BOVAG



Bron: Persberichten
Datum: 21-9-2001

---

Auto Bedrijven Associatie scherpt kwaliteitsbeleid aan

Auto Bedrijven Associatie (ABA), een afdeling van BOVAG, gaat de kwaliteit van de dienstverlening van de aangesloten merkonafhankelijke autobedrijven nog verder opvoeren. ABA vindt dat er zo weinig mogelijk klachten over de bedrijven mogen ontstaan en dat, als er al eens een klacht is, het bedrijf dit zelf snel en adequaat moet oplossen. Daarom mag er vanaf één oktober over een bedrijf per jaar niet meer dan één gegronde klacht in behandeling genomen zijn door het ANWB-BOVAG Bemiddelingsbureau.

De bij BOVAG aangesloten autobedrijven, zo blijkt uit onderzoek, hebben een imago opgebouwd dat zich laat omschrijven met woorden als `betrouwbaarheid`, `kwaliteit` en `garantie`. BOVAG vindt dat dit dan ook moet worden waargemaakt. De bedrijven die hier niet aan kunnen of willen voldoen, zullen uit de organisatie worden verwijderd.

Per bij BOVAG aangesloten merkonafhankelijk autobedrijf mag er niet meer dan één gegronde klacht van een consument op het ANWB-BOVAG Bemiddelingsbureau in behandeling genomen zijn. Daarom wordt vanaf één oktober elk kwartaal het aantal geschillen dat per autobedrijf in behandeling is genomen gecontroleerd. Deze controle is gericht op het voldoen aan de spelregels die onderdeel uitmaken van de lidmaatschapvoorwaarden zoals het correct hanteren van leverings- en betalingsvoorwaarden en garantieregelingen en het in acht nemen van een correcte handelswijze. Het betreffende autobedrijf wordt hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld en wordt daarbij geadviseerd maatregelen te treffen waardoor het aantal geschillen met klanten afneemt. Komt het aantal geschillen ondanks de waarschuwing en het advies toch boven de kwaliteitsnorm, dan verliest het bedrijf het lidmaatschap van ABA.


---