Universiteit van Utrecht

21 september 2001, 12:45 uur

Promotie: Teaching and student outcomes. A study on teachers' thoughts and actions from an interpersonal and a learning activities perspective.

Drs. P.J. den Brok, Sociale Wetenschappen 12:45 uur

Promotor: prof.dr. Th. Wubbels, copromotor: dr. M. Brekelmans

Perry den Brok heeft onderzocht hoe docenten Engels in het voortgezet onderwijs lesgeven en hoe zij de prestaties en de motivatie van leerlingen kunnen verhogen. Hij heeft hierbij vooral gelet op hoe de docenten met de leerlingen omgaan en hoe zij het leren van de leerlingen stimuleren. Voor de motivatie bleek vooral de manier van omgaan belangrijk: docenten die vriendelijk en begrijpend zijn, maar tegelijkertijd ook de baas zijn en voldoende leiderschap tonen, hebben de meest gemotiveerde leerlingen. Voor de prestaties, in dit geval leesvaardigheid, bleek het vooral belangrijk dat docenten leerlingen veel laten doen met teksten zoals samenvatten, vragen maken en beantwoorden en informatie zoeken. Daarnaast bleek veel aandacht voor het 'leren leren' van groot belang.

Gewijzigd:Friday, August 31, 2001 Johan Vlasblom