Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
22-9-2001; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Valencia, circuit Ricardo Tormo
AOKI HOUDT STAND
Tijdens de 3e Grand Prix die dit jaar op Spaanse bodem wordt afgewerkt, start De Graaf Contracting-Sent Waninge coureur Haruchika Aoki vanaf de 17e startplaats voor de 500cc race. Een plaats die hij ook vrijdag al na de eerste trainingsdag inpikte, nog voor Honda V4 fabrieksrijder Leon Haslam en vlak achter de andere fabriekstoppers. De uitgangspositie is goed. Méér zit er niet in, en zeker niet toen in de beslissende laatste minuten van de tijdtraining de baan nat werd door een weliswaar kleine bui, maar met grote druppels. Daardoor werd de baan te glad en kon ik met slicks niet meer onder mijn tijd van de 2e vrije training komen , meldt Aoki vanaf een klam en vochtig (80%) Valencia, waar ook voor de racedag op een buitje gerekend wordt.
Hans Spaan en zijn monteurs pasten vrijdagavond beide machines aan de laatste afstellingen aan, maar in de 2e vrije training pop zaterdagmorgen bleek de ene machine toch lekkerder aan te voelen dan de andere. Daarna heeft Haru zich geconcentreerd op het rijden met één machine. Hij heeft alle voor handen zijnde types banden uitgetest en als het weer zo blijft als het nu was, hebben we een set perfecte Michelin s voor de race. Als het gaat regenen, maar daar heb ik mijn twijfels over, dan moet toch alles worden omgegooid, afhankelijk van hoe hevig de regenval is , weet Spaan, die voor Aoki op een kletsnat Mugello ook een super-afstelling uit de trukendoos toverde.
Qua rondetijd had Aoki zelfs nog iets scherper op de startlijsten kunnen staan, maar dat had hem hoogstwaarschijnlijk niet op de 4e startrij doen aanlanden. Ik wilde in de laatste 10 minuten mij tijd verder verbeteren. Vanmorgen was ik al 0,6 seconde sneller rond gegaan dan vrijdag en met wat aanpassingen hier en daar stuurde de Honda nog weer beter. Er had dus zeker nog een halve seconde extra afgekund, maar een klein buitje gooide roet in het eten. Normaalgesproken is de 4e startrij niet haalbaar, tenzij je qualifier-banden ter beschikking zou hebben, maar dat hebben wij als productie-rijders niet. Alle fabrieksrijders daarentegen wel. Dus kan je echt niet makkelijk bij ze in de buurt komen. Het voordeel is dat wij privateers alle trainingen op de beste banden rijden waar we ook de race mee in moeten. Over het uithoudingsvermogen van het rubber weten wij weer meer , vervolgt Aoki.
Het circuit Ricardo Tormo kent net als de GP-baan in Estoril van 2 weken geleden na de startstreep een fiks lang recht stuk voor de eerste bocht. Zo n lang accelererend recht stuk is bij de start zeker niet in het voordeel van de 2 cilinder machines ten opzichte van de 4-pitters, maar ik hoop toch weer op een aantal WK-punten. Tijdens de laatste races worden er nog wel eens touché s uitgedeeld en daar moet ik van zien te profiteren , besluit de Japanner in Nederlandse dienst.
500cc Trainingstijden / startopstellingen na 2 trainingsdagen:
1. Max BIAGGI ITA 1'34.496 YAMAHA
2. Valentino ROSSI ITA 1'34.703 HONDA
3. Shinya NAKANO JPN 1'34.959 YAMAHA
4. Loris CAPIROSSI ITA 1'35.234 HONDA
5. Garry McCOY AUS 1'35.305 YAMAHA
6. Alex CRIVILLE SPA 1'35.319 HONDA
7. Kenny ROBERTS USA 1'35.326 SUZUKI
8. Carlos CHECA SPA 1'35.390 YAMAHA
9. Jurgen vd GOORBERGH NED 1'35.433 PROTON KR
10. Tohru UKAWA JPN 1'35.452 HONDA
11. Alex BARROS BRA 1'35.556 HONDA
12. Sete GIBERNAU SPA 1'35.634 SUZUKI
13. Norick ABE JPN 1'35.839 YAMAHA
14. Olivier JACQUE FRA 1'35.863 YAMAHA
15. Noriyuki HAGA JPN 1'35.906 YAMAHA
16. Jose Luis CARDOSO SPA 1'36.299 YAMAHA
17. Haruchika AOKI JPN 1'37.066 De Graaf Contracting-Sent Waninge Honda
18. Anthony WEST AUS 1'37.117 HONDA
19. Leon HASLAM GBR 1'37.488 HONDA
20. Barry VENEMAN NED 1'38.524 HONDA
21. Johan STIGEFELT SWE 1'38.605 SABRE V4
22. Brendan CLARKE AUS 1'38.830 HONDA
Not qualified (Out of 107%)
Miguel TEY SPA 1'41.446 HONDA