Consumentenbond boos op Postbank
21 september 2001
De Consumentenbond heeft de Postbank alsnog om een reactie gevraagd
naar aanleiding van de brief over de betaalde giropas die klanten van
de Postbank deze week kregen. De klachtenstroom over deze brief is
niet mis. Bovendien vindt de Bond de uitspraken van de Postbank in de
Volkskrant van 20 september zeer ongepast.
De Consumentenbond betreurt de manier waarop de Postbank de wijziging
doorvoert: klanten moeten de nieuwe giropas en bijbehorende kosten
accepteren, tenzij ze hiertegen bezwaar maken. Deze negatieve optie is
veel consumenten in het verkeerde keelgat geschoten. In een brief aan
de directeur van de Postbank verzoekt de Bond het bedrijf in de
toekomst een andere aanpak te kiezen. Daarnaast zijn er nog een aantal
zaken waar de Consumentenbond bezwaar tegen heeft.
Consumenten moeten nog wennen aan de euro. Daarom zijn er afspraken
gemaakt dat prijzen in guldens en in euro's vermeld worden. De
Postbank heeft in zijn brief alleen gebruik gemaakt van eurobedragen.
De Consumentenbond vindt het verwerpelijk dat de Postbank, als een van
de verantwoordelijke instellingen in het betalingsverkeer, zich niet
aan deze afspraken houdt.
De Postbank maakt het zijn klanten niet mogelijk op 1 januari soepel
over te stappen op de euro. Voor zo'n soepele omschakeling moeten
consumenten gestimuleerd worden zoveel mogelijk gebruik te maken van
passen en moeten zij snel en op zoveel mogelijk plaatsen over euro's
kunnen beschikken. Met de invoering van de nieuwe passen op 1 januari
zullen veel mensen alleen nog bij pinautomaten van de Postbank en de
ING-bank terecht kunnen. Daarmee lijkt de Postbank een soepele
omschakeling naar de euro tegen te werken. De Consumentenbond verzoekt
de bank dan ook het nieuwe passenbeleid een kwartaal uit te stellen.
De Postbank gaat uit van het foute principe dat wie niets doet, voor
de giropas wil betalen. Het omgekeerde zou het geval moeten zijn.
Daarom wil de Bond dat consumenten na afschrijving van de 7 euro
nogmaals kunnen kiezen tussen de betaalde en de gratis pas. Wanneer
consumenten alsnog voor de gratis pas kiezen, moet het afgeschreven
bedrag onmiddellijk teruggestort worden.
Klanten die van de gratis pas gebruik willen maken, moeten een
briefje sturen naar de Postbank waarvoor portokosten in rekening
worden gebracht. Bijzonder klantonvriendelijk, vindt de Bond. Hier
komen dan ook heel veel klachten over. De Consumentenbond vindt dat de
Postbank deze portokosten moet terugbetalen.
Tot slot vindt de Consumentenbond de uitspraak van de directeur van de
Postbank in de Volkskrant van 20 september zeer ongepast. De directeur
zegt daarin dat het niet meer dan redelijk is "om klanten die de
winstgevendheid kannibaliseren bijvoorbeeld naar goedkope
distributiekanalen te sturen." Met deze 'goedkope distributiekanalen'
bedoelt de Postbank onder andere internet. Lang niet iedereen heeft
hier de beschikking over.
Bovendien geeft de Postbank hiermee aan zijn bijzondere positie op te
heffen. Daarom vindt de Consumentenbond dat het niet meer redelijk is
om die positie te blijven claimen. De Bond pleit er dan ook voor dat
de Postbank eenzelfde soort rekeningnummers gaat invoeren als de
banken, zodat het makkelijker is voor klanten om over te stappen. Ook
de term giro- of banknummer kan verdwijnen: het verschil dat deze term
suggereert, bestaat nu niet meer.