Ingezonden persbericht


Uniek toerwagenspektakel van 21 t/m 23 september

De DTM komt naar Zandvoort!

Van 21 tot en met 23 september is de DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) te gast op Circuit Park Zandvoort voor de negende en voorlaatste race van het seizoen 2001. Het is voor het eerst dat dit prestigieuze kampioenschap, algemeen beschouwd als de beste toerwagenserie van Europa, naar Nederland komt. Onder de deelnemers natuurlijk de beide Nederlandse coureurs Christijan Albers en Patrick Huisman. Het startveld bestaat uit indrukwekkende bolides van Abt-Audi, Mercedes-Benz en Opel. Ook het bijprogramma is de moeite waard, met de Porsche Carrera Cup, de ADAC VW Lupo Cup en de Formule Volkswagen supported by Sachs.

"De DTM is de Formule 1 van de toerwagensport", zegt Patrick Huisman. De coureur uit Bornerbroek komt dit seizoen voor het eerst in de klasse uit. Evenals de andere Nederlander in het veld, Christijan Albers, rijdt Huisman als fabrieksrijder voor Mercedes-Benz. Albers, afkomstig uit Laren, reed in augustus al enkele ronden met zijn Mercedes-Benz CLK-DTM op Circuit Park Zandvoort tijdens de Marlboro Masters. "Toen was het publiek al heel enthousiast. Reken maar dat het met 22 van zulke auto's helemaal een spektakel wordt", aldus de 22-jarige coureur. Naast de beide Nederlanders omvat het Mercedes-team ondermeer routiniers als Uwe Alzen en meervoudig kampioen Bernd Schneider, terwijl ook de jonge rijders als de Zwitser Marcel Fässler en de Schot Peter Dumbreck dit seizoen al races wisten te winnen.

Routiniers en jonge talenten

Opel is in de DTM vertegenwoordigd met acht auto's van het type Astra V8 Coupé. Ook bij dit merk vinden we een aantal routiniers, zoals oud-Le Mans-winnaar Manuel Reuter, oud-BTCC- en STW-kampioen Joachim Winkelhock en tweevoudig BTCC-titelhouder Alain Menu. Jonge coureurs als Timo Scheider en de Belg Yves Olivier komen ook sterk voor de dag. Abt-Audi geldt als het privéteam in de DTM en komt met vier Abt-Audi TT-R's uit. Laurent Aiello is hier de nummer een, de oud-STW- en BTCC-kampioen en Le Mans-winnaar won dit seizoen al twee races.

In de DTM wordt gereden met achterwielaangedreven toerwagens, die allen zijn voorzien van een V8-motor. Het vermogen ligt rond de 460 pk, terwijl elektronische hulpmiddelen als ABS en traction control verboden zijn. Dat betekent dat het in de race aankomt op de capaciteiten van de coureur. Om de kosten binnen de perken te houden, zijn er veel onderdelen die voor alle rijders gelijk zijn. Zo is Dunlop de exclusieve bandenleverancier van de DTM en zijn alle auto's voorzien van een Xtrac-zesversnellingsbak. Ook aërodynamische hulpmiddelen zijn aan strenge regels gebonden.

Drie dagen actie

De DTM brengt drie dagen actie op Circuit Park Zandvoort. Op vrijdag is er een roll-out van 15 minuten om de voornaamste functies te testen, terwijl er 's morgens en 's middags twee tests van elk anderhalf uur op het programma staan. Omdat Circuit Park Zandvoort voor alle teams nieuw is, zal iedereen ruimschoots van deze testmogelijkheden gebruik willen maken. Op zaterdag is er een vrije training in de ochtend, terwijl van 13.05 tot 13.50 uur de startplaatsen worden verdeeld tijdens de kwalificatietraining. Iedere rijder heeft 12 ronden ter beschikking om een snelle tijd neer te zetten. Op zondag is er 's morgens een warm-up van een half uur, terwijl er 's middags twee races op het programma staan. De kwalificatierace over 35 km bepaalt de startopstelling voor de hoofdrace over een afstand van 100 km. Tussendoor is er een korte servicepauze. In de hoofdrace moeten bovendien alle rijders een pitstop maken, waarbij allevier de wielen worden gewisseld. Dat betekent niet alleen actie op het circuit, maar ook in de pitstraat!

