Reacties AOb op onderwijsbegroting
Persbericht
Voorzitter AOb: 'Concrete investeringsplannen ontbreken in
onderwijsbegroting'
AOb wil taskforce inzetten bij bestrijding lerarentekort
'Minister Hermans lijkt het lerarentekort te aanvaarden. Misschien kan
het onderwijs het probleem - financieel en organisatorisch - ook niet
alleen aan. Daarom wordt het tijd voor een bovendepartementale
taskforce die werk maakt van onorthodoxe plannen voor het vasthouden
en werven van voldoende leraren.' Zo reageert Jaques Tichelaar,
voorzitter van de Algemene Onderwijsbond, op de plannen van Hermans en
Adelmund in de Onderwijsbegroting voor 2002 en het plan Maatwerk III
voor het bestrijden van het lerarentekort.
De onderwijsbegroting voor 2002 bevat weinig nieuws. Het wachten was
vooral op een concreet meerjareninvesteringsplan, zoals minister
Hermans dat ook meerdere malen had aangekondigd. In de laatste
onderwijsbegroting van Paars II ontbreekt dat opnieuw. In plaats
daarvan presenteert Hermans een soort 'bouwdoosbeleid'. Hij geeft
ongeveer aan wat 1 procent loonstijging voor leraren zal kosten, of
globaal hoe hoog investeringen in gebouwen en lesmateriaal uitpakken
als die 10 procent omhoog gaan. Zijn opvolger kan op basis daarvan
keuzes maken, suggereerde Hermans.
De Algemene Onderwijsbond vindt dat niet genoeg. Zeker nu uit cijfers
van het ministerie van Binnenlandse Zaken in de Trendnota duidelijk
wordt dat er de komende jaren duizenden en nog eens duizenden extra
leraren nodig zijn. Vooral in het voortgezet onderwijs zullen de
problemen sterk toenemen. Tichelaar verbaast zich over het feit dat
Hermans in zijn nota Maatwerk III zonder meer zegt dat hij ondanks
alle inspanningen het probleem niet zal kunnen oplossen.
'Ik begrijp best dat het lastig is. Maar we hebben nu van alles
geprobeerd. Onbevoegden voor de klas, kinderen naar huis sturen,
zij-instromers werven, ouders die klassen overnemen. Als dat allemaal
niet heeft gewerkt, betekent dat volgens mij dat het tijd wordt voor
onorthodoxe maatregelen. Bindingspremies. Bonussen. Kwijtschelden van
studieschulden. In elk geval fors investeren in het leraarsberoep.
Maar ook al erkent Hermans in zijn eigen nota dat hij het probleem zo
niet kan oplossen, hij en het kabinet doen niets.'
Vanuit dat ongenoegen stelt Tichelaar voor om een bovendepartementale
taskforce aan te stellen, die op korte termijn moet komen met
onorthodoxe maatregelen om voldoende leraren vast te houden en te
werven. Daarnaast onderneemt de AOb samen met andere
onderwijsorganisaties zelf actie. Het onderzoeksbureau Nyfer is
gevraagd om door te rekenen hoeveel geld er nodig is om scholen en
instellingen op de 'vlieghoogte' te krijgen die Hermans en Adelmund
wensen. 'Blijkbaar durft de minister geen politieke keuzes te maken',
zegt Tichelaar. 'Wij willen dat wel doen en hopen dat we met het
onderzoeksbureau Nyfer van professor Eduard Bomhoff de politiek
duidelijk kunnen maken wat er nodig is om het onderwijs als werkgever
aantrekkelijk genoeg te maken.'
De aarzeling om echte keuzes te maken ziet AOb-voorzitter Tichelaar op
meer punten in het huidige onderwijsbeleid. 'Hogescholen en
universiteiten moeten de bachelor- en masterstructuur invoeren. Voor
sommige masters bij de universiteiten wil Hermans nog wel betalen, de
hogescholen moeten dat blijkbaar maar zelf doen. Die staan toch al
onder druk, want de hogescholen zien hun bijdrage per student nog
steeds dalen. Dat is toch in tegenspraak met het ambitieniveau van de
minister, dat we op de top van de kenniseconomie moeten behoren? Nee,
deze minister gooit een steen in het water - in het hoger onderwijs
door de bachelor- en masterstructuur in te voeren - maar loopt
vervolgens weg zonder keuzes te maken of oplossingen te zoeken.'