astra zo hadden, dat ik deze tijd kon rijden. Dat
stemt me optimistisch.
Uiteindelijk ben ik de laatste twee races van achteraan gestart en
werd tenslotte nog vijfde en vierde. Opel-sportbaas Volker Strycek:
Dit keer hadden we het probleem met de olie op de baan. Ons team wilde
aan het eind van de training nog een keer alles proberen, maar gezien
de omstandigheden lukte dat helaas niet meer.
Foto: Marco Miltenburg / RACEPICTURES.COM
DTM
© Copyright 2001, Circuit Park Zandvoort