Voor bezoekers is er naast de races genoeg te doen. Zo zijn er op zaterdag en zondag zogenoemde "pit walks", waarbij een kijkje achter de schermen van de teams wordt gegund. Bovendien worden er op bepaalde tijden handtekeningsessies met de DTM-rijders georganiseerd. De deelnemende merken presenteren zich in de "Markenwelt", waar niet alleen diverse fraaie auto's te bewonderen zijn, maar ook accessoires en merchandise-artikelen worden verkocht, van gedetailleerde modelauto's tot hoogwaardige teamkleding.

Attractief bijprogramma

Naast de DTM komen nog drie raceklassen in actie op Circuit Park Zandvoort. De Porsche Carrera Cup is de Duitse nationale versie van de Porsche Pirelli Supercup, waarin Patrick Huisman de afgelopen vier jaar kampioen werd. Evenals in de Supercup wordt in de Porsche Carrera Cup gereden met de Cup-uitvoering van de Porsche 911 GT3, die met zijn 3,6 liter zescilindermotor goed is voor zo'n 270 pk. Naast ervaren rijders als Roland Asch en Sascha Maassen komen ook hier steeds meer jonge coureurs sterk naar voren, zoals de gebroeders Jörg en Tim Bergmeister en Timo Bernhardt. In het veld vinden we twee opvallende namen: meervoudig zwemkampioen Mark Warnecke en oud-motorcoureur Ralf Waldmann, die dit seizoen de overstap maakte naar de auto's.

De ADAC VW Lupo Cup is een merkenraceklasse met de raceversie van de Volkswagen Lupo GTI. Deelname aan de klasse staat open voor rijders van 16 tot en met 23 jaar, die in deze klasse waardevolle race-ervaring kunnen opdoen. Ze worden intensief begeleid door oud-DTM-coureur Kris Nissen en krijgen niet alleen les in "racevaardigheid", maar ook in zaken als fitness en voeding, omgaan met de pers en sponsorwerving. De Formule Volkswagen supported by Sachs beleeft dit jaar zijn debuut. De klasse is de opvolger van de destijds legendarische Formule Vee en Super Vee, waarin coureurs als Arie Luyendijk, Gijs van Lennep en Niki Lauda triomfen vierden. De formuleauto's hebben een monocoque van koolstofvezel en worden aangedreven dooreen viercilinder tweelitermotor van Volkswagen. In het startveld met coureurs uit zeven landen vinden we ook een Nederlander: Elran Nijenhuis uit Assen.

Kaarten via Ticket Box

Kaarten voor het DTM-weekeinde op Circuit Park Zandvoort zijn gemakkelijk in de voorverkoop te bestellen via de 900 adressen van Ticket Box. Bel voor het dichtstbijzijnde verkooppunt 0900-9393 ( 75 cent per min.) of kijk op Internet: www.ticketbox.nl. Meer informatie over de DTM is te vinden op www.dtm.de, terwijl de site www.circuit-zandvoort.nl alle informatie geeft over de evenementen en faciliteiten op Circuit Park Zandvoort.

Tijdschema DTM 2001, Circuit Park Zandvoort

Vrijdag 21 september

09.00 09.15 uur DTM Roll out
09.30 10.15 uur Porsche Carrera Cup, vrije training 10.30 12.00 uur DTM, test 1
12.20 13.00 uur Formule Volkswagen, vrije training 13.30 14.00 uur Porsche Carrera Cup, tijdtraining 1 14.15 15.45 uur DTM, test 2
16.00 16.45 uur Drift- en Taxi Cars
17.00 17.40 uur Formule Volkswagen, vrije training

Zaterdag 22 september

09.00 09.30 uur ADAX VW Lupo Cup, vrije training
09.45 10.45 uur DTM, vrije training
11.00 11.45 uur Formule Volkswagen, tijdtraining 1 12.00 12.45 uur Porsche Carrera Cup, tijdtraining 2 13.05 13.50 uur DTM, tijdtraining
14.00 15.00 uur DTM, Pit Walk
15.15 15.45 uur Formule Volkswagen, tijdtraining 2 16.00 16.30 uur ADAC VW Lupo Cup, tijdtraining
16.45 17.30 uur Drift- en Taxi Cars

Zondag 23 september

10.00 10.30 uur DTM, Warm up
10.50 11.25 uur Formule Volkswagen supported by Sachs, race 25 minuten 11.45 12.20 uur ADAC VW Lupo Cup, race 25 minuten 12.40 13.25 uur Porsche Carrera Cup, race 18 ronden 13.30 14.30 uur DTM, Pit Walk
15.22 uur DTM, kwalificatierace, 8 ronden 15.58 uur DTM, race, 24 ronden