Uniek toerwagenspektakel van 21 t/m 23 september
De DTM komt naar Zandvoort!
Van 21 tot en met 23 september is de DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) te gast op Circuit Park Zandvoort voor de negende en voorlaatste race van het seizoen 2001. Het is voor het eerst dat dit prestigieuze kampioenschap, algemeen beschouwd als de beste toerwagenserie van Europa, naar Nederland komt. Onder de deelnemers natuurlijk de beide Nederlandse coureurs Christijan Albers en Patrick Huisman. Het startveld bestaat uit indrukwekkende bolides van Abt-Audi, Mercedes-Benz en Opel. Ook het bijprogramma is de moeite waard, met de Porsche Carrera Cup, de ADAC VW Lupo Cup en de Formule Volkswagen supported by Sachs.
"De DTM is de Formule 1 van de toerwagensport", zegt Patrick Huisman. De
coureur uit Bornerbroek komt dit seizoen voor het eerst in de klasse uit.
Evenals de andere Nederlander in het veld, Christijan Albers, rijdt Huisman
als fabrieksrijder voor Mercedes-Benz. Albers, afkomstig uit Laren, reed in
augustus al enkele ronden met zijn Mercedes-Benz CLK-DTM op Circuit Park
Zandvoort tijdens de Marlboro Masters. "Toen was het publiek al heel
enthousiast. Reken maar dat het met 22 van zulke auto's helemaal een
spektakel wordt", aldus de 22-jarige coureur. Naast de beide Nederlanders
omvat het Mercedes-team ondermeer routiniers als Uwe Alzen en meervoudig
kampioen Bernd Schneider, terwijl ook de jonge rijders als de Zwitser
Marcel Fässler en de Schot Peter Dumbreck dit seizoen al races wisten te
winnen.
Routiniers en jonge talenten
Opel is in de DTM vertegenwoordigd met acht auto's van het type Astra V8
Coupé. Ook bij dit merk vinden we een aantal routiniers, zoals oud-Le
Mans-winnaar Manuel Reuter, oud-BTCC- en STW-kampioen Joachim Winkelhock en
tweevoudig BTCC-titelhouder Alain Menu. Jonge coureurs als Timo Scheider en
de Belg Yves Olivier komen ook sterk voor de dag. Abt-Audi geldt als het
privéteam in de DTM en komt met vier Abt-Audi TT-R's uit. Laurent Aiello is
hier de nummer een, de oud-STW- en BTCC-kampioen en Le Mans-winnaar won dit
seizoen al twee races.
In de DTM wordt gereden met achterwielaangedreven toerwagens, die allen
zijn voorzien van een V8-motor. Het vermogen ligt rond de 460 pk, terwijl
elektronische hulpmiddelen als ABS en traction control verboden zijn. Dat
betekent dat het in de race aankomt op de capaciteiten van de coureur. Om
de kosten binnen de perken te houden, zijn er veel onderdelen die voor alle
rijders gelijk zijn. Zo is Dunlop de exclusieve bandenleverancier van de
DTM en zijn alle auto's voorzien van een Xtrac-zesversnellingsbak. Ook
aërodynamische hulpmiddelen zijn aan strenge regels gebonden.
Drie dagen actie
De DTM brengt drie dagen actie op Circuit Park Zandvoort. Op vrijdag is er
een roll-out van 15 minuten om de voornaamste functies te testen, terwijl
er 's morgens en 's middags twee tests van elk anderhalf uur op het
programma staan. Omdat Circuit Park Zandvoort voor alle teams nieuw is, zal
iedereen ruimschoots van deze testmogelijkheden gebruik willen maken. Op
zaterdag is er een vrije training in de ochtend, terwijl van 13.05 tot
13.50 uur de startplaatsen worden verdeeld tijdens de kwalificatietraining.
Iedere rijder heeft 12 ronden ter beschikking om een snelle tijd neer te
zetten. Op zondag is er 's morgens een warm-up van een half uur, terwijl er
's middags twee races op het programma staan. De kwalificatierace over 35
km bepaalt de startopstelling voor de hoofdrace over een afstand van 100
km. Tussendoor is er een korte servicepauze. In de hoofdrace moeten
bovendien alle rijders een pitstop maken, waarbij allevier de wielen worden
gewisseld. Dat betekent niet alleen actie op het circuit, maar ook in de
pitstraat!
