Circuit Park Zandvoort

Eerste DTM-pole for Christian Abt

22 September 2001 - Eerste DTM-pole for Christian Abt with the Abt-Audi, Schneider slechts 14e Zandvoort.

Voor de derde keer dit jaar staan de gele Abt-Audi TT-Rs op de eerste startrij, het was de eerste DTM-pole voor Christian Abt en kampioen Bernd Schneider is met de Mercedes-Benz CLK slechts 14e. De tijdtraining voor de voorlaatste race van de DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) in het Nederlandse Zandvoort belooft een spannende race. Achter de Duitser Abt en zijn jonge Zweedse teamgenoot Mattias Ekström was de Brit Peter Dumbreck de snelste Mercedes-coureur met zijn Mercedes-Benz CLK, voor zijn merkgenoot, de Nederlander Patrick Huisman.

De snelheid van de Audi Coupés bleek al tijdens de testdag op vrijdag en in de vrije training op zaterdagochtend. Ik ben natuurlijk heel blij met mijn eerste DTM-pole, zei Abt stralend, maar ik geef toe dat het geluk ditmaal ook aan mijn kant was eindelijk! Een oliespoor, dat Abts teamgenoot Laurent Aiello op de baan gelegd had, zorgde tien minuten voor tijd voor een onderbreking van de kwalificatietraining, en bevestigde daarmee Abts pole-position. Teambaas Hans-Jürgen Abt: De oorzaak van het defect was waarschijnlijk een kapotte olieleiding. Onder deze omstandigheden zijn we blij, dat Laurent nog op de vijfde plaats staat. Het gaat uiteindelijk bij hem nog om de strijd om de tweede plaats.

Het geluk van sommigen was de pech van anderen. Bernd Schneider, die twee weken geleden op de A1-Ring met een overtuigende zege voortijdig de kampioenstitel veilig stelde, was op zijn eerste vliegende ronde in de grindbak beland. Hij slaagde er weliswaar in zijn Mercedes-Benz CLK weer terug op de baan en naar de pits te brengen. Toen de auto echter weer klaar was, kwam de rode vlag. Uiteindelijk toonde Schneider met de vierde snelste tijd zijn potentieel, maar hij had deze ronde onder een gele vlag gereden en zijn tijd werd geschrapt. Mercedes sportdirecteur Norbert Haug: Zoals ik Bernd ken, zal hij alles doen om een goed resultaat te behalen. De fans kunnen zich dus verheugen op de race.

De onderbreking van de training zorgde er ook voor dat het potentieel van de Opel Astra V8 Coupé niet zichtbaar werd in een overeenkomstig kwalificatieresultaat. Manuel Reuter had hetzelfde probleem als Schneider: zijn snelste tijd, waarmee hij als achtste zou zijn gestart, werd geschrapt. Nu start Reuter als tiende, maar zag het gelaten. Ik ben vooral blij dat we tegen het eind van de training de afstelling van de Astra zo hadden, dat ik deze tijd kon rijden. Dat stemt me optimistisch.

Uiteindelijk ben ik de laatste twee races van achteraan gestart en werd tenslotte nog vijfde en vierde. Opel-sportbaas Volker Strycek: Dit keer hadden we het probleem met de olie op de baan. Ons team wilde aan het eind van de training nog een keer alles proberen, maar gezien de omstandigheden lukte dat helaas niet meer.

Foto: Marco Miltenburg / RACEPICTURES.COM

DTM



© Copyright 2001, Circuit Park Zandvoort