Bron: Persberichten
Datum: 21-9-2001
---
Auto Bedrijven Associatie scherpt kwaliteitsbeleid aan
Auto Bedrijven Associatie (ABA), een afdeling van BOVAG, gaat de
kwaliteit van de dienstverlening van de aangesloten merkonafhankelijke
autobedrijven nog verder opvoeren. ABA vindt dat er zo weinig mogelijk
klachten over de bedrijven mogen ontstaan en dat, als er al eens een
klacht is, het bedrijf dit zelf snel en adequaat moet oplossen. Daarom
mag er vanaf één oktober over een bedrijf per jaar niet meer dan één
gegronde klacht in behandeling genomen zijn door het ANWB-BOVAG
Bemiddelingsbureau.
De bij BOVAG aangesloten autobedrijven, zo blijkt uit onderzoek,
hebben een imago opgebouwd dat zich laat omschrijven met woorden als
`betrouwbaarheid`, `kwaliteit` en `garantie`. BOVAG vindt dat dit dan
ook moet worden waargemaakt. De bedrijven die hier niet aan kunnen of
willen voldoen, zullen uit de organisatie worden verwijderd.
Per bij BOVAG aangesloten merkonafhankelijk autobedrijf mag er niet
meer dan één gegronde klacht van een consument op het ANWB-BOVAG
Bemiddelingsbureau in behandeling genomen zijn. Daarom wordt vanaf één
oktober elk kwartaal het aantal geschillen dat per autobedrijf in
behandeling is genomen gecontroleerd. Deze controle is gericht op het
voldoen aan de spelregels die onderdeel uitmaken van de
lidmaatschapvoorwaarden zoals het correct hanteren van leverings- en
betalingsvoorwaarden en garantieregelingen en het in acht nemen van
een correcte handelswijze. Het betreffende autobedrijf wordt hiervan
schriftelijk op de hoogte gesteld en wordt daarbij geadviseerd
maatregelen te treffen waardoor het aantal geschillen met klanten
afneemt. Komt het aantal geschillen ondanks de waarschuwing en het
advies toch boven de kwaliteitsnorm, dan verliest het bedrijf het
lidmaatschap van ABA.
---