Voor bezoekers is er naast de races genoeg te doen. Zo zijn er op zaterdag
en zondag zogenoemde "pit walks", waarbij een kijkje achter de schermen van
de teams wordt gegund. Bovendien worden er op bepaalde tijden
handtekeningsessies met de DTM-rijders georganiseerd. De deelnemende merken
presenteren zich in de "Markenwelt", waar niet alleen diverse fraaie auto's
te bewonderen zijn, maar ook accessoires en merchandise-artikelen worden
verkocht, van gedetailleerde modelauto's tot hoogwaardige teamkleding.
Attractief bijprogramma
Naast de DTM komen nog drie raceklassen in actie op Circuit Park Zandvoort.
De Porsche Carrera Cup is de Duitse nationale versie van de Porsche Pirelli
Supercup, waarin Patrick Huisman de afgelopen vier jaar kampioen werd.
Evenals in de Supercup wordt in de Porsche Carrera Cup gereden met de
Cup-uitvoering van de Porsche 911 GT3, die met zijn 3,6 liter
zescilindermotor goed is voor zo'n 270 pk. Naast ervaren rijders als Roland
Asch en Sascha Maassen komen ook hier steeds meer jonge coureurs sterk naar
voren, zoals de gebroeders Jörg en Tim Bergmeister en Timo Bernhardt. In
het veld vinden we twee opvallende namen: meervoudig zwemkampioen Mark
Warnecke en oud-motorcoureur Ralf Waldmann, die dit seizoen de overstap
maakte naar de auto's.
De ADAC VW Lupo Cup is een merkenraceklasse met de raceversie van de
Volkswagen Lupo GTI. Deelname aan de klasse staat open voor rijders van 16
tot en met 23 jaar, die in deze klasse waardevolle race-ervaring kunnen
opdoen. Ze worden intensief begeleid door oud-DTM-coureur Kris Nissen en
krijgen niet alleen les in "racevaardigheid", maar ook in zaken als fitness
en voeding, omgaan met de pers en sponsorwerving. De Formule Volkswagen
supported by Sachs beleeft dit jaar zijn debuut. De klasse is de opvolger
van de destijds legendarische Formule Vee en Super Vee, waarin coureurs als
Arie Luyendijk, Gijs van Lennep en Niki Lauda triomfen vierden. De
formuleauto's hebben een monocoque van koolstofvezel en worden aangedreven
dooreen viercilinder tweelitermotor van Volkswagen. In het startveld met
coureurs uit zeven landen vinden we ook een Nederlander: Elran Nijenhuis
uit Assen.
Kaarten via Ticket Box
Kaarten voor het DTM-weekeinde op Circuit Park Zandvoort zijn gemakkelijk
in de voorverkoop te bestellen via de 900 adressen van Ticket Box. Bel voor
het dichtstbijzijnde verkooppunt 0900-9393 ( 75 cent per min.) of kijk op
Internet: www.ticketbox.nl. Meer informatie over de DTM is te vinden op
www.dtm.de, terwijl de site www.circuit-zandvoort.nl alle informatie geeft
over de evenementen en faciliteiten op Circuit Park Zandvoort.
Tijdschema DTM 2001, Circuit Park Zandvoort
Vrijdag 21 september
09.00 09.15 uur DTM Roll out
09.30 10.15 uur Porsche Carrera Cup, vrije training
10.30 12.00 uur DTM, test 1
12.20 13.00 uur Formule Volkswagen, vrije training
13.30 14.00 uur Porsche Carrera Cup, tijdtraining 1
14.15 15.45 uur DTM, test 2
16.00 16.45 uur Drift- en Taxi Cars
17.00 17.40 uur Formule Volkswagen, vrije training
Zaterdag 22 september
09.00 09.30 uur ADAX VW Lupo Cup, vrije training
09.45 10.45 uur DTM, vrije training
11.00 11.45 uur Formule Volkswagen, tijdtraining 1
12.00 12.45 uur Porsche Carrera Cup, tijdtraining 2
13.05 13.50 uur DTM, tijdtraining
14.00 15.00 uur DTM, Pit Walk
15.15 15.45 uur Formule Volkswagen, tijdtraining 2
16.00 16.30 uur ADAC VW Lupo Cup, tijdtraining
16.45 17.30 uur Drift- en Taxi Cars
Zondag 23 september
10.00 10.30 uur DTM, Warm up
10.50 11.25 uur Formule Volkswagen supported by Sachs, race 25 minuten
11.45 12.20 uur ADAC VW Lupo Cup, race 25 minuten
12.40 13.25 uur Porsche Carrera Cup, race 18 ronden
13.30 14.30 uur DTM, Pit Walk
15.22 uur DTM, kwalificatierace, 8 ronden
15.58 uur DTM, race, 24 ronden