21 september 2001, 12:45 uur
Promotie: Teaching and student outcomes. A study on teachers' thoughts
and actions from an interpersonal and a learning activities
perspective.
Drs. P.J. den Brok, Sociale Wetenschappen 12:45 uur
Promotor: prof.dr. Th. Wubbels, copromotor: dr. M. Brekelmans
Perry den Brok heeft onderzocht hoe docenten Engels in het voortgezet
onderwijs lesgeven en hoe zij de prestaties en de motivatie van
leerlingen kunnen verhogen. Hij heeft hierbij vooral gelet op hoe de
docenten met de leerlingen omgaan en hoe zij het leren van de
leerlingen stimuleren. Voor de motivatie bleek vooral de manier van
omgaan belangrijk: docenten die vriendelijk en begrijpend zijn, maar
tegelijkertijd ook de baas zijn en voldoende leiderschap tonen, hebben
de meest gemotiveerde leerlingen. Voor de prestaties, in dit geval
leesvaardigheid, bleek het vooral belangrijk dat docenten leerlingen
veel laten doen met teksten zoals samenvatten, vragen maken en
beantwoorden en informatie zoeken. Daarnaast bleek veel aandacht voor
het 'leren leren' van groot belang.
Gewijzigd:Friday, August 31, 2001
Johan Vlasblom